Metalgirls blogg

Måndag 8 December 2008 - Bangkok
Vi hann med ganska mycket våra sista dagar i Bangkok ändå :)

Fredag - Åkte till hamnen på morgonen, sen tog vi båt därifrån till fastlandet. Därifrån åkte vi buss i ca 5 timmar. Var framme i Bangkok på eftermiddagen/tidig kväll. Bodde på samma ställe som senast, tyckte det var lika bra, slapp vi leta nytt. Det var kungens födelsedag så det var ett himla liv och mycket firande och fyrverkerier =) Vi åt middag på en jättebra restaurang och sedan promeneade vi runt på stan. Stannade på ett ställe och åt glass, nån slags glassbar med en himla massa olika smaker, det var väldigt gott. Vi kikade på de häftiga fyrverkerierna på taket (av vårt hotell). Riktigt coolt!

Lördag - Åkte in till "stan", eller den delen av stan där alla varuhus och sånt fanns. Vi tänkte vi skulle passa på att shoppa lite. Var ju helt sjukt stort! MBK hette ett varuhus som hade 7 våningar av affärer (+ restauranger & bio) och då låg det dessutom 3st ungefär likadana alldeles bredvid. Vi var på MBK i ca 4 timmar(!) och han ändå bara med 3 våningar, heh. Sjukt! Vi testade även att åka Skytrain (som tunnelbanorna, fast ovanför marken då), det var lite kul. Man kände sig mindre "turistig" än när man åkte taxi iaf, helt klart. På kvällen åt vi middag och sådär, var ute på stan, det vanliga :)

Söndag - Var otroligt varmt & kvavt! Ändå var vi ute hela dan =D Kollade in både tempel & en marknad. Var till Grand Palace och efter det en jättestor marknad som heter Chatuchak. Fanns nästan 9000(!) olika stånd där =O Himla massa prylar! Var trevligt dock :) Åt lunch där på ett litet mysigt ställe med jättegod mat & iskall läsk (var riktigt törstiga i den tryckande värmen). Var där nästan hela dagen. På kvällen gick vi ut och åt och jag provade tillslut "Sticky rice with mango" som vi hört så mycket om, och ja, det ivar/i gott :) Senare satte vi oss ner för att dricka en öl. Där träffade vi på en jättetrevlig tysk som hade varit ute och rest en hel del, bland annat andra länder i asien och sydamerika. Tyvärr blev vi tvungna att lämna honom för att gå "hem" (till rummet) och packa =(

Måndag - Vi åkte till flygplatsen för att åka hem ;(

• Torsdag 4 December 2008 - Thailand
    Måndag : Vi vaknade och såg att det var högvatten. När vi gick ner till stranden fick vi gå med vatten upp till knäna =D Halva stranden var borta! På stranden träffade vi några svenskar (la sig bredvid oss) som hjälpte oss gräva "vallgravar" & murar av sand, hehe. Vi slappade på stranden nästan hela dagen. På kvällen åt vi middag på Treehouse och dessert som var pannkakor med choklad, banan & kokos + en Oreosshake, supergott!

Tisdag : Var på stranden på dagen. Tog en lunch på restaurangen alldeles vid stranden. Låg kvar länge på stranden och tittade på solnedgången. Sen åt vi middag på vårt eget ställe, dom hade ju så himla bra mat där! Vi sa till Igan & Shannon att vi skulle dricka öl på Zion bar efter maten och dom sa att dom skulle komma dit senare och festa med oss =) Nice! Blev en väldans massa öl + endel drinkar. Vi diskuterade en massa med Shannon & Igan, även Kostas, dom 2 som ägde baren och.... typ alla som kom dit, hehe. Sen började dom bjuda oss på tequila oxå, hjälp! På slutet sa Bobo att vi antingen måste gå hem eller så fick jag dricka upp hans öl för annars skulle han spy. Haha! Vilken kväll! Var nog största "festen" hitills =D

Onsdag : Vi hade ju beställt en båttur denna dag....typiskt nog. Dagen efter vi festat som mest! Jag var sliten och Bobo var riktigt bakis, inte det bästa när man ska ut och åka båt direkt. Men vi tog oss ner på stranden ändå, båten gick vid kl 10. Vi började prata med en trevlig tysk kille som oxå var bakis (och sedan sov halva båtresean, hehe), visade sig att han hade nå slags bakispiller t.o.m! Bobo mådde ganska illa så han gav bort en tablett till honom, snällt =) Efter att ha tagit den, vilat lite och fått i sig lite melon & ananas så mådde han bättre. Efter lunchen (den var god & stark, thai helt enkelt, hehe) var man som en ny människa igen, jag hade badat lite (från båten) dessutom. Vi fick snorkla och kolla in lite fina fiskar. Vi stannade till vid en superfin ö; Koh Wai. Underbart vatten! Och fin strand. Tog många bilder där. Och drack kall läsk (och åt lite chips) i solen, mysigt. På tillbakaresan stannade vi vid en ö med en massa klippor där vi fick slänga alla rester (av frukten) till några apor, dom var söta =) På kvällen bestämde vi oss för att vi skulle äta massor! Vet inte varför...bara kom på det, lika bra att passa på när man kan (är ju så billigt). Så vi beställde in flera drycker, massor med förrätter, huvudrätt & dessert. Sjukt gott!!!

Torsdag : Sista dan! Vi tog det extremt lugnt (hade redan beställt båt & buss till Bangkok). La os en bit bort på stranden där det knappt var nå folk alls. Bobo låg och läste på stranden och ja la mig på en plast/badmadrass ute i vattnet och hade det skönt =) Vi åt en god lunch och innan solnedgången gick vi till stället vi bott på förut, Nature Beach, för att få massage & foot scrub. Det var härligt! Vi tog det lugnt på kvällen, gick ut och åt middag & drack en fruktshake. Pratade lite med Shannon & Igan och packade, kollade internet, och längtade (tillbaka) till Bangkok....... :)
  • Måndag 1 December 2008 - Thailand
    Jag och Jenny sitter just nu i vårt nya trevliga rum i Koh Chang och läser om flygplatsen i Bangkok... Får se om vi kommer hem i tid :-) Läste att det skulle ta en vecka att starta upp hela flygplatsen när väl ockupationen var över. Hittade lyckligtvis information hos Finnair att dom bokar om alla sina resenärer att åka ut från Phuket istället, så hem verkar vi komma. Får se bara om vi får ta en sväng till Phuket först :-)

Hoppas ni har det bra där hemma!

Ps. Mer inlägg om Laos och vår resa på östkustens öar i Thailand kommer
  • Söndag 30 November 2008 - Thailand
    Vi åkte från vårt tyska ställe vid kl 10 på morgonen. Båten gick vid 12 ungefär så vi fick sitta och vänta ett tag vid piren. Vi diskuterade lite på båten och bestämde oss för att testa Lonely Beach igen, vi trivdes ju så bra där =) Men ifall allt var fullt (för så fort det blev december brukade det fyllas på ganska snabbt fick vi höra) isåfall testa någon annan strand att bo vid. Tyvärr hade fått höra att den största stranden, White Sands Beach, var väldigt turistig och jobbig & inte alls kul, så den var vi inte så sugna på längre.

Framme på Koh Chang tog vi en tuktuk till Lonely Beach och kikade runt lite efter ställen att bo på i närheten. Vi gick förbi vårt favoritställe Zion bar och såg att båda killarna som ägde stället, + greken, var där. Dom såg jätteglada ut och började ropade efter oss :) "Oh, you are back!", tyckte dom och såg nöjda ut. Härligt! Vi blev riktigt glada faktiskt. Dom frågade om vi hade nånstans att bo, och det hade vi ju inte. "Wait here, I can check with my friend" sa Jack och åkte iväg med moppen. Så vi satte oss ner och väntade i solen. Inget dåligt mottagande =D Efter ett tag kom han kom tillbaka och frågade om vi ville se rummet, så Bobo hoppade på moppen hans och åkte med =P När han kom tillbaka var han väldigt nöjd. Rummet var jättefint & stort, toa & dusch, fläkt, TV, gratis wifi och dessutom en trevlig (engelsktalande) tjej som hyrde ut det. Så vi gick dit och tog rummet direkt, lika bra det istället för att gå runt och leta.

Efter att ha packat in grejerna gick vi ner och pratade med dom som ägde stället. Hon hette Shannon och var från Kanada och hennes pojkvän/sambo var thailändsk och hette Igan, mycket trevliga båda 2. Stället var typ en restaurang med 2 rum skulle man kunna säga. Dom behövde pengar så dom bestämde sig för att hyra ut rummet ovanpå (där dom själva bodde) och flytta in precis bredvid köket. Dom kände killarna på Zion bar och hade bett dom hålla utkik och tipsa dom ifall dom lärde känna några trevliga människor eftersom dom inte ville hyra ut rummet till vem som helst (med tanke på att det var inne i själva restaurangen och att dom som bodde där isåfall kunde komma och gå som dom ville och var tvungna att låsa efter sig och så ifall man var ute sent på kvällarna o.s.v). Alltså litade dom (på Zion) på oss och tyckte vi verkade vara bra människor, tydligen. Det kändes ju himla skönt =) Vi kollade lite i deras meny och insåg ganska snabbt att Shannon verkade gilla ungefär samma slags mat som vi. Fanns pasta, sallader, quesedillas och massa annat gott. Dom hade t.o.m en sallad med äpple, ädelost & nötter! Slutade med att vi åt lunch där med dom, hehe. Sen gick vi till stället bredvid och tog en pannkaka med choklad & banan till efterrätt.

Efter det gick vi runt lite och spanade in hur det såg ut runt omkring. Stannade ett tag på en bar och spelade lite kort. Sen tillbaka till Eclipse som det hette där vi bodde, för att använda internet, måste ju utnyttja att det fanns gratis wifi =D På kvällen åt vi middag på Treehouse där jag testade thaipesto. Fanns italiensk pesto oxå, men det har man ju ätit förut så det var inte lika intressant direkt. Thaipeston var supergod! Var himla nöjd att jag valde den, alltid kul att testa nya saker. Till dessert tog jag en Chocolate/chilishake som var riktigt starkt (kanske för att dom hade hackat i en hel chili, märkte jag sen =P) och sen kunde vi ju bara inte låta bli att avsluta med några öl på Zion bar :)
  • Lördag 29 November 2008 - Thailand
    Dag 1 (torsdag)

Vi tog en Tuktuk till Bang Bao, piren som man åker från till dom flesta öarna runt Koh Chang. Tog ca 2 timmar att komma till Koh Maak med båt. Vid deras pir stog en massa folk och väntade för att erbjuda boende, så det var bara att välja det som verkade bäst. Vi tog ett ställe vi läst om som skulle vara billigt men helt ok (och en tysk ägare), TK Huts. Det låg precis vid stranden, hade toa & dusch + fläkt för under 100kr, så vi tog det direkt. Vi fick ett helt gäng ryssar till grannar oxå. Eller...typ 5st ryssar med en liten thailändsk tjej, som dom knappt pratade med, dom snackade bara ryska med varandra hela tiden och var riktigt dåliga på engelska. dessutom. Så fort vi packat in alla grejer i vår bungalow så gick vi till restaurangen för att äta, hade ju missat både frukost och lunch. Som dessert tog vi färsk frukt på stranden =) Var ett helt otroligt lugnt ställe. Världens längsta strand! Med ca 2 pers (förutom oss). Vi låg bara där (i solen) och slappade resten av dan, ändå till solnedgången, skönt! På kvällen gick vi längs stranden och hittade en restaurang med en massa bra mat, riktigt lyxigt faktiskt, men otroligt billigt. Vi avslutade med några goda drinkar.

Dag 2 (fredag)

Vi åt frukost på samma ställe vi ätit middag eftersom vi sett att dom hade mycket grejer att välja mellan även för frukost. Sen tog vi en lång promenad efter stranden. Stötte på en tjej som låg och solade + några hundar, det var allt. Våra grannar (ryssarna) var ut och badade en gång oxå, annars drack dom mest sprit tror jag ;) Jag och Bobo tog det lugnt på stranden hela dagen, tog en öl och nån fruktdrink, gott. Till lunch åt vi världens godaste Papayasallad! Den var så pass god att vi bestämde oss för att äta en sån varje dag, om inte till lunch så varför inte förrätt? =D På kvällen gick vi runt och kollade lite och hittade faktiskt en stor restaurang, med folk! Var helt fullt! Måste vara där alla håller till, hela dagarna oxå (eftersom det aldrig är folk på stranden ens). Skumt. Senare lyckades vi även hitta en bar t.o.m. Som dessutom hade Jamaicafärger och Bob Marley flaggor =P Killen som ägde stället hade dreads och sa att han brukade sjunga och spela live varje kväll kl 9, så vi bestämde att vi skulle gå dit nästa dag.

Dag 3 (lördag)

Vaknade av att dom höll på att hugga ner kokosnötter från träden utanför. Vi gick ut och kollade och måste ha sett väldigt fascinerade ut, för ena killen kom fram med en kokosnöt till oss, öppnade den och sa att vi kunde få den (och dricka av). Haha! Då var man ju bara tvungen att testa. Det var...inte så speciellt gott, lite sött, men inget man kunde dricka mycket av direkt. Själv hade jag redan tröttnat på att bara ligga på stranden & slappa hela dagarna och sen bara äta och gå & sova på kvällarna. Så vi gick och köpte biljetter till en annan ö, Koh Rayang, där man fick stanna över dan bara, men vi behövde lite omväxling. Jag hade dessutom läst om att den skulle ha en väldigt fin vit strand. Det hade den! Otroligt vackert =) Man hade kunnat ligga där hela dan och bara tittat sig omkring. Det enda som fanns på ön var djungel, ett ställe med bungalows (+restaurang) och en strand. Fanns även 2 tjejer som gav massage och en av dom ägde en hund som precis fått valpar. Helt otroligt söta! =P Säkert 5-6st som sprang omkring. Var helt omöjliga att låta bli, jag (och förmodligen varenda människa på stranden) var fram och gosade och lekte med dom och tog både bilder & filmade, hehe. Vi åt lunch på den enda restaurangen som fanns och slappade sen på stranden restan av dagen. Vid 5 tog vi en båt tillbaka. Vi åt middag på en restaurang som hette "The Relax" lr nåt liknande, där vi ätit frukost en dag och lunch en annan. Dom hade så bra mat båda gångerna (och trevlig ägare) att vi bestämde oss för att testa middag där med. Det ångrade vi verkligen inte, var godaste maten på hela resan! Vi sa till ägaren hur nöjda vi var och han blev jätteglad och berättade att det var hans fru som lagade maten. Mysigt ställe =) Vid klockan 9 gick vi till baren som tillhörde bungalowsen Monkey Island, där killen med dreads vi pratat med dagen innan skulle spela live. Vi blev kvar där hela kvällen, drack öl, pratade med 2 trevliga tjejer från England och lyssnade på livemusik. Bra kväll!

Vi kände sen att det inte fanns så mycket mer att göra (eller se) på Koh Maak, så vi köpte båtbiljett tillbaka till Koh Chang för dagen därpå (söndag)
  • Onsdag 26 November 2008 - Thailand
    Vaknade lite slitna efter gårdagen, men inte så farligt som det vi trodde. Vid frukosten diskuterade vi om vi skulle försöka åka iväg till en annan strand. Men både jag och Jenny hade kommit in i slappandet så vi bestämde oss för att stanna och istället boka en resa till Koh Maak (en mindre ö utanför Koh Chang) dagen därpå. Efter vår dagliga rutin med solkrämsinsmörjning begav vi oss ner mot stranden igen. Denna gång träffade vi på två fransmän som stog och pekade på nått och pratade. På en av de små husen var det ett stort spindelnät, och i mitten av nätet satt en jääättestor spindel med ett döskallemönster på ryggen. Spindeln var ca 15cm stor. Blä! Jenny posade modigt bredvid spindel för att visa hur stor den var. Efter att vi solat och badat gick vi till receptionen för att se om dom kunde hjälpa oss att boka båt till Koh Maak, och det kunde dom. Klockan 8:30 dagen därpå skulle vi bli upplockade av en tuktuktaxi som skulle ta oss till hamnen och sen var det ca två timmars båtresa till Koh Maak. När det blev dags för middag begav vi oss till Zion House där vi kollat på menyn dagen innan och hittat en massa gott. Vi åt curry som var mycket god och Jenny beställde in en efterrätt (från ”munchies” på menyn ;)) som bestod av kaka, banan, kola, grädde och chokladsås. Extremt gott tyckte hon och njöt. Jag tog en öl istället :-) Eftersom vi skulle och resa dagen därpå tog vi det lugnt och drack bara någon öl innan vi gick hem och sov.
  • Tisdag 25 November 2008 - Thailand
    Vi började även denna dag med frukost på ”vår” restaurang, och bestämde oss snabbt för att göra som dagen innan, dvs slappa på stranden. Nu sken solen och det var bara små lätta moln på himmlen. För att inte upprepa de brännskador vi fått på Phuket grundade vi med solskyddsfaktor 40, vilket var mycket bra, fast jag lyckades ändå bränna mig lite på bröstet. När solen gått ner och vi gjort oss i ordning gick vi ut på stan för att leta reda på ett par nya flipflops till mig. Denna gång köpte jag inte ett par helsvarta som senast, utan ett par som hade stort tryck över sulan så det inte skulle vara lika lätt för någon att ta fel. Sen åt vi middag på en mysig restaurang vid havet som hette Sunset Huts. Jag åt grillad makrill som var mycket god. Efter det begav vi oss till Zion House som vi hade bestämt. Där lärde vi känna de två thailändska killarna som drev baren. Väldigt trevliga killar! :) Vi lärde även känna killen med dreads som alltid hängde där (han satt där varje gång vi gick förbi), han visade sig vara grek och hette Kostas. Vi drack öl och drinkar och blev bjudna på en hel del tequila. Mums! Det blev en riktig helkväll och lagom runda under fötterna ranglade vi hem efter stranden för att sova.
  • Måndag 24 November 2008 - Thailand
    Första morgonen på Koh Chang klev vi upp i hyfsad tid (runt 9) och åt frukost på resturangen som tillhör vårt boende. Dom hade en väldigt bra meny för frukost med allt från yogurt med müsli, väldigt goda baguetter till english breakfast. Efter frukost bytte vi om till badkläder och gick ner till stranden för att slappa. Det var lite mulet men väldigt varmt. Vi åt lunch på en restaurang alldeles vid stranden där dom hade billig och god thaimat. Jenny åt grönsaker i sötsur sås som var väldigt god! När solen började gå ner gick vi tillbaka till vår bungalow och duschade och bytte om. Efter en god middag på en liten restaurang gick vi runt och kollade lite i den lilla staden vid Lonely Beach. Det fanns en massa restauranger och barer, men den vi fastnade mest för var en bar vid namn Zion house. Där gick allt i Jamaicas färger och ur högtalarna strömmade det baktakt. Ett ställe vi vet att många av våra vänner skulle trivas på. Tyvärr var vi för trötta för att stanna där någon längre stund, men vi bestämde oss för att återkomma dagen därpå. Vi begav oss hemmåt och avslutade kvällen med att ligga i hängmattor på restaurangen vid våra bungalows och skriva lite dagbok. När vi sen skulle gå in för att sova visade det sig att någon tagit mina flipflops och lämnat ett par som dock var några storlekar för små. Störigt, men flipflops går ju att köpa för några korvören så det gjorde inte så mycket.
  • Söndag 23 November 2008 - Vientiane
    Vi klev upp lite innan 8, gjorde oss i ordning och gick ut och väntade på minibussen vid kl 8:30. Minibussen var förmodligen tillverkad samma år som den äldre herren som körde den. De andra minibussarna vi åkt med har varit förhållandevis fräscha med den här var sliten, trång och tillverkad av någon okänd tillverkare. När vi blev upplockade var det redan fullt så vi båda fick sitta fram med föraren och trängas. Bobo fick sitta med ena benet mot växelspaken och försöka hålla sig undan när det skulle växlas. Resan tog ca 3 timmar inkl en kort kisspaus.

I huvudstaden Vientianne hade vi några timmar, så vi passade på att gå runt & kolla lite. Sen gick vi och åt lunch på en restaurang alldeles vid Mekongfloden, mysigt. Halv 3 åkte vi tuktuk till gränsen. Där fick vi fylla i en massa papper och gå genom kontroller o.s.v. Blev riktigt stressigt! När vi tillslut kommit igenom allt så fick vi kliva på vanlig buss och åka över bron, ”the friedship bridge”. Framme på Thailandsidan var det ännu mer kontroller, sen liten minibuss till tågstationen Nong Khai. Tåget gick vid 18:20 och skulle ta ca 12 timmar. Vi köpte med oss lite chips, rostade bönor & dricka. När vi ätit upp allt och suttit & pratade ett tag tyckte vi det var lika bra att försöka sova, så dom bäddade åt oss redan vid kl 9. Lika mysigt denna gång :) Vaknade ca 1 timme innan Bangkok, lyxigt!

Från BKK's tågstation tog vi taxi direk till busstationen, där var det bara att köpa biljett direkt (till Trat) i en lucka, endast 60kr! Bussresan tog 5 timmar, men det fanns toa på bussen och man fick gratis vatten. Bussen stannade lite innan piren och släppte av oss + 2st två till som oxå skulle till Koh Chang. Det var ett ställe som kunde boka boende åt oss, skönt! Ganska jobbigt att springa omkring & leta boende med tunga väskor när det är 30 C och man rest i ett dygn. Dom andra två var britter som precis hade kommit fram till Thailand. Vi åkte tuktuk därifrån till piren. Äntligen fick vi se havet! :) Båten tog ca 1 timme. Vi pratade med britterna, som hette Chris & Elaine, och bestämde att vi skulle träffas för middag på en restaurang som hette Treehouse.

Tillslut var vi iaf framme på Koh Chang, äntligen! Blev körda med Tuktuk till Lonely Beach där vi skulle bo, Nature Beach Bungalows hette stället. Det var några enkla mysiga bungalows precis vid stranden, härligt! Vi slängde av oss alla svettiga kläder och gick ner på stranden & badade i havet. Det var skönt kan jag lova :) Precis efter det kollade vi på solnedgången. Vi kände att vi var så hungriga att vi inte ville vänta till kl 7, så vi tog en liten förrätt på restaurangen som hörde till våra bungalows först. Hade ju inte ätit sen lunch dagen innan (i Laos)! Sen gjorde vi oss i ordning och gick till Treehouse vid kl 7, för att träffa Chris & Elaine. Vi åt alla curry och drack öl, det var riktigt gott. Vi avsutade med en drink på en bar med livemusik Efter det orkade vi inte mer, var så himla trötta efter allt resande. 3 timmar med minibuss till Vientianne, tuktuk, buss över gränsen, tåg i 12 timmar från gränsen till Bangkok, taxi, buss 5 timmar till Trat, båt 1 timme till Koh Chang och sen tuktuk igen, allt under ett dygn, phu! Vilken dag!
  • Lördag 22 November 2008 - Vangviang
    Vi glomde att skriva medans vi var i Laos. Hade sa roligt och traffade sa manga trevliga manniskor sa vi hann knappt kolla internet ens :) Kanns lite trakigt att aka harifran. Men vi fick ju iaf nagra extra dagar har eftersom vi inte kommer aka till Vietnam, tyvarr :( Nu har vi ganska mycket tid pa oss i Thailand istallet och kan stanna nagra fler dagar i Bangkok innan vi aker hem, bade jag och Bobo langtar tillbaka dit faktiskt :D

Kommer mycket mer info om vara dagar i Laos senare, vi har massor att beratta! =)