Lurad av AVIS i San Fransisco

29 maj 2013 20:27
Visningar: 1005
Har rest till USA en del gånger och inte haft problem med biluthyrning tidigare. Bokade via svensk resebyrå och skulle hämta bilen i SF i USA. Väl där säger jag som vanligt att alla försäkringar jag vill ha är redan bokade och klara via Sverige. Får till svar att det stämmer och det enda jag behöver betala extra var en mindre summa per dag för en Personal Effect Protection och se till att bilen var fulltankad vid återlämning. Det tog ett par timmar innan vi fick vår bil, då AVIS slarvat bort nycklarna och fick ordna fram en ny bil, men sedan rullade allt på tills det var dags att lämna tillbaka bilen. Vi hade problem att hitta dit så en del av tanken blev förbrukad, max 1/4. En man mötte upp, gick en runda runt bilen och sade att allt såg bra ut och att vi skulle skynda oss ombord på shuttlen som stod och väntade och gav en i sällskapet ett kvitto i handen. Något senare i Sverige ser jag att man dragit 4.100 kr ifrån mitt konto. Jag ringer resebyrån som gör vad dom kan. Får kontakt med AVIS i Sverige/Norge som förklarar att jag fått betala 73 dollar för bensinen och resten för en massa småförsäkringar som vägassistans och annat trams. Jag kan förstå bensinen, även om en full tank egentligen kostade 100 dollar, så man har tagit rejält betalt för det som saknades i tanken. Jag har försökt överklaga, jag har spelat in samtal med AVIS i USA där personalen skyller på resebyrån i Sverige och efter många om och men har AVIS satt in 1.600 kr på det kredit-kort som man drog pengarna ifrån. Ett kort som inte finns längre då jag avslutat kontot. Jag har inte accepterat summan då jag vill ha tillbaka alla pengarna förutom bensin- och Personal försäkringen. Jag har mailat dem och sagt att jag kommer att hyra av AVIS igen och då spela in hela samtalet, med bild, för att bevisa att trots att man säger att man inte vill ha mer försäkring så har man ingen talan. Hur vill man att en hyra ska gå till om man t ex vägrar att lämna ett kreditkort med risk för att pengar ska tas ifrån kontot? Ska man anmäla till ARN? Vad kan en hemförsäkring göra om man ej har ett reseskydd i denna? //Marie_Marie
29 maj 2013 21:12
Tack för ditt snabba svar. Nu undrar man om man verkligen ska ta chansen igen även om jag tänkte spela in hela samtalet och med bild på den bild på datorn där dom visar det kontrakt man tror man signerar. Ja, man är nog inte ensam, men det gäller väl att fortsätta klaga i hopp om att det någon gång ska bli en ändring. //Marie_Marie
30 maj 2013 14:31
Hej Marie!

Exakt samma sak hände mig när vi var i Florida i höstas. Drygt 3000 kr extra hade de dragit från kontot. Ringde Avis i Sverige som beklagade och sa att det inte var ovanligt men att de inte kunde göra något åt saken. Det var Avis i USA vi skulle vända oss till och de har inte svarat...

Inför nästa resa nu i jul så försöker jag att leta efter en biluthyrare där man blir minst lurad (finns det?).
Jag tänker också lämna ett kreditkort där man kan bestrida kostnaden (dumt nog så lämnade vi fram vårt vanliga bankkort). Annars vet jag inte hur man ska kunna vinna mot Avis och andra biluthyrare. Känner stor maktlöshet i denna fråga!

/Jeanette
30 maj 2013 16:22
TYvärr får alla biluthyrare klagomål :-(
Ett företag som jag tycker känns lite bättre än övriga är Sixt. T.ex. har de en anställd som svarar på frågor på forumet Flyertalk http://www.flyertalk.com/forum/sixt-690/ vilket jag inte sett någon annan göra. Vi har hyrt av dem en gång och det var riktigt bra.
En annan sak är att man verkar få bättre service om man hyr direkt av uthyraren (AVIS i Sverige är inte samma som AVIS USA de säljer bara AVIS tjänster som andra förmedlare) och helst är med i deras kundklubb så man kan fixa allt inkl. registrera körkort mm. i förväg.

Lite mer:
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/autoeurope-hyr-bil-i-usa-26050
http://www.floridasidan.se/AlamoWarning.php
http://www.floridasidan.se/FlTra.php#Hyrbil: