Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Tisdag 12 Augusti 2014 - Colter Bay Village
Resealbum: Klippiga Bergen

Träningsvärk i Grand Teton nationalpark

Uppe tidigt för att få en glimt av soluppgången och samtidigt komma igång med dagens utmaning att ta mig upp till två sjöar belägna nära några av parkens bergstoppar. Jag visste det skulle bli svettigt då det var 8 km att vandra och dessutom en höjdskillnad på 1000 meter.

Kl 8 kom jag iväg och då var det fortfarande kyligt i luften. Det ändrade sig snabbt till att bli svettigt när det började gå uppför. Det var ödsligt på stigarna bortsett från en älgtjur som sprang över stigen några meter framför vid ett tillfälle. Efter ca 3 km började så den riktiga uppförsbacken och resten av vägen gick det konstant uppför på svagt lutande sicksackstigar. Som skönt var fanns det en del träd som skänkte skugga. Inte kände man sig tuffare heller när en dåre kom springande bakifrån upp för backarna med lätta steg. När jag väl var framme vid sjöarna var det bara två personer på plats. Det var lite förvånade då detta ska vara parkens populäraste vandring för de med lite ork i kroppen.

Jag stannade ett tag och fotograferade och vid den ena sjön såg man att berget Grand Teton inte var så lång borta. Jag befann mig nu på 3000 m höjd vilket t.ex är högre upp än Kebnekajse. Vackert var det vid de två sjöarna som inte syntes förrän man kommit alldeles intill dom inringade av höga berg och skog. Resan ner trodde man skulle gå som en dans men det var motigt att hela tiden gå i nedförsbacke också. Efter 6 timmar var jag tillbaka vid bilen efter den mest ansträngande vandring jag gjort och 16 km avverkade.

Resten av dagen hade lugnare tempo och jag besökte några av parkens utsiktplatser över de spetsiga bergen och jag började bli mer och mer övertygad om att parken förfogar över de ståtligaste bergsskapelserna jag någonsin sett.

Inatt bor jag intill parkens största sjö Jackson Lake och hann med att bada även i denna sjö som liksom igår låg precis nedanför bergens bas. Nu när jag befinner mig i parkerna är det inte säkert att uppkoppling till nätet är tillgängligt och någon mottagning på telefonen har jag inte haft sedan jag lämnade Denver. Så det återstår att se om det går att hålla kontakten vid liv de närmaste dagarna.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet