Stöd Ukraina

Lenils blogg

Tisdag 4 Juli 2023 - Kroatien

Avresedag

Tidigare när vi åkt från Kastrup har vi tagit en övernattning i Köpenhamn men det har inte gett sǻ mycket mervärde så i år gick vi upp mitt i natten och körde hemifrån kl 04:00. Lämnade bilen på den förbokade parkeringen, fixade bagagetaggar och hamnade i den längsta bagageinlämningskön någonsin på Kastrup. Men det gick rätt snabbt ändå och sen hade vi fasttrack och kom in till planen snabbt. Drygt två timmar senare var vi framme och hamnade i nästa kö, den till biluthyrningen hos Carwiz. Tog nog en timme att få vår bil, en grön Opel Mokka som var finare än jag förväntat mig. Sen körde vi kustvägen mot Makarska och vad hände där, jo kö så klart! Efter ett tag blev vi hungriga och stannade till och åt ett par goda pizzor på restaurang Shooko Beach i Omiš. Sen gick det i alla fall lite snabbare så rätt vad det var så var vi framme i Makarska.
Det kom också ett rejält åskoväder men det hör ju till att det ska vara ett sånt när man är här och då är det ju bra om det kommer direkt.

Hade missat ett meddelande från hotellet (Apartel Park Osejava) att vi skulle hämta nyckeln i baren men det lyckades vi lista ut ändå.
Nästa sak att lösa var parkering. Precis utanför vår lägenhet kostade det 4 euro i timmen vilket vi tyckte var väl mycket så vi letade oss 700 meter bort och kom ner i mer acceptabla 1 euro per timme. Nytt för i år förresten med euro här, både lite bra och lite tråkigt. Förr i tiden hade det funnits en människa som man betalat parkeringen till men numera laddar man ner en app precis som hemma! Mynt hade också gått bra men är ju lite osmidigt när man ska stå länge.

Lägenheten var i alla fall som på bilderna hos Booking med en jättebalkong och härlig utsikt över hela staden, bergen och havet.
Så efter lite shopping för att fylla på kylen så gick vi hem och njöt!

På kvällen gick vi runt och studerade staden samt stannade till för middag på restaurang Castellum. Blev risotto med saffran och räkor samt svart risotto med rökta musslor och till det ett glas vin. Vi fick även någon skum fiskkaka innan som huset bjöd på. Den kunde vi hoppat över men man får ju hålla god min. Maten på de kroatiska restaurangerna har har ändrats mycket under de år vi semestrat här. Från klassisk husmanskost till lite mer experimentell. Allt är också dyrare här i år men det beror väl troligen mer på världsläget och den dåliga kronan än att man gått över till euro som valuta.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan