Stöd Ukraina

Jennypenniis blogg

Torsdag 5 Januari 2017 - Koh Jum

En vanlig dag på Koh Jum

Nu har vi en vardagslunk här på Koh Jum. Ungefär så här ser en dag ut:
(tidsangivelserna är ungefärliga då vi lever utan klocka här)
06:30 uppstigning för mig och våra två minsta, de kollar IPad och jag gör kaffe
07:30 mot frukosten. Vi stannar ofta upp till två timmar på restaurangen. Spelar spel, pratar med några vi lärt känna lite, gör läxor...
09:30 strandliv här där vi bor. De tre stora brukar simma ut till en flotta med en vuxen medan den andra leker med Nille på stranden och i vattnet.
11:30 duschar av oss salt och sand och beger oss på utflykt. Nille somnar i vagnen och vi promenerar till något spännande lunchställe. Det kan vara en mysig strandrestaurang (blir ca 1000 bath) eller ett ställe efter vägen (21 kycklingspett och två papayasallad för 274 bath). Vi utforskar olika stränder till fots och ibland tar vi en tuk-tuk. Vi ser olika spännande djur och vardagsliv, vackra färger och blommor. I bästa fall apor! Men i sämsta fall en ensam fastkedjad apa utanför någons hus. Vi badar så klart också på vägen.
15:30 ungefär kanske vi tar en tuk-tuk tillbaka till vårt boende. Strandliv igen! Och nu kan Nille bada naken och allt är så vackert. Kanske har någon av oss hunnit med en massage också.
18:30 dusch igen. De stora barnen sätter sig i en sala vid stranden där det finns wi-fi och kollar film medan jag, L-M och Nille promenerar 100m till en trevlig restaurang och beställer kvällsmat. Barnen tar alltid kyckling i ostronsås no spicy no vegetable. L-M tar alltid tre rätter eftersom han tycker maten är så god. Ett tips till alla som åker till Thailand är att vänja sig vid chili innan resan. Jag är tyvärr jättekänslig för chili vilket begränsar det kulinariska utbudet rejält. Det är också svårt (omöjligt?) att få så lite chili som jag skulle kunna hantera så det blir hela tiden no spicy alls för mig. L-M säger alltid medium spicy. De frågar då förstående om en chili kan bli lagom? Vi frågade en dam hur många chili hon tar i sin papayasallad. 10-30 stycken var svaret. Så medium spicy är kanske inte så mittemellan ändå...
20:00 middag serveras på balkongen
21:00 de flesta slocknar
Nu pockar familjen på uppmärksamheten. Vi gillar Koh Jum ändå!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet