Travelmanias blogg

Fredag 28 Februari 2014 - Malaysia
Resealbum: Malaysia 2014
Så har dagen kommit då resan har sitt slut. Vi njuter av dagen vid poolen då planet går till KL 21.45
När vi summerar resan är vi nöjda och kan varmt rekommendera Malaysia som resmål.
Vänliga människor, mycket god och varierande mat, fina stränder (dock en del maneter) ja vi är nöjda med allt faktiskt.
Tack än en gång till Martina på Lime Travel för en perfekt skräddarsydd resa!
Torsdag 27 Februari 2014
Resealbum: Malaysia 2014
Att ta linbanan på Langkawi 700 m över havet skall vara en bedårande sak att göra.
Sagt och gjort, men inte för mig då jag är höjdrädd, men resterande av gänget åkte och kom tillbaka helnöjda och sa att det var fantastiskt. Ett tips var att åka dit tidigt så man var där ca 20 min innan öppning och sedan ta expresskön för att slippa köa så länge. Det skilde inte många Ringit. bedårande utsikt från utkiksplatsen.

Onsdag 26 Februari 2014
Resealbum: Malaysia 2014
Det är inte svårt att inte göra någonting på detta hotell. Vi ligger vid poolen och blir uppassad hela tiden. Man hämtar eller får vattenflaskor när man önskar. På eftermiddagarna bjuds det på samosa, som är en form av fruktsallad, sedan serveras dumplings el vårrullar i små portioner. En riktigt trevlig företeelse som uppskattas av soldyrkarna. Vi har inte haft problem att få solstolar någon dag. Ibland har jag sett att det varit fullt, men då bär personalen ut fler och ställer på lediga platser men det känns aldrig trångt runt eller i poolen.
Tisdag 25 Februari 2014 - Langkawi
Vi beslöt oss för en båtutfärd,och blev upphämtade kl 09.00 på morgonen.
Vi lade ut från bryggan kl 10.00. Det var en stor båt i tre plan och vi var bara 10 personer ombord, rena rama lyxen. Vi började på övre däck när vi lade ut, för att ha utsikt över skärgården. Genast öppnades båtens bar. Vädret är som vanligt strålande sol på klarblå himmel. Runt 34 grader. Efter någon timme börjar det hetta rejält. Då ser vi personalen ombord börjar att rigga ett nät efter båten. Sedan blir vi erbjudna att bada i nätet efter båten med fulla motorer på (=. Undrar hur regelverket skulle se på detta hemma i Sverige.
Lite trix att komma i men väl där mycket skönt och svalkande.
Medan vi ligger i nätet langas dryck och grillarna på båten tänds. En ljuvlig doft och det börjar kurra i magen.
Maten smakar otroligt gott när man är ute på havet. Efter maten lägger båten till vid en strand som skall vara väldigt fin.Här tycks alla turistutfärder hamna. En riktig turistfälla men vi kliver iland under en timme. Ombord igen så styr vi hemåt igen. Med så några på båten blev det en gemytlig och familjär stämning.
Ett par från Australien (mycket trevliga) tog efter en stund över baren och delade ut drinkar i alla former.
Det blev en uppsluppen och härlig stämning ombord och även om turen kanske var en turistfälla så gjorde medresenärer, personal, god mat och härligt väder detta till en mycket lyckad dag på havet.
Lördag 22 Februari 2014 - Langkawi
Resealbum: Malaysia 2014
Vaknar efter en lång skön natt. Detta är den skönaste säng och största jag någonsin sovit i.
Frukosten ännu en kombinerad buffé och alá carte. Det blir omelett från alá carten och sedan plock från buffén. Champagnen stå framme också. Här tummas inget på hotellets 5 stjärnor. det skall nog funka i 6 nätter(=.
Vi blir tillsagda att helst inte bada på stranden pga maneter. Så vi tar oss till den magnifika infinitypoolen.
Vi hittar direkt en plats vid poolen som kom att bli vår hela vår vistelse. Solstolarna stod i den grundaste delen av poolen så att man kunde svalka fötterna i vattnet medan man solade. Riktigt skönt.

Fredag 21 Februari 2014
Resealbum: Malaysia 2014
Nu är det dags att ta adjö av denna vackra ö och bege oss mot Langkawi.
Det har varit en underbar vistelse men det skall bli kul att se något nytt och få ett nytt hotell. Nu när man varvat ned ordentligt och det känns bra med lite mer aktiviteter. Väskorna packas och vi tar första båten för dagen mot fastlandet. Sedan hade vi 6 timmar med bil framför oss.
Chauffören mötte upp oss i hamnen och det var bara att sätta sig till rätta.
Trots en lång bilresa gick det bra. Nu fick vi vänta en stund på båten som skall ta oss till Langkawi. De var vi och ytterligar en familj som var turister på denna båt. Kanske de flesta turister flyger hit. På båten som tog ca 1,5 h visade de en gräslig Bollywood-film. Äntligen framme på Langkawi. Nu får vi se vad denna ö har att erbjuda.
25 min transfer till hotellet. Fina vägar även här. Men här är mer turism och det påminner lite om Thailand.
Vi anländer till The Danna Langkawi sen eftermiddag. Men wow vilket hotell.
Vi blev mottagen på bästa sätt med kalla handdukar, massage och fruktdrinkar. Sedan en rundtur på det vackra hotellet. Sedan fick vi vårt rum. Stort rum med balkong som hade utsikt över marinan. Vi var mycket nöjd.

Tisdag 18 Februari 2014 - Malaysia
Resealbum: Malaysia 2014
Dagarna fördriver vi på den härliga stranden Emerald Bay. Utanför denna vik har dom lagt ett nät som skall skydda mot maneter. Det är därför man inte får bada på andra sidan, för den saknar nät.
Här går dagarna sin gilla gång, sola, läsa, äta lunch, sola, bada, en tupplur, läsa.
Detta är stället om man söker lugn och ro och komma ifrån stress. En absolut stressfri plats på jorden.
Det ända man kan stressa över här är kanske de höga priserna på restaurangerna. Annars njuter man bara av tillvaron.
Det är knappt man reagerar när en stor ödla går förbi...

Måndag 17 Februari 2014
Resealbum: Malaysia 2014
Idag är det två år sedan vi gifte oss! Vi gifte oss på Seychellerna och min dröm är att få fira vår bröllopsdag världen över. Denna gång får vi göra det på denna paradisö i Malaysiska skärgården. Vi har för dagen bokat bord för kvällen och ordnat med barnvakt (farmor och farfar). Vi hade tänkt att åka på en solnedgångskryssning men det gick inte denna dag. När vi kom tillbaka från stranden hade städerskorna gjort vårt rum riktigt fint med rosenblad på sängen.
Fyllt vårt badkar med rosenblad. Och Champagnen stod på kylning. Vi åt vår skaldjursplatå på kvällen på Fishermans Cove med utsökt vitt vin.
Kvällen avrundades rätt tidigt trots barnvakt och allt. Men denna ö är inte ett partyställe och efter en dag på stranden kände vi oss mycket nöjda.
Måndag 17 Februari 2014
Idag testar vi stranden!
En utsökt frukost börjar dagen.Frukostbuffén har allt. Man får plocka frukter från ett bord som sedan ges till en servitör och han gör färskpressad juice. Mycket gott.
Sedan är det stranden som hägrar. Man får bara bada på en sida av ön. Dit tar man sig med hotellets shuttle-service. Vi tänkte att vi tar den dit och kollar om man kan gå tillbaka. Det visar sig att det nog inte ens är att tänka på då vägen går över ett berg och ned på andra sidan. I 34 graders värme och kraftigt branta backar får det bli bil hem också. Efter ett par minuter så är vi framme vid stranden. Vi funderar om det är något fel eftersom vi inte ser några människor. Oj vilken strand. Vit sand mjuk som sammet breder ut sig mot det grönaste hav jag sett.
Jättevackert!! Ett trettiotal solstolar står utsprida i prydlig ordning på stranden. Vi slår oss ned och genast kommer en kille fram med ishink fylld med vattenflaskor samt handdukar. Här njuter vi av lugnet och solen och det varma vattnet fram till lunch. Då masar vi oss de 50 meter till restaurangen och avnjuter en utsökt lunch och kall öl.
Här finns en mycket fräsch byggnad med toaletter och dusch. Till och med med AC……på stranden.
Vi tillbringar eftermiddagen i var sina solstolar och beger oss tillbaka när hunger ger sig till känna igen.
Söndag 16 Februari 2014 - Kuala Lumpur
Resealbum: Malaysia 2014
Idag var det dags att lämna storstaden och bege oss till den lilla ön Pangkor Laut.
Vi började dagen med en utsökt frukost och checkade ut från hotellet , och konstaterar att det var mycket bra hotell med toppenläge, kan rekommenderas. Vi lämnar KL och känner att det är en mycket trevlig stad att besöka. Den är mer åt det västerländska hållet och ren och prydlig, god mat, trevliga människor.
I lobbyn väntade vår transfer kl 09.00 för ca 3 timmars bilresa norrut. Vi laddade med ljudböcker innan vi åkte för att inte resan skulle bli alltför tråkig.
Vägarna här i Malaysia är riktigt bra och inte alls lika hetsig trafik som ex Thailand.
Efter ca 3 timmar är vi framme vid färjeläget. Chauffören vet inte riktigt var vi skall köpa biljetter och är lite förvirrad. Jag är mer säker på att hotellet har egen in-checknings-launch och egen båt till hotellet. Till slut hittar vi rätt. Vi möts av hotellpersonalen och blir in-checkade. Vi får skriva på ett formulär där vi skall se upp med: ormar, maneter, apor, varnar, mygg etc. Känns lite bisarrt men det är en liten ö som mest består av djungel så vi får väl ta seden dit vi kommer.
En kort båtresa på ca 15 minuter och vi stiger iland på en paradisö.
Jag har inte sett så smaragdgrönt hav någonstans. Vi får en uppfriskande drink, våta handdukar när vi kliver iland. Vi får veta att vi kommer att få vänta en stund innan våra rum är klara. Under tiden får vi en introduktion om ön och sedan går vi och äter lunch. Här finns bara detta hotell och restaurangerna tillhör hotellet därav rätt höga priser.
Vi får sedan våra rum som ligger i ett parhus där man har antingen över, el undervåningen.
Vi får övervåningen vilket är det bästa i alla fall utom vårt som ligger mitt under ett stort träd där vackra fåglar sitter och äter. Detta hamnar på vår balkong…vi märker inte detta direkt utan är så nöjd att få packa upp väskan för 5 nätter i detta paradis. Vi byter genast om och går till den vackra infinitypoolen och bara tar det lugnt några timmar. Det gott med detta väder....