Thai Airways, skulle inte det vara ett bra bolag???

11 apr. 2011 21:41
Visningar: 6683
Min bror ska gifta sig och åka till Thailand för första gången på torsdag och de är ca 13 personer och de flyger med Thai.
Då min man och jag inte kunde åka med så tänkte vi att vi skulle uppvakta dem även lite på resan och jag skrev till Thai Airways.
Fick inget svar och skrev igen.
Då fick jag ett mycket kort svar att de inte har uppvaktningar man kan köpa!?

???
Sedan skrev jag igen och frågade än en gång, är det verkligen så att man inte kan uppvakta en person på planet med något? (Detta har ju gått att göra på andra flygbolag förr eller har de tagit bort detta helt nu?)

Då fick jag detta svar:

Eva
Man kan köpa en flaska champage men det är för tight för utresan.
Champagne kostar 30usd och kan då beställas för hemresan.
Man kan inte lämna medelande med flaskan som delas ut någon gång under resan.
Vill bara medela innan ni bestämmer er att denna service fungerar dåligt och ibland inte alls, dvs ni betalar för flaskan men den delas aldrig ut.
I bland delas den ut precis innan landning och då är man definitivt inte sugen på Champagne.
Om du önskar köpa en flaska så medela oss senast en vecka innan hemresan med ett kreditkort som vi kan debitera.
mvh
Reservation
Thai Airways International PCL
Drottninggatan 33 4tr, Box 1118
111 81 Stockholm
Tel: +46 8 598 836 00
Fax: +46 8 598 836 90
(Logga in för att se e-postadress)
www.thaiairways.se
Smoth as silk

Efter detta sjönk Thai i mina ögon avsevärt! har aldrig flugit med dem men trodde faktiskt att de hade en mycket hög och god service!? Pyttsan!

Så ett varningens ord, uppvakta inte någon på Thai Airways för du kanske får betala dyrt och flaskan kommer inte ens fram........:(

Mvh Eva

Mvh Eva
Av Bibby
11 apr. 2011 22:53
Har gjort liknade saker med KLM, BA, Malaysian Airline och Lufthansa men var ett tag sen.

Generellt så sjunker servicenivån tycker jag. TG var riktigt bra på 80-talet men nu är de på botten av skalan.
Av Emil84
12 apr. 2011 22:30
Hej,

tråkigt att det inte fungerade med uppvaktningen, visst borde de väl ha kunnat fixa det. Måste dock säga att Thai (enligt mig iaf) trots allt har en mycket hög och god service. Har flugit med dem 4 gånger och fått super-service alla gånger. Bra mycket bättre än många andra bolag jag flugit med.

Mvh Emil
ilovetotravel.se
Av Tubbe
14 apr. 2011 00:52
Hej

Dåligt men ärligt.

/ R
Av Bengtar
14 apr. 2011 09:45
Jag tycker det är trist när man rackar ner på olika flygbolag här i diskussionsforum.
Ofta ganska grundlöst.
Vad gäller Thai International så kan det kanske vara på plats att friska upp minnet lite grann.
SAS bildade Thai International tillsammans med den Thailändska staten för femtio år sedan. SAS ägardel var 30%
Det som tidigare fanns i Thailand var små regionala skruttbolag.
Nu skulle man flyga internationellt.
SAS stod för erfarenhet, utbildning och besatte flygplanen.
1972 när SAS hade överkapacitet på piloter (anställningsstopp mm) hade man att besätta Thaiflottan medan man utbildade besättningarna av Thailändare. Då, och fram in i 80-talet upplevde Thai International sin stora tid. Det var då man skaffade sig sitt fina rykte.
Flyget som resemedel över huvud taget skar guld och kunde bjussa.
1977 köpte Thailändska staten ut SAS, man var upplärda!
Seglade vidare på välförtjänt fint rykte och höll fanan högt.
Sen vet vi hur det har gått i flygbranchen i genomsnitt.
Kriser har avlöst varann då och då och lönsamheten har minskat eftersom.
Lågprisföretag avger knivskarp konkurrans.
Man levererar, men har mycket små marginaler, så det är inte konstigt om en del passagerare upplever "snålhet som signum".
Jag håller med om att just Thai har blivit mycket sämre på senare år.
För min del handlar det inte om TV-skärmar hit eller dit, utan om den trista maten som serveras på sträckan ARN-BKK.
Då flyger jag hellre med SAS.
14 apr. 2011 10:00
Citerat från bengtar:
Jag tycker det är trist när man rackar ner på olika flygbolag här i diskussionsforum.
Ofta ganska grundlöst.

Detta är väl ett bra ställe att kritisera just t.ex. flygbolag på när man får ett sånt svar från dem som inte ens är rättstavat. Proffsigare än så trodde jag nog de på Thai var.
Det är ju kanske andra som skulle vilja uppvakta någon av någon anledning men då kan ju detta hjälpa dem att inte göra det för det funkar inte. just på Thai.
Nu vet jag inte hur det är med andra flygbolag men förr kunde man i alla fall uppvakta en resenär på flyget?

Mvh Eva
9 maj 2011 14:14
Hej Eva,

Alla som jobbar på THAI kanske inte är helt svensktalande och därav kanske inte kan stava helt korrekt?? Märkligt och lite typiskt för svenskar att uttala sig så...de vill ju gärna att alla Thailändare eller andra nationaliteter i de länder de reser till ska fungera precis som vi svenskar.
9 maj 2011 14:15
Hej Eva,

Alla som jobbar på THAI kanske inte är helt svensktalande och därav kanske inte kan stava helt korrekt?? Märkligt och lite typiskt för svenskar att uttala sig så...de vill ju gärna att alla Thailändare eller andra nationaliteter i de länder de reser till ska fungera precis som vi svenskar. Och om man tycker att hela flygbolaget är dåligt för att man inte kan förköpa en flaska champagne??...för min egen del så uppskattar jag om flygbolagen fokuserar på säkerheten före att sälja champagne!
10 maj 2011 22:47
Citerat från liselotta:
Hej Eva,

Alla som jobbar på THAI kanske inte är helt svensktalande och därav kanske inte kan stava helt korrekt?? Märkligt och lite typiskt för svenskar att uttala sig så...de vill ju gärna att alla Thailändare eller andra nationaliteter i de länder de reser till ska fungera precis som vi svenskar. Och om man tycker att hela flygbolaget är dåligt för att man inte kan förköpa en flaska champagne??...för min egen del så uppskattar jag om flygbolagen fokuserar på säkerheten före att sälja champagne!
Ja det där var ju lite onödigt och ta i så förbannat och klanka ner på det jag skrev. Jag trodde faktiskt det fanns svenska representanter för Thai i Sverige!? URSÄKTA mig LISELOTTA så hemskt mycket för det!
OCH SJÄLVKLART ÄR VÄL SÄKERHETEN NUMMER ETT I STÄLLET FÖR ATT SÄLJA CHAMPAGNE!
MEN det är inte så ofta ens lillebror går och gifter sig och då vi inte kunde vara med så ville vi försöka uppvakta även på resan ner till dem.

Jag kan ta ett exempel, förr i tiden när folk som fyllde jämna år flög så kunde man ofta uppvakta dem som en liten överraskning på flyget dit eller hem, vilket var mycket uppskattat för de som blev uppvaktade!

Och som ett annat exempel så har ju Qatar Airways börjat flyga från Stockholm helt nyligen och de har svensk personal här på plats trots att Qatar inte är svenskt!?

Thai har väl flugit länge och väl från Sverige. Thailand är väl som ett Mallorca för många svenskar.

Och jag uttalar mig precis hur jag vill här! Och jag har inte velat att alla andra nationaliteter som jag reser till i deras länder ska kunna svenska! Tala för dig själv i så fall och inte för mig!

Jag tycker ff. att det var oproffsigt sagt och stavat och vad jag nu skrev...så beter sig inte ett stort flygbolag!
Och jag tycker ju det kan vara intressant för andra resenärer kanske att ta upp detta ämne här!

Mvh Eva
Av Lislis
10 maj 2011 23:19
Citerat från indianturbo:
Citerat från liselotta:
Hej Eva,

Alla som jobbar på THAI kanske inte är helt svensktalande och därav kanske inte kan stava helt korrekt?? Märkligt och lite typiskt för svenskar att uttala sig så...de vill ju gärna att alla Thailändare eller andra nationaliteter i de länder de reser till ska fungera precis som vi svenskar. Och om man tycker att hela flygbolaget är dåligt för att man inte kan förköpa en flaska champagne??...för min egen del så uppskattar jag om flygbolagen fokuserar på säkerheten före att sälja champagne!
Ja det där var ju lite onödigt och ta i så förbannat och klanka ner på det jag skrev. Jag trodde faktiskt det fanns svenska representanter för Thai i Sverige!? URSÄKTA mig LISELOTTA så hemskt mycket för det!
OCH SJÄLVKLART ÄR VÄL SÄKERHETEN NUMMER ETT I STÄLLET FÖR ATT SÄLJA CHAMPAGNE!
MEN det är inte så ofta ens lillebror går och gifter sig och då vi inte kunde vara med så ville vi försöka uppvakta även på resan ner till dem.

Jag kan ta ett exempel, förr i tiden när folk som fyllde jämna år flög så kunde man ofta uppvakta dem som en liten överraskning på flyget dit eller hem, vilket var mycket uppskattat för de som blev uppvaktade!

Och som ett annat exempel så har ju Qatar Airways börjat flyga från Stockholm helt nyligen och de har svensk personal här på plats trots att Qatar inte är svenskt!?

Thai har väl flugit länge och väl från Sverige. Thailand är väl som ett Mallorca för många svenskar.

Och jag uttalar mig precis hur jag vill här! Och jag har inte velat att alla andra nationaliteter som jag reser till i deras länder ska kunna svenska! Tala för dig själv i så fall och inte för mig!

Jag tycker ff. att det var oproffsigt sagt och stavat och vad jag nu skrev...så beter sig inte ett stort flygbolag!
Och jag tycker ju det kan vara intressant för andra resenärer kanske att ta upp detta ämne här!

Mvh Eva
Hej igen Eva,

Jag vet inte om jag tycker att jag tog i så "förbannat" som du skriver...tycker det är mer att ta i att skriva att ett flybolag inte är ett bra flygbolag för att man inte kan beställa champagne eller oproffsiga för att de inte stavat rätt i ett mailsvar. Men vi har olika fokus och det får stå för var och en, men som sagt jag har andra urvalskriterier när jag väljer vad jag tycker är ett bra flygbolag och du får såklart välja som du vill.

Mvh Liselotta
10 maj 2011 23:27
"Märkligt och lite typiskt för svenskar att uttala sig så...de vill ju gärna att alla Thailändare eller andra nationaliteter i de länder de reser till ska fungera precis som vi svenskar."

Jag är nog absolut inte en typisk svensk och jag vill inte alls det du skrev!
Du kan inte tala för mig i den frågan!
DET är märkligt hur DU kan uttala dig så....i så fall....

Jag har rest i 33 länder och 4 världsdelar och sett en hel del och är då ganska berest MEN jag har aldrig själv flugit just med Thai som de flesta jag hört säga ska vara bäst, toppen och bra.

Det var dit jag ville komma och undrade då hur alla man hört har upplevt Thai Airways.
Och har de över huvud taget svensk personal här? De har ju en hemsida på svenska? http://www.thaiairways.se/index.php/sv

Mvh Eva
Av Lislis
10 maj 2011 23:33
Ja jag har rest med Thai många gånger och bokat med dem...de är ett Internationellt flygbolag och har både Thailändsk och Svensk personal som jobbar för dem i Sverige! Jag har alltid varit mycket nöjd med all service jag fått vid bokning och resa. Tror diskussionen har tappat vad den ursprungligen handlade om...är det den obeställda champagnen eller rättstavningen du har svårast med?
10 maj 2011 23:57
Citerat från lislis:
Ja jag har rest med Thai många gånger och bokat med dem...de är ett Internationellt flygbolag och har både Thailändsk och Svensk personal som jobbar för dem i Sverige! Jag har alltid varit mycket nöjd med all service jag fått vid bokning och resa. Tror diskussionen har tappat vad den ursprungligen handlade om...är det den obeställda champagnen eller rättstavningen du har svårast med?
Jag har svårt för stora flygbolag som ska vara så bra och sen skriver så oproffsigt och tror att man ska betala för sånt och som jag skrev i början:

Man kan köpa en flaska champage men det är för tight för utresan.
Champagne kostar 30usd och kan då beställas för hemresan.
Man kan inte lämna medelande med flaskan som delas ut någon gång under resan.
Vill bara medela innan ni bestämmer er att denna service fungerar dåligt och ibland inte alls, dvs ni betalar för flaskan men den delas aldrig ut.
I bland delas den ut precis innan landning och då är man definitivt inte sugen på Champagne.
Om du önskar köpa en flaska så medela oss senast en vecka innan hemresan med ett kreditkort som vi kan debitera.

Detta kan ju vara till hjälp för ev andra resenärer som kanske tänkt uppvakta någon. Alltså en liten varning om att det kanske inte fungerar trots att man betalar!
Jag har tidigare bara hört bra och positiva saker om Thai men detta var min negativa första upplevelse med Thai trots att jag inte själv reser med dem.
Är det något mer du stör dig på i min diskussion?
Reseguiden är väl till för resediskussioner eller? Och Thai är väl ett flygbolag?

Mvh Eva
11 maj 2011 11:21
*host host*. Jag tycker det är bra att de överhuvudtaget skriver att de kanske har svårt att hinna dela ut flaskan och att upplevelsen kanske inte kommer bli helt lyckad.

Hellre det än att du beställer flaskan och att den sedan inte blir utdelad och att flygbolaget skriver att visst kan man göra det.

Jag tror att de brukar säga ja på frågan men eftersom den personen som svarade dig vet att det inte brukar fungera bra ville hon/han som EXTRA service informera om det.

Väldigt snällt och serviceminded tycker jag allt. Där höjdes Thai i mina ögon :-)
Av Tubbe
11 maj 2011 12:30
Citerat från silverfang:
*host host*. Jag tycker det är bra att de överhuvudtaget skriver att de kanske har svårt att hinna dela ut flaskan och att upplevelsen kanske inte kommer bli helt lyckad.

Hellre det än att du beställer flaskan och att den sedan inte blir utdelad och att flygbolaget skriver att visst kan man göra det.

Jag tror att de brukar säga ja på frågan men eftersom den personen som svarade dig vet att det inte brukar fungera bra ville hon/han som EXTRA service informera om det.

Väldigt snällt och serviceminded tycker jag allt. Där höjdes Thai i mina ögon :-)
Hej

Kan bara hålla med dig, det väldigt ärligt och personligt besked, vilket jag hade uppskattat.

/ R
Av Asok
11 maj 2011 17:37
Vore nog enklare att ta kontakt med det hotell de skall bo på ev. och fråga om de kan hjälpa till med en flaska champagne. Det brukar fungera bra. Har själv aldrig varit i den sitsen att fråga flygbolaget ang. uppvaktning men det känns inte helt klockrent att de skulle ha den servicen måste jag säga. Däremot charterbolagen kan säkert fixa sådant.
11 maj 2011 17:58
Kan ju tycka att ett flygbolag borde klara av att organisera en sådan sak, borde ju inte vara helt ovanligt att folk vill uppvakta på flyget. Skulle ju dock inte dömma ut ett bolag för detta.

Håller med Asok om att kontakta hotellet, har gjort det en gång, beställde blommor och det funkade perfekt.
Kanske mer glädje av att få champagnen på hotellet än på planet också.
11 maj 2011 22:39
Citerat från floridasidanse:
Kan ju tycka att ett flygbolag borde klara av att organisera en sådan sak, borde ju inte vara helt ovanligt att folk vill uppvakta på flyget. Skulle ju dock inte dömma ut ett bolag för detta.

Håller med Asok om att kontakta hotellet, har gjort det en gång, beställde blommor och det funkade perfekt.
Kanske mer glädje av att få champagnen på hotellet än på planet också.
Nej jag har inte dömt ut något då jag inte ens själv flugit med Thai men tänkte bara skriva om detta som en liten varning för andra eventuella resenärer eller andra som kanske ev. skulle vilja uppvakta någon på ett plan.
Och som jag sa så har jag ju bara hört bra saker om Thai förut så jag tyckte det var märkligt att få detta svaret från dem.
Då vet man ju att man inte ska uppvakta någon på planet!
Och ja, jag ringde hotellet och de fick sin uppvaktning den vägen istället.

Men det verkar som om man här på RG inte får skriva något negativt om varken Thailand eller Thai Airways......? Eller man kanske inte får skriva något negativt över huvud taget....??

Sorry folks, men ff. så ville jag bara varna för detta och så kommer jag att fortsätta göra oavsett om det gäller SAS eller Thai eller andra flygbolag.

Mvh Eva
Av Annl
11 maj 2011 22:52
Hej,

Det är väl utmärkt att sådana fakta kommer fram - oavsett vad man kan tycka om servicenivå eller liknande - och så får väl varje enskild resenär värdera informationen och ställa den relation till andra faktorer som kan vara av betydelse.
11 maj 2011 22:59
Citerat från annl:
Hej,

Det är väl utmärkt att sådana fakta kommer fram - oavsett vad man kan tycka om servicenivå eller liknande - och så får väl varje enskild resenär värdera informationen och ställa den relation till andra faktorer som kan vara av betydelse.
TACK!
Mvh Eva
11 maj 2011 23:20
Citerat från indianturbo:
Citerat från floridasidanse:
Kan ju tycka att ett flygbolag borde klara av att organisera en sådan sak, borde ju inte vara helt ovanligt att folk vill uppvakta på flyget. Skulle ju dock inte dömma ut ett bolag för detta.

Håller med Asok om att kontakta hotellet, har gjort det en gång, beställde blommor och det funkade perfekt.
Kanske mer glädje av att få champagnen på hotellet än på planet också.
Nej jag har inte dömt ut något då jag inte ens själv flugit med Thai men tänkte bara skriva om detta som en liten varning för andra eventuella resenärer eller andra som kanske ev. skulle vilja uppvakta någon på ett plan.
Och som jag sa så har jag ju bara hört bra saker om Thai förut så jag tyckte det var märkligt att få detta svaret från dem.
Då vet man ju att man inte ska uppvakta någon på planet!
Och ja, jag ringde hotellet och de fick sin uppvaktning den vägen istället.

Men det verkar som om man här på RG inte får skriva något negativt om varken Thailand eller Thai Airways......? Eller man kanske inte får skriva något negativt över huvud taget....??

Sorry folks, men ff. så ville jag bara varna för detta och så kommer jag att fortsätta göra oavsett om det gäller SAS eller Thai eller andra flygbolag.

Mvh Eva
Jag har inte påstått något om dig!
Jag skrev att JAG inte skulle döma ut dem, har lika stor rätt som Du att utrycka vad jag tycker, jag håller ju delvis med om din kritik och tycker det är bra att det upplyses och varnas om saker, sen må vissa tycka det är oviktigt, jag ville inte skriva någon roman i ämnet men trodde inte mitt korta inlägg skulle misstolkas.

Varför skulle inget negativt få skrivas? Detta är ett forum där vi diskuterar saker, folk tycker olika och alla kan inte hålla med alla om allt. I en diskussion brukar det vara bra om mer än en sida belyses och olika infallsvinklar tas upp. Ska låta bli att kommentera dina trådar framöver om det är så känsligt. Man får acceptera att andra inte tycker som man själv och att man inte alltid kan övertyga andra om att man har det.
Finns ju rätt många envisa själar med starka övertygelser och åsikter, oundvikligt att det ibland slår lite gnostor och blir angagerade diskussioner, kunde kanske vara mer av den varan t.o.m.

Det händer inte sällan att folk smutskastar företag, ibland fullständigt orättfärdigt, kan vara missförstånd eller t.o.m. ren ovilja eller hämndbegär kanske. Ganska viktigt att fakta kommer på bordet och att kanske osanna påståenden inte får stå som den enda sanningen utan att ifrågasättas liksom att den som kommit med påståenden får en chans att styrka deras sanningshalt.

Sen finns det ju en del personer som använder tillmälen som de inte alls har belägg för lägger ord i munnen på andra och, i värsta fall, rena personangrepp mot andra medlemmar. Detta tycker jag inte ska accepteras, tycker det blivit bättre an det var förr men fortfarande finns det de som inte kan diskutera på ett civilicerat sätt, ingen nämd och inte nödvändigtvis någon i denna tråd.

Mvh. Jörgen
11 maj 2011 23:41
">Jag har inte påstått något om dig!
Jag skrev att JAG inte skulle döma ut dem, har lika stor rätt som Du att utrycka vad jag tycker, jag håller ju delvis med om din kritik och tycker det är bra att det upplyses och varnas om saker, sen må vissa tycka det är oviktigt, jag ville inte skriva någon roman i ämnet men trodde inte mitt korta inlägg skulle misstolkas.

Varför skulle inget negativt få skrivas? Detta är ett forum där vi diskuterar saker, folk tycker olika och alla kan inte hålla med alla om allt. I en diskussion brukar det vara bra om mer än en sida belyses och olika infallsvinklar tas upp. Ska låta bli att kommentera dina trådar framöver om det är så känsligt. Man får acceptera att andra inte tycker som man själv och att man inte alltid kan övertyga andra om att man har det.
Finns ju rätt många envisa själar med starka övertygelser och åsikter, oundvikligt att det ibland slår lite gnostor och blir angagerade diskussioner, kunde kanske vara mer av den varan t.o.m.

Det händer inte sällan att folk smutskastar företag, ibland fullständigt orättfärdigt, kan vara missförstånd eller t.o.m. ren ovilja eller hämndbegär kanske. Ganska viktigt att fakta kommer på bordet och att kanske osanna påståenden inte får stå som den enda sanningen utan att ifrågasättas liksom att den som kommit med påståenden får en chans att styrka deras sanningshalt.

Sen finns det ju en del personer som använder tillmälen som de inte alls har belägg för lägger ord i munnen på andra och, i värsta fall, rena personangrepp mot andra medlemmar. Detta tycker jag inte ska accepteras, tycker det blivit bättre an det var förr men fortfarande finns det de som inte kan diskutera på ett civilicerat sätt, ingen nämd och inte nödvändigtvis någon i denna tråd.

Mvh. Jörgen"
Förlåt Jörgen, jag har inte alls missförstått ditt inlägg, det var bara jag som la till några meningar till det hela.
Jag förstod dig helt och klart och svarade också att jag kontaktat hotellet om uppvaktningen. Så ta inte illa upp för allt jag skrev! Det var inte riktat till dig personligen.
Mvh Eva
11 maj 2011 23:58
Citerat från indianturbo:
">Jag har inte påstått något om dig!
Jag skrev att JAG inte skulle döma ut dem, har lika stor rätt som Du att utrycka vad jag tycker, jag håller ju delvis med om din kritik och tycker det är bra att det upplyses och varnas om saker, sen må vissa tycka det är oviktigt, jag ville inte skriva någon roman i ämnet men trodde inte mitt korta inlägg skulle misstolkas.

Varför skulle inget negativt få skrivas? Detta är ett forum där vi diskuterar saker, folk tycker olika och alla kan inte hålla med alla om allt. I en diskussion brukar det vara bra om mer än en sida belyses och olika infallsvinklar tas upp. Ska låta bli att kommentera dina trådar framöver om det är så känsligt. Man får acceptera att andra inte tycker som man själv och att man inte alltid kan övertyga andra om att man har det.
Finns ju rätt många envisa själar med starka övertygelser och åsikter, oundvikligt att det ibland slår lite gnostor och blir angagerade diskussioner, kunde kanske vara mer av den varan t.o.m.

Det händer inte sällan att folk smutskastar företag, ibland fullständigt orättfärdigt, kan vara missförstånd eller t.o.m. ren ovilja eller hämndbegär kanske. Ganska viktigt att fakta kommer på bordet och att kanske osanna påståenden inte får stå som den enda sanningen utan att ifrågasättas liksom att den som kommit med påståenden får en chans att styrka deras sanningshalt.

Sen finns det ju en del personer som använder tillmälen som de inte alls har belägg för lägger ord i munnen på andra och, i värsta fall, rena personangrepp mot andra medlemmar. Detta tycker jag inte ska accepteras, tycker det blivit bättre an det var förr men fortfarande finns det de som inte kan diskutera på ett civilicerat sätt, ingen nämd och inte nödvändigtvis någon i denna tråd.

Mvh. Jörgen"
Förlåt Jörgen, jag har inte alls missförstått ditt inlägg, det var bara jag som la till några meningar till det hela.
Jag förstod dig helt och klart och svarade också att jag kontaktat hotellet om uppvaktningen. Så ta inte illa upp för allt jag skrev! Det var inte riktat till dig personligen.
Mvh Eva
Eva.
Inga problem jag svarade eftersom Du citerade mig även om jag förstod att mycket av inlägget var riktat till även eller bara andra i tråden och hela RG. Sen spånade jag också på lite extra :-)

Alla.
Tycker verkligen vi ska fortsätta varna varandra för saker liksom vi tipsar om positiva saker, det måste ju vara en viktig del av ett forum där vi ska utbyta erfarenheter.

En sak som kan vara värd att tänka på är att vi i diskussionerna på RG kanske ska använda uttryck som "jag tycker" min åsikt är" o.s.v. istället för att ge uttryck för att just det vi säjer är den enda och hela sanningen. Det är omöjligt för någon att t.ex. tala om för någon vilket resmål som är bäst för dem, eller vilken resebyrå, vilken restaurang eller vilken resväska som är bäst för dem. Det finns lika många åsikter om allt som det finns medlemmar på RG och alla har säkert rätt på något sätt (även om så klart jag har rätt mest och oftast ;-)

Ha det gott!
12 maj 2011 00:05
Tack Jörgen, jag blir så himla trött på alla som ska klippa in alla citat hit och dit och jag försöker förkorta dem men det blev visst också fel...haha.

Sorry inte meningen men jag blir också så trött på folk som ska tala för andra! JAG tycker som jag skrivit och som jag tidigare sagt så är väl SJÄLVKLART säkerheten viktigast men nu var det inte det som var frågan i denna diskussion.
En del ska skriva så nitiskt och stöddigt när man tar upp en sak och det är en sak som retar mig!

Mvh Eva
12 maj 2011 16:53
Konstigt... Nu är det i o f s tre år sedan jag sist flög med Thai, men när vi bodde i Australien flög vi enbart Thai två ggr per år och det var klockrent varenda gång - och då borde de som känner igen mig sedan tidigare veta att jag inte är någon större Thailandsivrare.

Vad gäller uppvaktning vet jag som sagt var inte, men du kanske även skall se det som att ärligheten faktiskt var ett utslag av bra service eftersom man inte ville utlova något man inte kunde garantera skulle hållas av annan personal inom bolaget.

Sedan håller jag absolut inte med Bengtar. SAS har gett mig några av mina senaste års värsta flygupplevelser (här ligger Martin Air ohotad etta) med taskig service och usel mat.
Av Kahog
12 maj 2011 19:49
Kul att följa inläggen på Eva´s "bröllopspresentbeskymmer. Själv struntar jag fullkomligt i om man kan köpa champagne - rättstavat eller ej - bara servicen på flyget är ok.
Vi flög med Lufthansa från ill Bangkok i februari . Snacka om urusel service, dålig mat, obekväma stolar, trångt och jävligt. Lägg sedan till fulla passagerare, skrikande bebisar - är tydligen en ny trend bland unga svenska föräldrar att köra föräldraledigheten i Thailand- så kändes det "görgött" att ta Lufthansa på över 20.000 kr för försenad hemresa. Åkte med Thai och det var ett himmelrike i jämförelse!
Bjud brodern på en flaska skumpa och skratta åt "seviceeländet". Jag lovar - den kommer att smaka som himmelska nektar.
Kahog
Av Tubbe
12 maj 2011 20:53
Hej

Tycker att det är bra att informera andra reseintresserad om dåliga hotel,resebyråer,
eller flygbolag men de som läser har kanske enbart positiva erfarenhet
av t.ex. Thai, därför kan min inte räkna med att alla håller med, men det är bra att
informera och dela med sig av sin erfarenhet................positiv som negativ.
/ R
12 maj 2011 23:32
Citerat från tubbe:
Hej

Tycker att det är bra att informera andra reseintresserad om dåliga hotel,resebyråer,
eller flygbolag men de som läser har kanske enbart positiva erfarenhet
av t.ex. Thai, därför kan min inte räkna med att alla håller med, men det är bra att
informera och dela med sig av sin erfarenhet................positiv som negativ.
/ R
Exakt Tubbe, ,men varför envisas folk med att skriva illa om den som skriver? Konstiga äro människosläktet! Kanske därför man är mer djurvän än människovän...;)

Självklart har alla olika åsikter om dittan och dattan men kom med era egna tips eller varningar och klanka inte ner på den som skriver en varning eller ett tips!

Mvh Eva
Av Leifen
27 juni 2011 19:23
Vi som köper billiga biljetter i economi klass, får den service vi betalar för.
Absolut inget extra.
Jag tror om sällskapet köpt biljetter i PE eller First-class, hade detta utan vidare löst sig.
Då stiger kostnaden rejält per person också.

Leif
27 juni 2011 21:42
Det var liksom bättre förr då man fick denna service även i ekonomiklass när någon firade något speciellt. ;)

Mvh Eva
28 juni 2011 12:48
Indianturbo: Visst var det bättre förr.

Flygbränslet kostade ingenting så man kunde brassa på med svarta hål till motorer utan att det påverkade vare sig priseller personaltäthet.

Alla flygvärdinnor var max 25 bast, jobbade för en spottstyver eftersom det var "glamoröst" och bar kortkort medan allt kringverk ingick samtidigt som killarna i revärer var kungar.

Jag undrar varför service och AIC på flyg funkade förr...?

;-D
Av Hkn
29 juni 2011 02:10
Citerat från robbowan:
Indianturbo: Visst var det bättre förr.

Flygbränslet kostade ingenting så man kunde brassa på med svarta hål till motorer utan att det påverkade vare sig priseller personaltäthet.

Alla flygvärdinnor var max 25 bast, jobbade för en spottstyver eftersom det var "glamoröst" och bar kortkort medan allt kringverk ingick samtidigt som killarna i revärer var kungar.

Jag undrar varför service och AIC på flyg funkade förr...?

;-D
Jodu Robbowan, du sätter fingret på en viktig sak: Vi glömmer vi fort...
Förutom priserna på flygbränsle har det dessutom hänt en hel del annat.

1980 var flygmarknaden kraftigt reglerad. Konkurrensen var i princip noll. En biljett på linjen Stockholm – London var en av de dyraste i världen räknat per kilometer. Företagen tuggade glatt i sig att det kostade 7000 spänn (i dåtidens penningvärde!) att flyga reguljärt till London. Man visste ingenting annat.

I en gammal årsredovisning från SAS jämför man flygpriser historiskt:

1960: En ekonomiklassresa Stockholm – NYC t/r kostar 440 USD
2007: En ekonomiklassresa Stockholm – NYC t/r kostar 380 USD

Och SAS skriver: ”Om flygpriserna hade följt konsumentprisindex i Sverige skulle samma resa ha kostat cirka 23 600 SEK exklusive skatter under 2007.”

Detta kan vara värt att tänka på idag, när vi med lite planering betalar betydligt mindre för flygbiljetten till London än vad vi gör för en frukost i Chelsea.

Åter till Evas champagne:
Ingen tvekan om att vi har en hel del att tacka lågprisbolagen för, oavsett vad vi tycker om deras service. Och min dystra poäng är att SAS, Thai och andra flag-carriers måste agera som lågprisbolag för att överleva. Här kommer champagnetorkan in i bilden.

Det är helt enkelt upp till oss att betala för allt som inte stavas flygstol med tillhörande säkerhetsgenomgång av kabinpersonalen. Att sedan vissa bolag lyckas gneta och snåla med betydligt mer stil än andra... ja, det är en helt annan sak.

Min 25-centare i denna diskussion. End of rant.

:: hkn ::
29 juni 2011 23:57
Bra sagt HKN. Jag är nöjd där... =)
30 juni 2011 22:08
hkn: Det var det jag försökte få fram... Själva grundfrågan om skumpan kan man tycka är usel etc men efter (nu) ganska många år i "hospitality"-branschen vet jag att det kanske inte finns ursäkter till att en sådan här sak glöms bort - däremot förklaringar.

Och en av dessa förklaringar är just att man inte hinner med, att man är för stressad pga underbemanning, tajtare schema, hårdare säkerhetsföreskrifter etc.

Det enda jag inte köper är den klassiska "det var bättre förr"-argumentationen för bevisligen var det inte det... Bara annorlunda!

Som Mats Olsson på Expressen skrev... Innan reklam-TV kom skrek folk efter reklam-TV för att de inte bara ville se svenska lustspel och en deckare i veckan (eller program om barnsoldater i Nicaragua, polska dockbarnprogram eller kulturprogram). Nu skriker alla att det är för mycket reklam och att det var bättre förr.
Av Moth63
27 apr. 2012 20:45
Har åkt med dom två gångar sen augusti, hur bra som helst :-)
12 aug. 2012 13:35
Ang Thai Air:

Jag har två gånger rest med Thai Air under thailands lågsäsong. Det har funkat kanon rakt igenom. Nu ska jag och min nyblivna fru åka på smekmånad som det så fint heter :)
Det blir då under högsäsong. Jag kolla biljetter och priser med början från Januari 2013.
Tidigare har vi åkt som familj och har då betalat runt 14.000:- ca tor.

Det som gjorde mig Otroligt förvånad nu var Thai Airs överpris. Vi kollar nu på andra alt. tex Finnair med mellanlandning i Helsingfors. Pris tor: ca 7.500:-
Ett väldigt bra pris och det borde kosta mer med ett finare bolag som t e x Thai Air.

Och kostar mer gör det. Enkel resa sthlm-banghkok i januari 2013: 23.000:- !!!!
Vad rättfärdigar ett flygbolag att ta sådana överpriser?
Rätta mig gärna om jag har fel i mina uppgifter för jag hoppas verkligen jag har det. Om detta nu är fakta, hur kan man ens välja thai air. 2 personer tor thailandssemester, resekostnad: 100.000:- Jo hej du!

Med vänlig hälsning / Nicklas