Tips om Koh Muuk

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Koh Muuk (Koh Mook, Koh Muk) hittar du söder om Phuket på Thailands västkust. Ön är bäst att besöka under december – april och är känd för sin ”Emerald Cave”, en havsgrotta som är väl värd ett besök. En stillsam ö för avslappnad barfotaturism.

Blogginlägg om Koh Muuk

Dag 10. Snorkeltur Four Islands.

Den här turen kostar normalt 1700 bath, men vi får rabatt och betalar 1050 bath/person. Som hittat. Halv nio i morse backade båten till på vår strand, för att plocka upp oss. Med 2 st V6:or a' 200 hästar styck, drar den iväg till nästa hämtning, (Vilket råkar vara Casuarina Resort, dit vi ska flytta om 3 dagar). Ytterligare någon hämtning och båten är full, c:a 20 personer plus 4 besättning. Vi ska besöka Ko Chuek för 40 minuters snorkling. Båten fräser dit i en gropig sjö, som säkert ger träningsverk imorron. Snorklingen var inte speciellt bra, då vattnet var mycket grumligt. Nästa stopp är Koh Muuk, för att simma in i grottan Morakot Cave, eller Emerald Cave som den också kallas. Dagens höjdpunkt. Jag har varit här förut, men då var det inte så mycket människor som nu. Det är trots det en fantastisk upplevelse. Man simmar in i ett "hål" i bergväggen, c:a 6 meterbrett och 3 meter högt. Man har flytväst på sig numera. Det blir högre i tak längre in. Efter ett tiotal meter, tar man tar till höger blir det svart, helt kolsvart, men ledarna har små ficklampor som man kan följa. Sen tar man till vänster och man kan skönja ett ljus i tunneln. Och till sist till höger igen. Då ser man utgången och när man kommer ut finner man en paradisstrand av vit sand, kantad av "djungel". Det är som om det är borrat ett hål uppifrån genom berget med en diameter på 40 meter, och kanske 50 meter ner till havsnivån. Nu kommer det fler turister, som gapar, ropar och skriker, så det är dax att ta sig ut till båten igen. Nästa stopp blir Koh Kradan, där vi får lunch, frukt och småkakor. Här var den bästa snorklingen på turen. Även den bästa utflyktslunchen jag nånsin fått. Givetvis kyckling och ris, men med röd curry som var riktigt god. Vi vänder hemåt och sista stoppet blir Koh Ngai, strax söder om Koh Lanta. Inte den bästa snorklingen här heller. Man har nog blivit kräsen😊. Havet har lugnat sig, så de dryga 7 kilometrarna hem, går kanska så stillsamt, i kanske 30 knop. Ganska så möra, vadar vi iland, kommer hem och svalkar oss med några kalla Chang. Det bästa med dagen var nog Emerald Cave...och lunchen. Det sämsta var att min undervattenskamera gick sönder efter första snorkelstoppet😢😢. Anne och Hans
av Hansiaxelsson 27 nov. 2021 Resealbum: Thailand 2020

Robinsonäventyr

Människorna vi bor hos här är ju som sagt mycket omhändertagande av sig. Igår insisterade de på att få skjutsa oss med båt till en närliggande strand. Vi bestämde oss för att det nog var en bra ide kanske mest för att sjuka jag då skulle orka följa med. Efter ett par timmars fram och tillbaka med kajaker som skulle med, matsäck som skulle ordnas, andra turister som skulle inväntas så for vi. Vi passerar vacker natur med lodräta klippväggar och klängande djungel, turkost vatten förstås. Stranden är inte den runt hörnet utan visar sig ligga längre bort. Nästan vid emeraldgrottan! Hoppet väcks - kanske kan vi kajaka dit? Ann hoppade i en kajak "hemma" och paddlar hela vägen fram. Tyvärr ligger Benny hemma sjuk. Det är en paradisstrand. Som alla (?) "orörda paradis" med ett brett bälte sten och skräp mellan djungeln och stranden. Wow! En mysig vik omgiven av lodräta klippor. Här kommer jag orka vara en dag, tänker jag. Ligga på min sarong med ett öga på badande barn. Tre minuter efter att båten lämnat oss med löfte om "pick-up at four!" - besvarat med "or at five - ha, ha, ha!" - faller de första regndropparna. Okej, väskan in under en sten, Nille och jag in under ett klippblock. Det går nog över snart. Tyvärr gör det inte det. Jag vet inte om det är tre eller fyra timmar jag slutligen tillbringar på fyra kvadratdecimeter där det inte regnar, i skydd av en klippa. Jag läser en bok om koncentrationsläger (alltså inte där och då) och vet att min belägenhet knappt ens är att beklaga. Okej att jag fryser och kroppen värker och när vi till slut är hemma så ligger jag i feberfrossa och halvdvala till morgonen men ändå - inget är farligt, ingen vill mig ont, allt kommer bli bättre. De två första timmarna eller så mår jag helt okej och studerar vad som händer när ett gäng västerlänningar dumpats på en paradisstrand som plötsligt inte är fullt så paradisisk längre. Det är vår familj minus Benny. En fransk familj med tonårsbarn, två solokvist pensionärer, tre unga män som kommer trekkandes från djungeln, en ensam kajakare.. Vilken aktivitet! Ann, L-M, Perran och K-A kör fotboll. Nille bygger i sanden och vill sedan vara med på fotboll. Alla badar i havet. Perran kajakar omkring. K-A öppnar bageri och restaurang. Alla bygger en pool åt Nille. Mian sitter ibland hos mig och fryser men orkar leka och bada en del. Det är härligt att se. Jag tror nog att alla fryser och alla vill förstås ha uppehåll men de gör det bästa av situationen och har väldigt roligt. Hade vi hållt oss på gångavstånd hade det nog istället blivit en eftermiddag inomhus...
av Jennypennii 27 dec. 2016 Resealbum: Södra Thailand med familjen 2016-17

Anlända på Koh Muuk

Jag har inte bloggat på länge då risken varit överhängande att inläggen mest skulle likna utförliga vårdcentralsjournaler. Jag är så väldigt trött på att vara sjuk vilket jag nu varit i en veckas tid. Feber som kommer och går och sedan kanske fyra dagar en ständig hosta, eller ständiga hostattacker är bättre beskrivning. En läkare besökte jag och Anna-Maria igår och lungorna lät bra på oss båda. Hon hostar också nämligen. Jag fick diagnos bronkit och bredspektrumantibiotika. Det ger man väl inte i Sverige, jag är tveksam till om det hjälper och negativa effekter finns ju men bestämde mig ändå för att peta i mig tabletterna. Viljan och hoppet att bli frisk är starkare än förnuftet. Fyra ytterligare mediciner ordinerades vi. Medan hon pysslade med allt detta hoppades jag att jag tagit med tillräckligt med pengar och tänkte att det kanske var dumt att inte kontakta försäkringsbolaget innan det ganska spontana läkarbesöket. Jag hade inte behövt noja så - 100kr blev det totalt - patientavgiften var 14kr! För oss båda. Så det var ju inte läge att inte vilja köpa medicinen... Vi bor hos de mest omtänksamma människor som går att tänka sig på Koh Muuk Garden Beach Resort. Vi hade lite otur på Koh Bulon måste jag säga. Jag och Anna-Maria blev sjuka. Benny vrickade foten avresemorgonen. Mian spräckte läppen i ett bord när vi väntade på båten. Så ett ganska tilltufsat gäng anlände hit igår. De hade inte heller hämtat oss vid båten som överenskommet, vilket gav en vagt negativ förväntan. Men efter en timme på plats hade de smort och lindat Bennys fot, bjudit oss alla på iste, noterat att Mian såg sjuk ut och gjort ingefärste till henne och mig samt föreslagit andra rum en de uppenbart småbarnsfarliga husen jag bokat in oss i. Senare ringde de läkaren fast sjukstugan var stängd och skjutsade oss fram och tillbaka. Maten är dessutom fantastiskt god och priserna kanske 60-75% mot vad vi betalat tidigare... Fler fördelar: det finns en gosig hund. Det finns hängmattor överallt. En stor skuggig trädgård och massa andra spännande platser för Nille att utforska. Deras genuina trevlighet är det största plusset. Några minus är kanske städning och rummen generellt men med tanke på att vi betalar betydligt mindre än på andra ställe så är det helt rimligt. Och min säng är faktiskt skön. Störst minus måste bli stranden som ingen verkar bada ifrån. Konstigt nog gör det inte så mycket alls. Det är lätt att göra utflykter och vi har ju nyss bott nio nätter vid en paradisstrand. Och att som nu sitta vid vattnet i skymningen är lika fint som överallt vid havet. Idag var Ann, Benny, L-M, Perran och Kajsa-Alice till emeraldgrottan dit man simmar genom en 100m mörk tunnel. Det lät som ett äventyr! Plus att de upplevt fin snorkling på vägen dit. (Under tiden försökte jsg få övriga barn att sova så länge som möjligt😉). Igår gick de till en jättefin strand vid en lyxig resort (Sivalai). Mian ville också dit efter läkarbesöket så i tron att det var en kort promenad började vi också gå ditåt. Det var det INTE. Vi fick vända för att hinna hem innan mörkret och sedan orkade jag inte upp ur sängen mer den dagen. Mycket intressant såg vi på vägen. Hur folk bor här. Kycklingar och getter. Hur sopor hanteras. Det är en ö med mycket liv och jag är så glad att vi bor just där vi bor! Och just ja, detta var alltså vår julafton. Något annorlunda. God jul!
av Jennypennii 25 dec. 2016 Resealbum: Södra Thailand med familjen 2016-17

Poolbad

Nu far Emma bada poolen igen efter doktorn var och tittade pa henne igar. Hon har fatt hand, fot och munsjuka i alla blasor har hon fatt bakterieinfektion pga av poolen sa pencellinkur, antihistamin och bakterie dodande salvor sa ar hon nast in till prickfri. Imorgon aker vi mot Phi Phi och hoppas pa bra snorkling. Pa snoorklingen igar var det grumligt och vi fick veta att det var pga fullmanen som ger hogvatten.
av Moaemma6 29 dec. 2012 Resealbum: Från Ko Lanta till Khao Lak 2012/2013

Om Koh Muuk Thailand, Asien

Det går inte att få en lugnare semester än på Koh Muk.
Här finns bara några få hotell och inga andra aktiviteter än sol och bad.

Den här lilla ön är bara fyra kilometer som störst och går bara att nå med små long-tail-båtar.

Här kan du verkligen slappna av på stranden, det finns nämligen inte några andra aktiviteter.
Ön ligger mitt i den marina nationalparken Hat Chao Mai och har bara några få hotell och restauranger.

De två mest kända stränderna är Farang och Sivalai på öns östkust.

På Koh Muks västkust finns Smaragdgrottan, Tham Morakot, som är en av Thailands vackraste. Man åker båt till grottans mynning men måste sen simma ungefär 80 meter i totalt mörker genom en tunnel. Inne i själva grottan finns både växtlighet och en strand. Solen lyser in vilket ger vattnet dess smaragdgröna färg.

Vår strand som ur en resekatalog