Work and travel, hjälp med lista på vad som behövs fixas?

24 feb. 2013 13:34
Visningar: 558
Hejsan!
Jag funderar på att åka till australien till hösten/vintern 2013. Jag planerar att fixa allt själv, då de flesta verkar rekommendera detta framför en organisation som wtc tex.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är lite tips och råd på vad man ska förberda, som visun, flygbiljett, försäkringar, bankkort osv?
Någon som gjort något liknande som vill dela med sig av sina erfarenheter skulle gjort stor nytta!
Tack på förhand/ Therése :D
25 feb. 2013 10:22
Visum fixar du via australiska ambassaden i Berlin.

För jobb behöver du ett australiskt bankkonto. Jag hade Commonwealth som var smidiga - vissa andra krånglade för mig som utlänning men jag vet att andra inte haft problem - men HSBC finns onternationellt mer utbrett varför du kan använda samma konto i t ex UK. Jag behövde två ID-former- pass plus ID.

Tax file number behöver du fixa för jobbets skull. Anser inte arbetsgivaren det vara nödvändigt är det en ganska oseriös typ.

Skaffa en bra reseförsökring via ditt vanliga bolag. Annars finns flera stora bolag att välja på.

Ha en hyfsad buffertsumma på ett svenskt konto om det skulle ta tid att skaffa jobb.

Inte nödvändigt, men boka rum för de första nätterna så sliper du springa arslet av dig när du landat.

Skaffa konto på sajter som seek.com.au, careerone.com.au för info om jobb.
Av Ziesta
26 feb. 2013 22:38
Härligt det låter! Jag var själv iväg på working holiday i Australien 2004, och det var mitt bästa år hittills! :-) Jag reste dock med en organisation (Work & Travel).

Några fler punkter som kan vara bra att ha med på listan:

Medicare-kort - för att ta del av australiensisk sjukvård. Fixar du på plats.
http://www.humanservices.gov.au/customer/enablers/medicare/reciprocal-health-care-agreements/health-care-for-visitors-to-australia

Mobiltelefonnummer - när du kommer fram är det även smidigt att ganska så snart skaffa ett australiensiskt simkort & nummer så att blivande arbetsgivare kan nå dig.

Här kan du läsa mer om visum: http://www.immi.gov.au/e_visa/working-holiday.htm

Ja, instämmer med Robbowan om att det är skönt att ha boendet fixat de första nätterna när man kommer fram, trött och jetleggad.