Travelmanias blogg

Lördag 3 Maj 2014
Många mysiga restauranger stöter vi på under vår promenad. En restaurang: Belforte som tyvärr inte hade öppnat låg mycket vackert uppe i kastellet. Om vi inte varit så hungrig hade vi väntat till öppning, men hungern fick segra som så många gånger annars. lunchen valde vi en restaurang i hamnen:Taverna Del Capitano. En trevlig restaurang med mycket god mat. Kan rekommenderas. Här åt vi pasta i olika formationer, sardiner och till det ett utsökt vitt vin Vi sitter en god stund och njuter av atmosfären och av att titta på alla människor som strosar runt.
Lördag 3 Maj 2014 - Cinque Terre National Park
Dagen efter vandringen bestämmer vi oss för att besöka de två återstående byarna med tåg.
Vi börjar i byn Vernazza.
Redan på tågstationen märker vi att det är helg. Det vimlar av folk. Så mycket trängsel att vi inte hinner köpa biljetter. Ett tips om ni skall besöka byarna under helgen är att vara i god tid på stationen. Tåget var proppfullt men vi kommer ändå med. Vernazza verkar vara den populäraste byn att besöka, då nästan all kliver av här.
Och inte undra på det då detta är en jättemysig liten by. Vi strosar runt bland gränder där uteserveringar och restauranger inte behöver slåss om uppmärksamheten
Fredag 2 Maj 2014 - Levanto
Vi vaknar upp till ett mulet Italien och regnet hänger oroväckande i luften. Efter en god frukost går vi till receptionen och frågar om tips inför dagen. Vår plan blir att ta tåget till byn längst bort Riomaggiore med tåg. Det tar 25 min från Levanto. Sedan tåget igen till byn Manarole för att sedan vandra till nästa by.
Vi tar på vandringsskorna och beger oss till tågstationen. Där köper vi ett Cinque Terre pass så vi kan åka tåg hur mycket vi vill mellan byarna under hela dagen. Tågpasset kostar 12 Euro/person. Det man inte får glömma är att stämpla biljetten i en automat då den måste registreras. Konduktörerna blir inte glad om detta har missats vilket vi blev varse. Men det löste ju sig ändå.
Torsdag 1 Maj 2014 - Cinque Terre National Park
Cinque Terre heter naturreservatet som innehåller 5 små byar som ligger mellan medelhavet och bergen.
Hit kan man bara ta sig med båt eller tåg. Byarna heter Monterosso, Vernazza, Carniglia, Manarola och Riomaggiore och ligger vackert efter havet. Det är svårt att beskriva dessa byar mer än att de måste upplevas på plats.
Byarna är precis som min föreställning om Italien, små trånga pittoreska gator bland stenhus med vackra dörrar och fönster. Växterna doftar ljuvligt och klänger över husfasaderna.
Maten är fantastisk även på den mest turistade gatan.
Cinque Terre odlar sina druvor på bergssluttningarna och deras vita viner är väldigt fina.
Det går att vandra mellan byarna antingen vid havet eller högt upp bland vinrankorna på bergssluttningarna. Jag rekommenderar det senaste då utsikten är bedårande och vandringen ger en utmaning. Vid dåligt väder stängs ibland lederna vid havet av då risken för halka är för stor.
Alla byar måste besökas, så har man inte tid för vandring så ta tåget mellan byarna. Tågen går ofta och ett tips är att besöka detta resmål om möjligt mitt i veckan, då Italienarna själva gärna åker hit under helgerna och det blir mycket folk.http
://
Torsdag 1 Maj 2014 - Levanto
När vi klev av tåget på stationen i Levanto såg vi vårt hotell som låg en bit upp i bergen. 700 m stod det på en skylt. Jag hade dock läst att hotellet har gratis shuttle-service. Men vi bestämde oss ändå för att gå, skönt när man suttit så länge. Men oj vad jobbigt det var. Flåsande kliver vi in i lobbyn och blir varmt välkomnad av en leende kvinna i receptionen. - Kommer ni gåendes? frågade hon. Ni skulle ringt efter skjuts(= men ni är så välkomna! Och det var precis så vi kände under hela vår vistelse, ett fantastiskt bemötande av all personal och en familjär stämning. Vi fick två rum på översta våningen med härlig utsikt över Levanto. Rymligt, ljust och fräscht rum med stor balkong. Helt super
Torsdag 1 Maj 2014
Detta är första gången vi besöker Italien och förväntningarna är höga på mat, vin och allt som hör Italien till.
Vårt flyg lyfter från Arlanda 11.55 för att mellanlanda i Munchen och därifrån vidare till Genua.
Vi blir hämtade av våra goda vänner och reskamrater för att bila till Arlanda. Väl där så intas den obligatoriska räkmackan och en stor öl därtill.
Dags för boarding på Lufthansa och några timmar senare befinner vi oss på Genuas flygplats vilken för övrigt var väldigt liten.
Härifrån tar vi oss med tåg till den lilla byn Levanto där vi valt att bo på Hotell Argento.
Vi hoppas att detta är en bra utgångspunkt för de 5 små byarna. Det skall bara ta 4 min med tåg till den första byn. Det vi läst om detta resmål så verkar många tycka att det är bra att bo utanför byarna. Dessutom måste man vara ute mer än 6 månader innan för att hitta ett rum inne i någon av byarna, och det var inte vi.
Fredag 28 Februari 2014 - Malaysia
Resealbum: Malaysia 2014
Så har dagen kommit då resan har sitt slut. Vi njuter av dagen vid poolen då planet går till KL 21.45
När vi summerar resan är vi nöjda och kan varmt rekommendera Malaysia som resmål.
Vänliga människor, mycket god och varierande mat, fina stränder (dock en del maneter) ja vi är nöjda med allt faktiskt.
Tack än en gång till Martina på Lime Travel för en perfekt skräddarsydd resa!
Torsdag 27 Februari 2014
Resealbum: Malaysia 2014
Att ta linbanan på Langkawi 700 m över havet skall vara en bedårande sak att göra.
Sagt och gjort, men inte för mig då jag är höjdrädd, men resterande av gänget åkte och kom tillbaka helnöjda och sa att det var fantastiskt. Ett tips var att åka dit tidigt så man var där ca 20 min innan öppning och sedan ta expresskön för att slippa köa så länge. Det skilde inte många Ringit. bedårande utsikt från utkiksplatsen.

Onsdag 26 Februari 2014
Resealbum: Malaysia 2014
Det är inte svårt att inte göra någonting på detta hotell. Vi ligger vid poolen och blir uppassad hela tiden. Man hämtar eller får vattenflaskor när man önskar. På eftermiddagarna bjuds det på samosa, som är en form av fruktsallad, sedan serveras dumplings el vårrullar i små portioner. En riktigt trevlig företeelse som uppskattas av soldyrkarna. Vi har inte haft problem att få solstolar någon dag. Ibland har jag sett att det varit fullt, men då bär personalen ut fler och ställer på lediga platser men det känns aldrig trångt runt eller i poolen.
Tisdag 25 Februari 2014 - Langkawi
Vi beslöt oss för en båtutfärd,och blev upphämtade kl 09.00 på morgonen.
Vi lade ut från bryggan kl 10.00. Det var en stor båt i tre plan och vi var bara 10 personer ombord, rena rama lyxen. Vi började på övre däck när vi lade ut, för att ha utsikt över skärgården. Genast öppnades båtens bar. Vädret är som vanligt strålande sol på klarblå himmel. Runt 34 grader. Efter någon timme börjar det hetta rejält. Då ser vi personalen ombord börjar att rigga ett nät efter båten. Sedan blir vi erbjudna att bada i nätet efter båten med fulla motorer på (=. Undrar hur regelverket skulle se på detta hemma i Sverige.
Lite trix att komma i men väl där mycket skönt och svalkande.
Medan vi ligger i nätet langas dryck och grillarna på båten tänds. En ljuvlig doft och det börjar kurra i magen.
Maten smakar otroligt gott när man är ute på havet. Efter maten lägger båten till vid en strand som skall vara väldigt fin.Här tycks alla turistutfärder hamna. En riktig turistfälla men vi kliver iland under en timme. Ombord igen så styr vi hemåt igen. Med så några på båten blev det en gemytlig och familjär stämning.
Ett par från Australien (mycket trevliga) tog efter en stund över baren och delade ut drinkar i alla former.
Det blev en uppsluppen och härlig stämning ombord och även om turen kanske var en turistfälla så gjorde medresenärer, personal, god mat och härligt väder detta till en mycket lyckad dag på havet.