Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Onsdag 22 Juni 2011 - Riomaggiore

Arlanda till Milano till Sestri Levante till Riomaggiore... utan större problem

Det är lustigt hur det kan kännas omöjligt att komma i tid till flyget. För att underlätta för oss själva så gjorde jag en incheckning via nätet kvällen innan vår första resdag. Vi anländer till Arlanda med vad vi tror är god tid på vår sida men när man väl kommer fram till terminal 5 och skall checka in sitt bagage så inser man att man inte är i det gröna riktigt ännu. Först måste vi åter igenom ställa oss vid automaterna för att få bagageetiketterna... Varför skall man checka in via nätet om man ändå måste använda maskinen på Arlanda för att få bagageetiketter? Efter det så måste man stå i den flera hundra meter långa kön för att checka in bagaget. Vi flög med SAS och jag frågade en anställd som stod vid sidan om det fanns någon hög-prioriterad kö för brådskande flygtider men vi fick bara svaret att man skulle vara i tid, minst 2 timmar och att det var vårat problem och inte SAS personals problem. Det är andra gången på 6 månader som SAS personal visat sig väldigt oprofessionella och otrevliga för mig.
Vi lyckas checka in vårat bagage med en marginal på 5-10 minuter, sedan är det vidare till att stå i nästa kö med säkerhetskontrollen. Kontrollen gick dock rätt snabbt denna gång så det var inga större problem, mer än att man alltid måste starta semestern med lite stress på Arlanda.

Vi flyger till Milano vilket tar strax över tre timmar. Vi landar på Linate flygplats och kliver ut och möts av härlig semestervärme. Från Milano skall vi vidare med tåg som enligt kartan ligger rätt nära flygplatsen, men vi är dock tvungna att ta en taxi från flygplatsen. En kille som sitter i ett bås ser till att administrera taxichaufförerna och skriver ner på en lapp vart kunderna vill åka och hur mycket det kostar. Milano verkar vara uppdelat i olika zoner och vår destination som ligger löjligt när hamnar givetvis i en zon med minsta kostnad på €45.
Taxin tar oss till Rogoredo tågstation där vi passar på att äta lunch vid en närliggande restaurang.

Vi tar tåget från Milano ner till Sestri Levante via Genoa. Tåg vägen går via landsbygden ner till kusten via tunnlar och små byar. När vi kommer fram till Sestri Levante har vi någon timma att invänta nästa tåg så vi tar en fika utanför stationen. Sista tåget tar oss från Sestri Levante in i Cinque Terre området och till vår första destination - Riomaggiore.

När vi klivit av tåget i Riomaggiore så försöker jag ringa vår hyresvärd. Jag hinner dock knappt ta fram telefonen innan jag ser en något stressad och letandes kvinna på plattformen. Lorenza möter oss direkt efter vi klivit av tåget och förklarar att bilvägarna stängs av på kvällen, dvs om ca 5 minuter från samtalet och att hon har bilen parkerad runt hörnet och redo för att köra bagaget till vårt boende. Vi skyndar in vårt bagage i hennes bil och en av oss åker med henne i bilen medan de tre återstående av oss får direktioner för att promenera till boendet.
Från plattformen går en lång tunnel med en blått plasttak och strategiskt upplyst kakelvägg. Själva kakelväggen är imponerande och tunneln tar oss några minuter att passera. Vi kommer fram till "gågatan" i Riomaggiore och börjar stappla oss uppför vägen. Några hundra meter upp så möter vi vår 4:e resenär som leder oss uppför en väg som leder vid sidan av huvudgatan. Längst upp på vägen möts vi av panoramautsikt med havet lugnt vilande under oss och staden vid sidan. Vi letar oss omkring området och hittar vårat bagage en bit under oss. Lorenza möter upp oss efter några minuter och presenterar boendet där vi skall hålla vår bas under tre kommande nätter. Casa Lorenza ligger högt belägen över Riomaggiores hamn. Via en bakgränd kan man lätt ta sig ner till "centrum" via några grova trappsteg.
Staden lyser upp omgivningen med sina olikfärgade vackra smala hus som trängs tillsammans vid sidan av medelhavets knallblå lugna yta.
Vi packar upp och ger oss ner på gågatan och käkar första middagen på restaurangen La Grottina. Underbar fisk och skaldjur erbjuds och vi lämnar restaurangen mätta och belåtna. Från vår uteplats får vi bevittna solnedgången och man känner lugnet från när den lilla byn lägger sig till sängs.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet