Khao Lak - efter resan

10 nov. 2017 13:34 (redigerad)
Nu har vi varit hemma några dagar efter vår resa till Khao Lak, så jag tänkte dela med mig lite.
När vi fick upp ögonen för Thailand så var det väldigt många som hävdade att man inte skulle åka till Thailand om man tänkte stanna kortare än 14 dagar, och eftersom vi skulle vara iväg i 11 (9 nätter på plats) dagar kändes det lite osäkert med en så lång resa. Det ångrar vi inte en sekund. Visst hade vi lätt kunnat stanna i en vecka till, fast vi hade 9 helt fantastiska dagar.
Då vi reste tidigt på kvällen (planet från Landvetter gick 18:15), så blev det naturligt att vi sov mycket under långflygningen. Detta gjorde att vi aldrig kände oss jet-laggade under vistelsen.
När vi landade i Kuala Lumpur (för vårat sista byte) så var det helmulet och regn. Trots att vi blivit förvarnade om att vädret är ostadigt i okt och början av nov så var det inte utan att modet sjunk. Speciellt när jag tog fram väderprognosen för de kommande 10 dagarna. Inte en enda dag hade en sol, bara helmulet och åska.
Då vi hade chansen att boka om hotellet så kollade vi prognosen för hela Thailand, men det såg nästan lika dystert ut överallt. Så vi beslutade att åka till hotellet vi bokat (The Leaf Oceanside), och avvakta till dagen efter.
Hela taxiresan till hotellet så regnade det, men när vi väl kom fram var det uppehåll. Vi blev varmt välkomnade med en välkomstdrink och genast kändes det lite bättre.
Då vi rest i nästan 24 timmar så var det bara att slänga in grejerna på rummet, och bege oss ut för att få i oss en bit mat.
Hotellet låg riktigt bra med gångavstånd till en av huvudgatorna med alla restauranger. Vi blev dock lite chockade när första restaurangen vi skulle gå in på redan hade stängt köket (21:15). Vi lärde oss sedan att de flesta restauranger på gatan stängde sina kök ca 22:00.
Efter vår första Phad Thai drog vi oss tillbaka till hotellet. På vägen upptäckte vi en liten moppe där det stod en kille och gjorde pannkakor med fyllning. Vi kunde bara inte låta bli utan beställde varsin. Lövtunna pannkakor gjorda av en deg som sedan fylldes med banan, ananas, mango eller annat gott. Detta gjorde att allt missmod vi hade bara försvann, och vi var säkra på att vi skulle få det härligt trots väderprognosen.
När vi vaknade dagen efter så lyste solen, solen som inte skulle visa sig på 10 dagar. Detta gjorde att vi i princip rusade ner på stranden för att få några minuter i solen innan regnet. Efter att vi legat och guppat i 28-gradigt vatten i flera timmar så såg vi fortfarande inte några regnmoln. Senare på efm. drog molnen in och med dem en skur med regn. Ungefär så såg dagarna ut, det var fint på fm. Och efter 14 kom det in lite moln, och ibland någon regnskur. Kvällarna var nästan alltid underbart ljumma och utan regn.
Efter några dagar fick vi tips om att bege oss till de närliggande stränderna, Coconut Beach, White Sand Beach och Memories Beach.
Vi gillade allihop, men blev totalförälskade i Coconut Beach.
Dessutom hade vi ju turen att få uppleva festivalen Loi Krathong. Något som inträffar mellan 2-4 November (beroende på månen). Riktigt skoj att få se hur thailändarna firar, och att få vara en del av det.
Slutligen kan jag bara säga att vi blev förälskade i Thailand på en gång, och detta är inte sista gången vi åker hit. Nu förstår vi varför det är så många som åker hit år efter år.
Som jag sa innan, det går alldeles utmärkt att åka till Thailand, även om man inte kan stanna i mer än 14 dagar.

Saker man inte ska missa i Khao Lak:
1. Mannen som gör pannkakor nere vid hotellen (längst ner på Nang Thong road)
2. Coconut beach
3. Memories Beach
4. Tjejen som gör glass vid huvudgatan, det finns fler, men detta är hon där man får välja ingredienser. Visst en stor glass kostar 25:- men det var värt varenda krona
5. Thaimassage, 100:- för 1 timmas massage, nuff said
6. Thanabodee Boss Krongyut - billigaste taxin till/från hotellet
7. Restaurang Mojo (underbar rödcurrygryta)

Saker som är lite sådär i Khao Lak
1. Huvudgatan är rätt osexig, med mycket trafik
2. Finns inget att handla, alla affärer säljer bara skräp
3. Tydligen ganska dyrt jämfört med andra ställen i Thailand, fast vi tyckte det var billigt ändå :)

Ja det var väl typ allt.

/ Richard
10 nov. 2017 15:13
Många tack för infon! :)
Jag åker nu för första gången, 2:a resan någonsin med flyg, den 29e november och är skapligt nervös. :)
Din text gav mig en hel del optimism tillbaka!

Läs gärna min tråd om du vill : https://www.reseguiden.se/diskussioner/oerfaren-ensamfarare-soker-rad-till-thailand-mfl-54722

Jag ska åka själv och flyger reguljärt.
Landar i Phuket och tänker ta mig vidare till Khao Lak.
Några fler tips och råd att ge?

Med vänliga hälsningar!
15 nov. 2017 09:21
Om du söker avslappning för att ladda batterierna så tycker jag Khao Lak är ett fantastiskt bra alternativ. Nu har jag inte varit någon annanstans i Thailand, men efter vad jag hört på plats och läst så är det en ganska bra mix av fantastiska stränder, men ändå en hel del restauranger, som inte ligger så långt bort (beroende på vart man bor såklart).
Som jag nämnde innan, boka taxi genom Thanabodee Boss Krongyut (du hittar dem på Facebook). Då kommer du undan med 1000 bht istället för 2000.
Är du inte ute efter att uppleva flera olika stränder så hade jag nog letat boende kring just coconut beach, fast då har du inte lika många restauranger att välja på. Det som var så bra med Nang Thong beach var att det tog knappt 10 minuter att komma upp till huvudgatan där det mesta hände. Kan ju vara skoj att ha lite liv och russel på kvällen innan man ska knoppa in :)
29/11 är ju början av högsäsong, men om du tänker göra utflykter så försök att pruta, det finns researrangörer överallt och de verkar ha samma utgångspris allihop.

Annars kan jag bara säga att du behöver inte vara nervös. Man är väl omhändertagen i Khao Lak. Vi hade inga problem med maten, eller mygg etc. Vi tog twinrix vaccin innan vi åkte, fast så här i efterhand har jag hört att det egentligen inte är nödvändigt. Dock så tog vi det eftersom vi ska resa mer och till andra ställen i världen. Känns som man lika gärna kan ha det ifall om att.

Tjoa till om det är nåt mer du undrar över. Kan bara säga att jag är lite avis att du snart åker, jag hade gärna dragit iväg igen. :D
15 nov. 2017 10:10

Många tack!

Jag tänkte bo de första 6-7 nätterna i Khao Lak och området runt Bang Niang Beach, för att avsluta de 3-4 sista nätterna på Phuket, Kamala.

Planen hittills är att åka på utflykter i Khao Lak, snorkling och bad, nationalparker och ev "big game" -fiske. Men jag har inga problem med att vara impulsiv och ändra mig väl på plats osv.. :)
"Så många möjligheter och så lite tid!" ;D

På Kamala har jag inte bestämt mig för mer än att jag vill se Patong och ev shoppa lite, samt bad på en eller flera av stränderna givetvis.

Så jag hoppas och söker upplevelser och lite äventyr antar jag.. Visst skall det slappas och ligga på stranden med, men kommer nog försöka välja de tillfällena snarare än att utgå från de. Vill därför hellre ha ett strategiskt bra placerat hotell, så jag snabbt kan ta mig ut till omgivningen.
Kommer hyra mc ganska omgående och det kommer ju underlätta transport till stan m.m iaf. :)

Har ni varit på Bang niang beach?
Hur upplevde du flygtiden och byten m.m? Själva flygresan etc, bekymrar en del faktiskt..
Kommer sitta några timmar både i Istanbul och Bangkok. :)

Mvh!
16 nov. 2017 13:03
Vi var aldrig på Bang niang beach, men den verkar ju ligga mellan Nang Thong och White Sand, med tanke på att du har MC så kommer du ju kunna åka runt till alla :)
Det verkar som du kommer att ha ganska nära till området kring Tsunami-museet. Där finns det en hel del restauranger etc. Vi höll ju till i byn strax nedanför (söderut).
Resan ner tog nästan 20 timmar för oss. Vi hade två byten, Amsterdam och Kuala Lumpur. Personligen så föredrar jag att ha hyfsat med tid mellan bytena, speciellt på stora flygplatser som Schipol. Vi hade bara 40minuter på oss att byta i Amsterdam så där var det stressigt.
När det gäller långflygningen ner så åkte vi på kvällen, detta gjorde ju att vi blev naturligt trötta ef. middagen och slumrade mestadels av tiden. Jag blev överraskad över benutrymmet på vårat plan (flög med KLM). Jag är ändå ganska lång (183cm), men kände mig inte speciellt intryckt.
Jag tycker alltid att resan ner går fortare än resan hem, trots att resan hem gick nästan 3 timmar fortare. Då är ju äventyret slut och man vill bara vara hemma. :D
21 nov. 2017 12:14
Citerat från Roccster:
Oj, 40 min på flygplats för byte hade definitivt bekymrat mig! Jag var sekunder från att missa flyget hem från Kanarieöarna :D och det var inga byten inblandat öht, men det verkar ha varit en ovanlig situation dock, enligt folk jag pratat med i efterhand.

Drygt 1 vecka kvar nu! Det enda som i nuläget oroar mig är, att bagaget kommer fram och hur den processen går till, dvs när och vart jag hämtar ut bagaget? :)
Att transfer-taxin dyker upp, att jag hittar på terminalerna för byte av flygen (kanske den allra största oron, trots lång väntetid) och vädret är bra. ;)
28 nov. 2017 15:44
Hej,

Åker till Thailand, Khao lak om några dagar. Har inte varit där sedan 2014 och då Ko Tao och Koh Chang. Nu undrar jag hur priserna ser ut därnere, vad kostar lunch på restaurangerna? Ligger de fortfarande kring 50 kr/rätt massage ca 150 Kr/tim?
Några andra tips som vi inte får missa? :)
29 nov. 2017 09:42
Om ni åker till Khao Lak missa inte en tur till Kho kho Kao.. fantastisk ö med få turister...Milslånga stränder nästan för sig själv...mysig restaurang med vettig mat och goda drinkar.. perfekt att spendera en heldag..
29 nov. 2017 10:13 (redigerad)
Citerat från M4sta86:
Hur tar man sig bäst dit? :)
Jag åker mot khao lak idag. Har tänkt hyra mc, är det långt och besvärligt att ta sig till Koh koh kao på egen hand med mc tror du?

Har samma fråga om Khao Sok, om du eller någon annan kan svaret på det med! :)

Alla tankar kring mc i Khao Lak och övriga närområden uppskattas!
Vad är bra och dåliga resmål etc?
(Jag har god erfarenhet och behörighet etc)
Jag avstår Phuket, men tycker det ser betydligt lugnare ut i Khao Lak?
Hur långt vågar man sig ut och vad bör man ha i åtanke?

Mycket tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar
29 nov. 2017 10:18
Hmm MC vet jag inte..vi körde moppe dit..en liten bit men tog väl ca 30 min...väl framme vid vattnet kör de på mopparna på en longtail båt och kör en över till ön.. tar inte mer än någon minut för det är bara en kanal.. Frågan är om de tar ombord MC..kan de säkert lösa, Thailändarna brukar inte se några problem.. lite YOLO stuk där :P
Sista biten ner till stranden är sandväg..kan vara lite stökigt med en mc.. gick rätt segt med moppe iaf, sladdade och tappade fäste rätt ofta då det är typ Beach-sand på vägen.. handlar väl om några hundra meter..
29 nov. 2017 10:26

Finns det mopeder? Tror det är lätt-mc, de flesta som rullar i Thailand?
..och jag är nöjd med vad som passar bäst för underlaget och beroende på utbudet.
Jag har ingen aning om vad man kan hyra där dock..? :)
Medlemmen har tagit bort svaret
29 nov. 2017 10:34
Citerat från Realokerad:

Jag har ingen aning om vad man kan hyra där dock..? :)
Alltså det är ju vespor.. de kollar inte ens körkort.. men dessa vespor går ju i närmare 100 knyck :) så det går fort och smidigt.. kostar 70-100 kr per dygn.. vi hyrde ute i Pakarang i området kring Coconut beach och White sand beach då vi bodde där båda gångerna jag varit där... vi fick dock moppe i priset senaste trippen då vi känner hotellägarna..

I Khao Lak kan du hyra moppe, MC, bil osv tror jag.. där ute där vi var gick bara hyra moppe..men som sagt de går lite kvickare än i Sverige :)
29 nov. 2017 10:34
Citerat från M4sta86:
Priserna är ungefär som du säger, 50:- för en huvudrätt (beroende på vart man äter såklart, och så länge man håller sig till thaimaten), en thaimassage på 60min kostar 350-400 (så drygt en hundring) :D
29 nov. 2017 10:38
Citerat från M4sta86:
Ja så är det ju..vi testade den Viking restaurangen inne i centrala Khao Lak.. 200 spänn för en pizza och lika mycket för en köttbit som var översaltad..så dit hade jag aldrig gått igen om man inte har extremt sug på svensk husmanskost.. :P
30 nov. 2017 11:09
Perfa, tack för tipsen!
Av Erik777
30 nov. 2017 11:36
Citerat från Realokerad:

Jag har ingen aning om vad man kan hyra där dock..? :)

De är motorcyklar, oftast mellan 110-250 cc och giltigt körkort krävs. Men uthyrarna skiter i det eftersom de vill tjäna pengar. Blir du stoppad av polisen kan det dock bli problem. Har blivit stoppad en gång men eftersom giltigt körkort kunde uppvisas så har jag ingen aning om vad som händer om man inte har det.