Stöd Ukraina

Konditori Lyran.

Resealbum: Kongl. Hufvudstaden.
Plats: Sverige / Stockholms län / Stockholm
Filmad: Måndag 13 April 2009
Visningar: 1270
Vi var ute på en stadsrundtur med makens familj och hamnade här på Konditori Lyran. Det vatten, som synes är Mälaren.

1867 började Lyran uppföras på denna plats. Namnet fick huset från en lyra i trä, som placerats här av skalden Leopold, som hyllning åt Bellman. Byggherre var Carl och Fredrika Limnell, som vid sin sommarvistelse på Jakobsbergs gård så förälskat sig i denna plats att man lät arrendera marken på 50 år och uppföra ett sommar hus här.
Under 1870- och 80-talen blev hemmet under somrarna en mycket uppskattad och vida berömd litterär och musikalisk salong där dåtidens kulturgestalter gärna infann sig. Bland besökarna kan nämnas även idag kända namn som Carl Snoilsky, Carl David af Wirsén, Gunnar Wennerberg, Kristina Nilsson, Emil Sjögren, Selma Lagerlöf, Björnstjerne Björnsson och Henrik Ibsen. Kung Oscar den II besökte hemmet två gånger och uttryckte då sitt gillande av huset.

Ovanstående år översatt från Lyrans eget Plakat, som skymtar i ”filmen”. Allt som står där är inte med ändå. ”Att vara på Lyran” myntades som talesätt, eftersom en del gäster tittade alldeles för djupt i glasen på den tiden det begav sig.

Det är ju Lasse Berghagen som sjunger i filmen, om det är någon, som har missat det.

Dela med andra:    
Skriv kommentar  |  Anmäl
Kommentarer
Tossan säger:
Tack för fin film och för förslaget. I går provade jag Lyran och det var perfekt. Gott fika och utsikt till både statshuset (från en vinkel på verandan) och till kaknästornet (från tornet) om jag inte har helt fel. Jag är bara en turist från Bohuslän.
Tossan
Postat 2009-06-28 22:33  Anmäl
Karinlorvik säger:
Trevlig filmvisning, och Tack för Lasse Berghagens musik, jag bara älskar den låten ....
Postat 2009-04-28 10:57  Anmäl
Myrran säger:
Tack för tipset, konditori Lyran, det ska jag verkligen komma ihåg. Har aldrig hört talas om detta ställe i Skärholmen trots att man är infödd i stan. Det måste jag prova någon gång. Såg helmysigt ut.

Du kunde inte ha valt bättre låt till detta videoklipp.Jag håller med femtioplus, Lasse B är sommar och Sthlms skärgård (han och hans familj hyrde för några år sedan ett ställe på Karklö - några öar från mitt paradis Lådna och jag stötte ihop med honom några gånger i vår handelsbod), Tack för fina bilder.
Maggan
Postat 2009-04-28 00:35  Anmäl
Femtioplus säger:
OCH SÅ MUSIKEN TILL DIN FILM:)
Lasse Berghagen är bara så mysig:) Står mycket för Stockholm, sommar, glädje mm mm
Postat 2009-04-27 20:13  Anmäl
Femtioplus säger:
TACK Gilla för trevliga bilder! Förstår att ni hade trevliga dagar däruppe:)
OCH så blev det ju en del tips för oss andra inför våra besök i Stockholm. Som att kolla på den moderna arkitekturen:) Sånt gillar jag!
OCH så fika-stället!!!
Postat 2009-04-27 20:11  Anmäl
Malla_ säger:
Åh, på Lyran har jag fikat världens goaste fika =)
Postat 2009-04-27 13:44  Anmäl
Mjorumm säger:
Tack för trevlig läsning och fina bilder
Postat 2009-04-27 08:50  Anmäl
Gullsing säger:
Adress: Ålgrytevägen 90, 127 32 Skärholmen
Tel: 08 - 646 80 50 Fax: O8 - 646 35 05
Emailadress: info@konditorilyran.se
Fri parkering.
Gilla
Postat 2009-04-27 08:42  Anmäl
Gbenskar säger:
Så fint det såg ut . Var i Stockholm ligger denna lilla pärla?
Postat 2009-04-26 20:22  Anmäl

Uppladdad av
Gullsing