Prayermans blogg

Torsdag 22 Augusti 2013
Resor i Europa handlar bloggen om, med fokus på det som är mindre känt men värt ett besök eller flera, kanske hittar du något för din nästa Europa resa.

Sök på Ett större Europa för att komma till bloggen.
Söndag 15 Maj 2011
Har kört från Redding, lämnat bilen och checkat in. Har nu dryga 2,5h att vänta innan vi får gå på, men sen tar det lite till innan vi lyfter. Hade dock en spännande biltur och tappade andan några gånger av utsikten, jag tog en omväg på små vägar bland ett riktigt vilda västern landskap, såg flera djur. Vid ett ställe stannade jag för att fota och gick ut. Kon som stod bredvid bilen visade sig vara en buffel när jag tittade noga, väldigt coolt, det var en hel jord bufflar.
Kommer landa i Houston och byta där till New York där jag byter för att åka till Stockholm. 23 på måndagkväll lämnar jag New York, nu är klockan 6 på morgonen svensk tid. Så jag har en liten resa och lite väntande på flygplatser framför mig. Har med mig böcker så jag skall nog klara mig bra de här timmarna, väldigt skönt att kommit så här långt.
Lördag 14 Maj 2011
Idag börjde jag med att vara med i Reddings "healing rooms". Det var en smått fantastisk upplevelse, får berätta mer om det. Sen handlade jag lite leksaker och lunchade med Lina. Efter lunchen åkte jag till en övergiven guldgrävarstad utanför Redding. Staden byggdes1850 och existerade i ca 30 år. Men när Redding fick järnväge så blev det centralorten istället.
Resten av dagen har jag tagit det lite lugnt och skall väl börja packa nu. Jag skall ju upp tidigt imorgon och vara med på gudstjänst, den första börjar redan 8.30, sen har jag inte riktigt planerat för vad jag skall göra innan flyget går vid midnatt. ca 3h har jag ju att resa förståss.
Fredag 13 Maj 2011
Började dagen med frukost, inte helt oväntat kanske. Fick åka till andra sidan stan för att äta frukost, vilket iförsig var lite oväntat. Hotellet hade någon deal med en restaurang som heter "Lumberjack". Sen bar det iväg ut i naturen. Wiskeytown lakes nationalpark besökte jag. Jag gick till två vattenfall, bad en hel del på vägen och pratade med trevliga människor och såg vacker natur.
Sen var det dags för mat igen, eftersom frukosten var stabilare än den varit på länge så behövde jag ingen lunch så det blev mat först vid 16 tiden och då åt jag på Lumberjack igen, det är där dom stora pojkarna äter, det är iallafall vad deras reklamskylt säger. Ja, 6h senare är jag fortfarande mätt, det var mycket mat. Dels fick jag plocka till mig av ett salladsbord som var jättefint, hittade någonslags ostsås, mums.
Dagen avslutades sen med ett fredagsmöte i Bethel redding. Det var ett jättehärligt möte, jag fick förbön och även idag profeterades det över mig. Nu softar jag lite och imorgon skall jag träffa Lina på förmiddagen och så skall vi vara med på Healing rooms och sen skall vi luncha ihop.
Torsdag 12 Maj 2011
Börajde dagen med att gå till banken och hämta ut lite pengar :-)
Sen var det en lång och rätt seg resa upp till Redding, 45 mil. Det var inte mycket att se längs vägen då motorvägen gick mitt i dalgången som är helt platt och full med odlingar, men långt till servärdheter var det aldirg.
Stannade till i Sacramento och handlade på ett gigantiskt shopping center. Köpte billigt lego till barnen och åt på BJ´s igen, kanonmat!
Väl frammer i Redding blev jag positivt överraskad, staden låg mycket finare än jag trodde och var också trevligare än jag trott, kanske den trevligaste hitills, förrutom Laguna beach. Staden har lite "mindre vägar" i stan om man jämför med många andra städer här, vilket ändå skapar lite av en stadskänsla i t.e x centrum.
Jag låg lite vid poolen och åkte sedan till Bethel Church och var med på ett halvt ungdomsmöte. Jag visste inte att det var ett möte den kvällen så jag hade planerat att gå att äta egentligen då jag var mycket hungrig. Men jag var kvar ganska länge och det var mycket positivt, för att göra det hela kort.
Har nu precis kommit hem från att ätit på ett hamburgeställe och där lyssnat på en helt fantastisk kille som spelade live, jag köpte hans skiva, lyssnar på den nu, kanon!
Skall väl snart sova, godnatt!
Onsdag 11 Maj 2011
Idag hade jag en kortare biltur och målet var Los Banos där jag skulle vara med på en kvällsgudstjänst i Day3 Church. På vägen åkte jag förbi Kingsburg som skyltade med att de var en "swedish village". Jag åkte in då jag ändå skulle äta lunch snart. Det var ett samhälle på 10000 invånare och i hela centrum var det välkommen flaggor och så spelades svensk folkmusik lite lågt i bakgrunden. Jag gick runt och tittade och fotade, pratade med flera lite äldre som alla var svensk ättlingar, mest från Dalarna. Några kunde lite svenska. Det var en väldigt fridfull och skön plats.
Sen åkte jag vidare till Los Banos som är en stad som ligger mitt i ingenting, vilket invånarna berättade. Jag frågade om de hade någon karta över staden eller området, men de sa att det finns inget att se här. Staden är dock ungefär lika stor som enköping men mycket stillsam. I kyrkan var det lovsångsgudstjänst och det var ett bra möte. Innan gudstjänsten bjöd de mig på kaffe och de verkade väldigt glada att någon utifrån kom dit, att jag är pastor gjorde inte saken sämre. Jag pratade med deras pastor och hans fru innan mötet, jättetrevliga människor. Under gudstjänsten upplevde jag att jag eventuellt skulle dela något men bad att John som är deras pastor då skulle ta initiativet. I slutet tog han fram mig och berättade varför jag var där, han berättade om mina två veckor här. De ville be och välsigna mig på min resa, folk välde fram och de bad och profeterade över mig. Väldigt uppmuntrande, sen gav de mig också hela kollekten som en gåva. Hela ledningen där villa ha min facebook adress. Jag delade även lite mitt vittnesbörd och uppmuntrade dem med det, att Gud kan göra vad Han vill med oss när vi kommer till Honom. Jag delade även lite vad jag upplevt att Gud vill göra i deras församlingen. Hur som helst, en väldigt överrskande kväll, fantastiskt!
Tisdag 10 Maj 2011
Idag vaknade jag med tuppen som vanligt här i USA och åt en rätt så enkel frukost, inte alls lika god som den i LA, men det var en riktigt amerikanskt frukost där. Solen sken och jag åkte mot Sequoisas nationalpark. När jag kom fram sa de att jag behövde snökedjor, vilket överraskade mig mycket. Jag åkte in ändå eftersom jag inte trodde det kunde vara möjligt. Väl uppe så visade det sig att det inte heller behövdes, men det var faktiskt snö i skogen. Det vara bara 39farenheit, vilet nog bara är typ 10C eller nåt. Jag var modigt iklädd shorts men hade som tur var en luvtröja med mig. I solen var det varmt, men jag ville inte stanna för länge i skuggan. Dagen i parken var fantastisk och jag hoppas bilderna visar det. Huvdmålet för mitt besöker här var ju att be men också att se världens största träd, Sequoia träden, inte Redwood som jag först trodde, de växer lite mer norr upp i kalifornien. Redwood är högre, men Sequoia är kraftigare och därför större.
Jag var framme och titta på det som då klassas som världen största träd, i volym och vikt, men inte höjd, Sherman hade det döpt trädet till.
Efter att också varit vid en makalös utsikt så åkte jag ner en annan väg än jag kom upp. Vägen var otroligt krokig och jag åkte igenom en sådan där amerikansk lite by med ruffiga hus och konstiga människor, iallafall är det alltid konstiga människor i sådana byar i amerikanska filmer.
Väl vid hotellet solade jag lite vid poolen och gick sedan ner till floden och satt där en stund. Nu blir det mat på restaurangen en bit uppför gatan, sen bokläsning efter det.
Måndag 9 Maj 2011
Åkte från Laguna Hills mot Three rivers vid 8 tiden. Tog en omväg genom Mojaveöknen vilket var coolt. Stora öppna vidder och roliga kaktusar. Åt en härlig och billig mexikansk lunch i en sömnig amerkansk småstad. Lunchstället var ett riktigt mexikanskt ställe, de hade inte ens menyer på engelska, supergott!
Anlände sedan till Three rivers vid 14 tiden. Har varit lite regnigt sedan jag kom hit så jag har mest slappat. Har precis varit uppe och ätit på en restaurang en bit upp i backen, blev mycket mat igen. Får nog hålla igen imorgon!
Detta är lite av en mellandag, men varit bra ändå.
Söndag 8 Maj 2011
Idag började jag dagen med att åka till Vineyard igen, det blev 3 härliga timmar! Fick även förbön av pastorn som heter Dave, han profterade över mig. Jag är så tacksam att jag åkte hit och inte bara till Saddleback som jag hade tänkt.
Efter mötet åkte jag till Laguna beach igen, men en kustväg från söder, tyckte det var lite kul att se hur det såg ut där. Stannade till vid en parkering och fick se den vackraste blomstersluttning jag sett, bilderna är fina, men verkligenheten var bättre, magiskt.
I Laguna åt jag igen på "the cottage" som verkar vara ett smått legendariskt matställe, god mat och enorma portioner.
Efter detta vilade jag lite och åkte sedan till Saddleback church, som är en av de största i USA. Det var bra och intressant, men inte som förmiddagen i Vineyard.
Avslutade med en större middag på ett matställe bredvid hotellet, BJ´s heter det. Slog till med fyllda champinjoner som förrät och en steak gjord av kycklkingfilé, hur gott som helst. Servitören sa att Harrison Ford brukade äta där då han besöker sin mamma, han brukade ge 30% i dricks. Hon fick nöja sig med 20% av mig :-)
Lördag 7 Maj 2011
Idag hämtade jag bilen i Downtown LA. Finns det något bättre ställe att börja köra bil på i USA tro, rätt ut i hetluften bara. Bilen jag fick var riktigt bra, skulle vara en medium men jag tycker den är jättestor, buick heter den visst. Efter att kört längs 6+6 filiga motorvägar i 8 mil kom jag till Laguna Hills och ett superfint hotell för dryga 600 kr natten. Sen åkte jag och kollade var kyrkan låg som jag skulle besöka och efter det ner till Laguna Beach som ligger precis vid havet, överraskande va! Det är en helt fantastisk plats, har lagt ut lite kort därifrån. Nästa gång vi åker hit blir det helt klart ett par dagar där.
Sedan handlade jag lite på Walmart och sen var det ett härligt möte i Vineyard. Riktigt New wine anda!
Det var en mycket karismatisk men avspänd kyrka och pastorn var mycket profetisk. Jag fick både vara med och be för människor och själv få förbön. Det var ingen stor grupp på kvällen, men det var jättebra, jag fick med mig mycket.
Nu slappar jag lite innan det blir sängdags och en ny da med möten imorgon.