Stöd Ukraina

Travelmanias blogg

Torsdag 1 Maj 2014 - Cinque Terre National Park

Fem små byar

Cinque Terre heter naturreservatet som innehåller 5 små byar som ligger mellan medelhavet och bergen.
Hit kan man bara ta sig med båt eller tåg. Byarna heter Monterosso, Vernazza, Carniglia, Manarola och Riomaggiore och ligger vackert efter havet. Det är svårt att beskriva dessa byar mer än att de måste upplevas på plats.
Byarna är precis som min föreställning om Italien, små trånga pittoreska gator bland stenhus med vackra dörrar och fönster. Växterna doftar ljuvligt och klänger över husfasaderna.
Maten är fantastisk även på den mest turistade gatan.
Cinque Terre odlar sina druvor på bergssluttningarna och deras vita viner är väldigt fina.
Det går att vandra mellan byarna antingen vid havet eller högt upp bland vinrankorna på bergssluttningarna. Jag rekommenderar det senaste då utsikten är bedårande och vandringen ger en utmaning. Vid dåligt väder stängs ibland lederna vid havet av då risken för halka är för stor.
Alla byar måste besökas, så har man inte tid för vandring så ta tåget mellan byarna. Tågen går ofta och ett tips är att besöka detta resmål om möjligt mitt i veckan, då Italienarna själva gärna åker hit under helgerna och det blir mycket folk.http
://
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

God mat
9 år sedan
Mysiga gränder och vackert väder
9 år sedan
Fem små byar
9 år sedan
Planering
9 år sedan
Hotel Argento
9 år sedan