Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Måndag 11 Augusti 2014 - Teton Village
Resealbum: Klippiga Bergen

Anländer till Grand Teton nationalpark

Färden gick vidare söderut och via några timmars bilkörning i Idaho var jag tillbaka i Wyoming igen. Grand Teton nationalpark ligger granne med Yellwostone och här skulle jag nu tillbringa två dagar. Nu var jag åter i klippiga bergen och här i Grand teton ståtar ett antal spetsiga berg som enorma koner som uppskjutna ur marken. Av tidigare glaciärer har det också bildats mängder av småsjöar runtomkring bergen. Lägg till ett grönområde och det har skapats ett väldigt vackert område här. Det allra största berget är döpt till Grand Teton och toppen har även fått namnge parken.

Jag var snabbt iväg och vandrade till några sjöar i närheten av varandra och då det var väldigt varmt var det många som nöjde sig med att hoppa i vattnet på första bästa sjö. Vattnet var som det nästan alltid är här i bergen väldigt klart i sjöarna. Ofta syntes inte sjöarna förrän man var alldeles bredvid dom och i bakgrunden av sjöarna syntes de ståtliga bergen till fotografens glädje. Efter besök hos några sjöar gav jag mig istället av uppåt i berget där det fanns ett vattenfall på 60 m att besöka. I närheten fanns även en utsiktsplats på ca 2300 m höjd som gav en fin vy över parken och en av de större sjöarna.

Efter några timmars vandringar hade jag nu hunnit gå ett halvmaraton och då gick det inte att motstå frestelsen att hoppa i vattnet. I parkens mest avlånga sjö som säkert var 1 km lång men bara 50 m bred gick jag i vattnet och det svalkade skönt.

Nu började solen gå ner och hade det inte varit för att jag skulle leta reda på mitt nattboende hade jag stannat och kollat när solen gick ner. Jag hittade till boendet i mörkret och för första och enda gången under resan ska jag bo på ett hostel där man delar badrum med övriga gäster. Det mesta fanns ändå på rummet.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet