Apologizes blogg

Onsdag 7 Mars 2012 - Hoi An
yo!

Hoi an är en ganska liten stad, vilket är ganska påfrestande då det inte är lika mycket turister här så försäljarna är på en som galningar. Men det är ganska trevligt ändå.

Idag har vi gått runt i diverse butiker och hämtat ut kläder som vi fått skräddarsydda åt oss, kostym till Martin, klänning till Jennie, skjorta, byxor och coola skor. Det är ganska roligt när man går in i en butik, provar ett par skor och säger "nja dom här var nog inte rätt storlek", och så får man ett par helt nya i vilka färger man vill och vilken modell man vill. Måste erkänna att man blir lite beroende.

Imorgon ska vi åka vidare igen, snabba puckar blir det så här i slutet. Lang co är målet och ryktet går att det är paradiset på jorden.

Här kommer bilder från senaste tiden:

Det här är en bild från lunchen med vieterna, på bilden ser ni Li, Bambi (lillgrabben)), Changfen och Jennie

Tisdag 6 Mars 2012 - Hoi An
Haj,

Nu har vi lyckats ta oss till Hoi an lite längre norrut, precis som planerat. Självaste bussresan började med en väldigt.. väldigt arg och otrevlig vietnames som rådde om bussen. Vi klarade oss bra eftersom vi lyssnade på hans krav om att vi skulle sitta i en "5mans bedd" längst bak i bussen, men när han ville trycka in 2 engelsmän och 1 vietnames där också så började protesterna lite eftersom resten av bussen var tom. Han svarade med att skrika, gasta och slå i madrasserna. Vi hade dock inget problem med att dela med dessa personer eftersom de var trevliga och alla var i samma situation.

Denna busschaufför är den enda elaka personen vi har träffat på i Vietnam och han kompenserade för hela folket. De stannade bara för att ta en snabb cigg och pisspaus för sig själva då och då. När vi väl vågade ge oss av bussen när de stannade började de skrika på engelsmannen som inte hade satt på sig skor, så han fick inte gå av bussen utan. De skrek "NO TOILET" och pekade på träden. Efter detta lilla stop lyckades vi i alla fall somna tills Martin blev dränkt utav en gammal nudelsoppa som ramlade från våningen över. Han fick täcka över sängen med filten vi fick så det gick bra. Lite senare fick vi tillslut en paus på 15 min och efter den sov vi resten av vägen. 11,5 timmar tog det.

När vi kom fram halv 6 på morgonen såg vi hur mopederna började flockas runt bussen när vi drog in i staden och vi hörde redan inne i bussen hur de började gasta om hotel och erbjudanden. Vi tog 2 motos till ett hotel en bit från Centrum och det är där vi sitter nu. Vi fick dock inte checka in förns 4 timmar efter vi hade anlänt så vi passade på att gå på marknaden som öppnade då på morgonkvisten, det var en trevlig morgon trots allt.

Bilder kommer fortfarande inom kort, problem med uppkopplingen!

Mvh Martin och Jennie
Måndag 5 Mars 2012
Tjobre,

Ojdå, det här blev visst lite bortglömt, vi är inte så rutinerade bloggare.

Sen sist har vi gått dykarkursen en par dagar vilket gick jättebra, det var häftigt! Nu är vi certifierade och har även passat på att ta två dyk till efter kursen.

Vi har också besökt vinpearland och varit 12-13 år igen, var på vattenland, tivoli och akvarium, allt på en och samma ö.

Igår var vi på en liten ö-tripp och besökte tre stycken öar här i krokarna, där fick vi träffa på både björnar, elefanter, strutsar och apor. (hundar, getter och rådjur också....)

Annars har vi mest slappat, ätit på en massa olika restauranger och druckit öl på "dykarklubben" där vi träffar schysst folk varje dag.

Det är ganska svårt att beställa mat här ibland, om man är vegetarian och glutis det vill säga, man försöker förklara så gott det går men får in bröd den ena gången, panering den andra osv..

Igår när vi åt lunch på en av öarna så var vi med om en spännande upplevelse, det bjöds på nån slags vietnamesisk buffé med massa olika rätter och vi hamnade vid ett bord fullt med endast vietnameser. Maten som inte är särskilt välbekant för oss var god men svår att hantera. En bricka med rispapper och ingredienser till att rulla egna vårrullar till exempel. Vi gjorde vårt bästa, kikade lite hur proffsen gjorde och gjorde ett gott försök att äta med pinnar. Ganska snabbt blev vi avslöjade och erbjöds en varsin sked att äta med (vilket alla barn runt bordet som var under 4 år gjorde). Det var väldigt trevligt iallafall, dom hjälpte oss att hälla upp mat på rätt sätt och vi pratade så gott vi kunde utan att vi kunne samma språk. Bilder på detta kommer senare.

Ikväll ger vi oss ifrån Nha trang, en tolv timmar lång bussresa väntar och klockan sex imorgon bitti hamnar vi i en ny stad, Hoi an.

So long. Bilder kommer, vi lovar.
Söndag 26 Februari 2012 - Nha Trang
Resealbum: Vietnam
Nu jäklar ska det dykas!

Hej igen,

Vi blev kvar i en vecka i mui ne, dagarna bestod mest av diverse olika sjukdomssymptom. och mellan sjukdomen så slappade vi galet. Ganska skönt det med.

Igår åkte vi buss från Mui ne till Nha Trang och fick en ny upplevelse av bussåkning, detta var nämligen en så kallad sleeping bus, en buss full av sängar. hm.

Nu i Nha Trang har vi väl lite planer som dykning, monkey island, vinpearland,, vi får se vad vi hinner med.

Lite bilder från senaste veckan då:

Måndag 20 Februari 2012 - Mui Ne
Resealbum: Vietnam
Vi har förflyttat oss från ljudet av storstadstrafik till ljudet av svallande vågor.

Malin undrar vart solbrännan är, och vi kan säga att nu är den på g. Vi har haft lite dåligt med soltimmar innan men efter idag och kanske max två timmar på stranden i förmiddags ser vi ut som två levande kräftor. Martin har åkt på lite solfrossa också. Huttrande sitter han ute på verandan i 30+ och klagar på att det är "kallt".

Kvällen har gett oss det första mötet med en Svensk, det var lite trevligt att få höra svenska från något annat håll faktiskt.

Tack och hej, leverpastej.
Söndag 19 Februari 2012 - Ho Chi Minh
Resealbum: Vietnam
"Tjena alla våra trogna läsare!"

Igår var det fullt upp. Vi åkte över dagen till Melkong Delta, det var väldit trevligt, men varmt. Bilder ser ni nedan:

Här är även några bilder i fredags när vi var och kröp i krigsgrottorna:

Igår var vi också hos frisören vilket var det värdaste vi gjort hittills. Vi klippte oss båda för hela 40 kronor.

Vietnameserna är ödmjuka, väldigt trevliga och sociala. Även om vissa (såklart) försöker lura turister på pengar, så släpper de flesta ändå på guarden och är trevliga ändå. Dom är nyfikna och för det mesta mycket hjälpsamma.

Idag tänker vi lämna storstaden och ta en buss upp till Mui ne,

Tam biet!
Fredag 17 Februari 2012 - Ho Chi Minh
idag har vi:
- åkt mera buss
- krypit i underjordiska tunnlar
- ätit trädrötter till lunch
- sett på hur vietnameserna klarade sig under vietnamkriget
- chillat för första gången under denna resa
- bestämt oss för att börja åka mer norrut till Mui ne, för att sola och bada och komma ifrån all kaos (på söndag drar vi dit)
- bokat en tripp till Mekong Deltat imorgon
- Jennie har fått sitt första sms på flera dagar!........ från, Åhlens.....
- Fått höra massa historier från en Australienare som bor här och äger baren där vi satt och drack öl.
- Vant oss lite mer med tidsomställningen och trafiken här, (blir dock fortfarande lite förvånade när vi kommer på att kollegorna där hemma går till jobbet vid samma tid som vi sitter på en bar och dricker öl.)

Svar till pappa ove: mer bilder kommer, inom kort. Det är lite roddigt att få mycket el bara.. turister, hmm, nu är vi inte helt ensamma längre. Men de flesta turister är även dessa asiater. När vi åkte bussen till Halong var det endast vi och asiater. Men här i Saigon känner vi oss inte riktigt lika ensamma.

Svar till fille: Kontrast, ja! men vi börjar vänja oss nu. Spännande, mycket!

Hoppas ni har det bra hemma, och hoppas att det är lite extra kallt och snöigt.

Hej och hå!
Torsdag 16 Februari 2012 - Ho Chi Minh
Helloj,

Då befinner vi oss helt plötsligt i södra delen av Vietnam, Ho chi minh (saigon). Vi tog ett flyg hit tidigare idag, det är ganska mycket varmare här, väldigt mycket varmare här. 32 grader på ett ungefär.

Igår när vi fortfarande var i Hanoi så åkte vi typ tre timmar ännu mer norrut och tog en båt därifrån till Halong bay. Där fick vi se människor som lever där i en by på vatten. Flytande by som det kallas här fast på engelska.

Bilderna ovan är från Halong bay.

Både i Hanoi och i Saigon som är de två stora städerna i Vietnam är det galen trafik, det finns inget som heter övergångställen, trafikregler eller rödlysen. Det är bara att hoppas på det bästa, lita på andra och traska över gatan.

Tack och hej,
/J och M
Tisdag 14 Februari 2012 - Hanoi
Resealbum: Vietnam
Klockan ar strax efter tolv mitt pa dagen har, vilket betyder att klockan ar runt sex pa morgonen hemma, och vi har precis kommit till ratta pa ett hotell. Det har varit en liten resa sig. For det forsta ar vi ganska trotta med tanke pa att vi har rest hela eftermiddagen och natten till idag, i stort sett utan somn. Jag sov i 45 min pa planet och Martin slummrade inte en anda minut.

Menmen, resan gick bra iallafall utan forseningar och sant dar. Nar vi kom till Hanoi, borjade vi med att bli grundlurade av en taxi och betalade honom 1 mille (dong) och fick skjuts till varat hotell, dar vi valkomnades varmt med nagon slags dryck. Vi var har tidigt och varat hotelrum var inte riktigt klart, sa medans vi vantade pa det (som skulle ta en halvtimme) tog vi oss ut pa gatan och bara stog dar, man vagar knappt ga nagonstans, da det ar GALEN trafik. Val tillbaka pa hotellet vantade vi lite till och traffade pa ett nytt problem, elen hade gatt och vi skulle inte kunna komma upp pa varat rum pa hogsta vaningen. Personalen var valdigt gastvanliga och ordnade med skjuts till deras systerhotell, dar vi nu ar. Aven det pa hogsta vaningen och ett finare hotell dessutom, sa det ar ju inget att klaga pa.

Nu blir det nog till att duscha och sova en svang for att ta oss ut i kaoset igen. Martin ar ratt galen for tillfallet, citerat "jag maste ata!, jag maste sova! jag maste duscha!".

well, vi lever iallafall och ar antligen framme (och snart redo) for.. ja, det vet vi inte riktigt.