Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Måndag 31 Oktober 2016 - Arequipa

Arequipa

Peru runt dag 7.
Efter ett mindre problem med en av bussarna kommer vi fram till Arequipa sent på kvällen. Det var vindrutetorkarna som inte ville vara med längre. Eftersom vi har svängt av från kusten åker vi nu upp på högre höjder och när vi åker genom molnen så behövdes de. Det vi hinner med på kvällen är att installera oss på ett hotell. Riktigt fint är det med RB mått mätt. Jag delar fortfarande rum med min vän från Leksand och nu har vi med oss resans enda ungdom, Harald är 24 år och har fått dispens för att följa med. Den dag vi har här i Arequipa, som är en stad stor som Stockholm, tillbringar vi tre med att gå runt för att se och uppleva staden. Den ligger på 2500 meters höjd och omgiven av tre stora vulkaner. Vi tar oss med en taxi upp till en utsiktspunkt där vi skådar mot en av vulkanerna. Det blir väldigt varmt här så mitt på dagen tar vi det lugnt på hotellet. Jag och Harald tar ett besök på ett museum på em. Väldigt intressant visning om isprinsessan Juanita. En tolvårig flicka som på 1500-talet offrades till gudarna och hittades 1995 då ett närliggande vulkanutbrott tinade upp hennes grav. Hon är det bäst bevarade fyndet från Inkatiden. På kvällen är vi fyra stycken som går ut till Plaza da Armas för att äta alpacka. Riktigt gott. I Peru firar de också halloween stort så under kvällen är det mycket folk ute och många barn är utklädda.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
14 veckor sedan
Safari i tre dagar
14 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
19 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
19 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
20 veckor sedan