Stöd Ukraina

Jennypenniis blogg

Söndag 25 December 2016 - Koh Muuk

Anlända på Koh Muuk

Jag har inte bloggat på länge då risken varit överhängande att inläggen mest skulle likna utförliga vårdcentralsjournaler. Jag är så väldigt trött på att vara sjuk vilket jag nu varit i en veckas tid. Feber som kommer och går och sedan kanske fyra dagar en ständig hosta, eller ständiga hostattacker är bättre beskrivning. En läkare besökte jag och Anna-Maria igår och lungorna lät bra på oss båda. Hon hostar också nämligen. Jag fick diagnos bronkit och bredspektrumantibiotika. Det ger man väl inte i Sverige, jag är tveksam till om det hjälper och negativa effekter finns ju men bestämde mig ändå för att peta i mig tabletterna. Viljan och hoppet att bli frisk är starkare än förnuftet. Fyra ytterligare mediciner ordinerades vi. Medan hon pysslade med allt detta hoppades jag att jag tagit med tillräckligt med pengar och tänkte att det kanske var dumt att inte kontakta försäkringsbolaget innan det ganska spontana läkarbesöket. Jag hade inte behövt noja så - 100kr blev det totalt - patientavgiften var 14kr! För oss båda. Så det var ju inte läge att inte vilja köpa medicinen...

Vi bor hos de mest omtänksamma människor som går att tänka sig på Koh Muuk Garden Beach Resort. Vi hade lite otur på Koh Bulon måste jag säga. Jag och Anna-Maria blev sjuka. Benny vrickade foten avresemorgonen. Mian spräckte läppen i ett bord när vi väntade på båten. Så ett ganska tilltufsat gäng anlände hit igår. De hade inte heller hämtat oss vid båten som överenskommet, vilket gav en vagt negativ förväntan. Men efter en timme på plats hade de smort och lindat Bennys fot, bjudit oss alla på iste, noterat att Mian såg sjuk ut och gjort ingefärste till henne och mig samt föreslagit andra rum en de uppenbart småbarnsfarliga husen jag bokat in oss i. Senare ringde de läkaren fast sjukstugan var stängd och skjutsade oss fram och tillbaka. Maten är dessutom fantastiskt god och priserna kanske 60-75% mot vad vi betalat tidigare... Fler fördelar: det finns en gosig hund. Det finns hängmattor överallt. En stor skuggig trädgård och massa andra spännande platser för Nille att utforska. Deras genuina trevlighet är det största plusset. Några minus är kanske städning och rummen generellt men med tanke på att vi betalar betydligt mindre än på andra ställe så är det helt rimligt. Och min säng är faktiskt skön. Störst minus måste bli stranden som ingen verkar bada ifrån. Konstigt nog gör det inte så mycket alls. Det är lätt att göra utflykter och vi har ju nyss bott nio nätter vid en paradisstrand. Och att som nu sitta vid vattnet i skymningen är lika fint som överallt vid havet.

Idag var Ann, Benny, L-M, Perran och Kajsa-Alice till emeraldgrottan dit man simmar genom en 100m mörk tunnel. Det lät som ett äventyr! Plus att de upplevt fin snorkling på vägen dit. (Under tiden försökte jsg få övriga barn att sova så länge som möjligt😉). Igår gick de till en jättefin strand vid en lyxig resort (Sivalai). Mian ville också dit efter läkarbesöket så i tron att det var en kort promenad började vi också gå ditåt. Det var det INTE. Vi fick vända för att hinna hem innan mörkret och sedan orkade jag inte upp ur sängen mer den dagen. Mycket intressant såg vi på vägen. Hur folk bor här. Kycklingar och getter. Hur sopor hanteras. Det är en ö med mycket liv och jag är så glad att vi bor just där vi bor!

Och just ja, detta var alltså vår julafton. Något annorlunda. God jul!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet