Stöd Ukraina

Asabasas blogg

Måndag 10 Maj 2010 - Trogir

Bland borgar & berg

Morgonstund har guld i mun.

Solen skiner, vattnet skvalpar & frukosten är serverad. Finns det något bättre sätt att starta en dag?
Vi befinner oss i en liten by vid namn Trogir, i närheten av Split. Jag sitter på båten och betraktar skönheten jag är omgiven av och tänker tillbaka på gårdagen...

Vi lever i en dröm!

En Alldeles prima segelbåt väntade i Marinan - Elan 434 Impression -4 hyttar , 8 bäddar & ett fullutrustat kök. Blåbär som vi är, var vi smått förvirrade när vi lämnade hamnen & vårt öde i havets händer... Det började bra. 10 minuter in på färden spottade vi en delfinfamilj! Otrolig känsla att vara 4m ifrån ett djur man bara trodde existerade på film eller på Kolmården - Å detta endast 3 timmar ifrån Sverige!

Solen strålade över oss och Kroatiens kustremsa (på hela 1800km) med alla sina vin- och olivodlingar. Vi stannade till på Drvenik, för att besöka en pittoresk liten restaurang, som även är en atelje & butik. Stället drivs & ägs av ett Svenskt par. Doften av blommande Apelsinträd, synen av egentillverkade smycken, oljor, likörer & tavlor av sten i samspel med ett varmt välkomnande, fick oss alla att känna oss som världens lyckligaste människor. Vi blev serverade deras egna oliver, en Dalmatisk lufttorkad skinka, hårdost, Sardeller, bröd & en prisad olivolja. Dessutom har jag hittat en paradistoalett! Toaletten var mitt på en höjd, med ett utsikt över den lilla hamnen med det klaraste vattnet jag sett i mitt liv....

Mätta, belåtna & euforiska, satte vi sikte mot hamnen jag nu skriver ifrån. I hamnen väntade Feminnem som representerar Kroatien i årets Eurovision songcontest. 3 helt fantastiska tjejer som tog sig tid att berätta om "sitt Kroatien". Vi är helt hänförda av allt som har med Kroatien att göra. Mentaliteten & mottagandet är något som inte går att beskriva med ord.

Ett klart exemplel på vänligheten, tillmötesgåendet & villjan att få besökare nöjda, kan jag ta upp från gårdagens middag. Vi var alla lite sugna på pizza, när vi frågar restaurangen om de har pizza, svarar de "Nej, men vi går och hämtar från en annan restaurang om ni vill sitta här.". Kroaterna utstrålar "Livet är enkelt - allt är möjligt." - vilken även precis vad det deras bidrag på Eurovision handlar om - "Allt är lätt!"

Det är något jag ska ta mig hem. Inget är omöjligt - allt är lätt.

Hyr din båt nu!
http://www.croatiayatchclub.se

lyssna på feminnem & insup Kroatien därhemma.
http://www.feminnem.com
Dela med andra:    

Kommentarer
Asabasa säger:
Vi Är på en kanonresa. Inga invändningar so far... Om man bortser från sjösjukan vill säga. Tilläggas bör dock, att vi är här under lågsäsong. Vi är förunnade med totalt fokus, då det inte hunnt hit allt för många ännu.

Tror dock att livet här, kommer vara minst lika rart senare, då temperaturen är högre & trycket likaså.

Nu är det sängen som gäller.

Natti natti/Åsa
Postat 2010-05-12 00:33  Anmäl
Suziq säger:
Prsut och paski sir kommer man långt med :-)
Trogir är en stad där jag brukar spendera mycket tid varje sommar. Kul att ni uppskattar den och er vistelse i Kroatien.
Känner både Renato och Sasa så det är bara att hälsa från Suzana
Postat 2010-05-10 21:03  Anmäl
Ellinor säger:
Låter härligt!
Postat 2010-05-10 13:24  Anmäl
Emmabee säger:
Asabasa.... Bog på er :-) !
Fantastico är kanske den perfekta beskrivning på er tillvaro låter det som.... Paradistoalett med utsikt över havet, då har du det rart :-)
Kul att Malin har full koll!

Glädjer mig att följa er i alla upplevelser :-)
Enjoy :-)
Postat 2010-05-10 12:35  Anmäl
Sierra säger:
Vad jag förstår går det ingen nöd på er...med dass på höjden till och med...:-)
Och detta: "Vi blev serverade deras egna oliver, en Dalmatisk lufttorkad skinka, hårdost, Sardeller, bröd & en prisad olivolja."
Ni är verkligen på en kanonresa, fortsätt njut...och skriv!
Postat 2010-05-10 11:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet