Weekendresa Europa?

Av Alfva
18 juli 2008 12:34
Visningar: 7412
Hej,

Vi tänkte dra oss iväg på en weekendresa (tor-sön) i augusti. Men vart ska vi åka? Vi vill åka till något nytt ställe, för att uppleva något spännande.
Av storstäder har vi gjort följande
Helsingfors, Oslo, Köpenhamn, Paris, Berlin, Madrid, Rom, Budapest, Tallinn

Vad finns det för guldkorn där ute - vad har ni för tips?

Främsta målet är sevärdheter, shopping och förhoppningsvis lite sol!

Snälla - ge mig lite hjälp!
18 juli 2008 12:38
BARCELONA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Se mitt resealbum under adressen http://www.reseguiden.se/forum/resor/146. Vi har bara varit i Barcelona en gång, men det suger i tarmen igen. Jag är ingen expert, men kan nog säga att vi hittade Barcelonas själ rätt bra. Detta kanske kan ge dig tips.

Gilla
18 juli 2008 13:03
Åk till London där finns de underbar shopping en massa att titta på och en hel del parker som man kan sola i.
Jag ska åka dit 4e gången på 2 år nu. En helt underbar stad!
Av Ziesta
18 juli 2008 13:15
Krakow kanske? Fin gammal stad.. och så kan man även göra ett besök på saltgruvan i Wieliczka en bit utanför Krakow.
Av Masker
18 juli 2008 13:22
Hej! Jag föreslår Ljubljana, huvudstad i Slovenien - har varit där ett par gånger och det är en skön stad. Har även varit i flera andra städer i Slovenien och tycker människor där är trevliga och inte så turisttrötta. Staden är vacker och grön. Finns även museer, gallerier och vi åkte buss till en enorm stalaktitgrotta ( tror jag det heter). Andra intressanta men mindre städer är Tolmin (i julianska alperna) och Bled.
Av Mpc
18 juli 2008 16:02
åk till amsterdam titta på Van Gogh-museet Riksmuseet Anne Frank-huset och Du bör och kan inte missa NEMO Stedelijk som har den överväldigande stadssamlingen av modern konst
Av Alfva
18 juli 2008 17:01
Tack för alla intressanta förslag!

Måste dock erkänna att varken Slovenien eller Krakow lockar speciellt mycket, eftersom jag inbillat mig att det är väldigt mycket baltkultur där? Är det fel av mig - det kanske inte är samma stuk på dessa städer?
18 juli 2008 17:38
Jag håller med om Barcelona för att du ska få hela kitet som du är ute efter.
Annars trivdes jag i Amsterdam, men hittade inget bad där. Snarare letade jag inte då...

Edit: ja, hur kunde jag glömma Venedig!??*senil*
18 juli 2008 18:17
Jag rekomenderar Lissabon, det var en riktigt trevlig overraskning... hade inga forvantningar nar jag kom dit men det var en verkligt mysig stad! Det var varmt och skont men uthardligt, fanns badorter i cascais och estoril bara 15minuter bort med pendeltaget, valdigt latt att ta sig dit. Det fanns mangder av kultur! Sen finns det fina gronomraden och mysiga stallen i Sintra som ligger 30min med tag at andra hallet med kungaslottet... Och europa vastligaste punkt i Cabo Da Rocha... hela atlanten framfor dig med vinden i haret...

Sambon sager Prag men det kan jag ingenting om sa det blandar jag mig inte i :)

Lycka till... beratta garna vad det blev sa man kanske far lite inspiration sjalv :)

Mvh David
Av Mmea
18 juli 2008 19:16
Håller med om att Barcelona är en höjdare, liksom Amsterdam. Längtar tillbaka dit!

Några andra förslag:
Bergamo!! Inte så stort men mycket charmigt och massor av god mat. Shoppingen räckte till för mig men jag är ingen shoppingmänniska så vet inte riktigt vad du skulle tycka. Massor av god mat och gott vin drack vi i alla fall.

Föreslår även Nice som jag tycker mycket om. Många konstmuseer, mycket shopping och god mat, t.ex. fiskrestaurangerna i gamla hamnen. Hyr bil och åk längs kusten, kanske till Antibe som jag bara älskar-.

Jag och min man gjorde en mycket trevlig weekendresa i våras. Vi flög till Malaga där vi hyrde bil och gjorde olika utflykter. Vi åkte till nationalparken Torquel där det finns fantastiska klippformationer, och till Alhambra och Gibraltar. Tyvärr var det lite tidigt för bad (april).

Venedig kan också varmt rekommenderas.
Av Alfva
18 juli 2008 20:12
Tack tack tack!

Barcelona, Prag, Amsterdam, Lissabon, Malaga låter underbart!

Bergamo har jag varit sugen på, men vi åkte "förbi" där när vi var till Alperna i vintras, varför det känns lite kaka på kaka i år.. :)

Underbara tips allesammans!!
Av Masker
18 juli 2008 21:17
Jag vet inte riktigt vad du menar med baltkultur men själv åkte jag till Slovenien första gången på en jobbresa och tänkte mig gammal öststat, lite trött och rostigt så där. Men jag hade helt fel. Ligger nära Italien och Österrike så lite italienska o Österikiska influenser tror jag. Och som sagt inte ännu så trötta på turister utan lite genuint så där.
Av Alfva
20 juli 2008 23:32
Citerat från masker:
Jag vet inte riktigt vad du menar med baltkultur men själv åkte jag till Slovenien första gången på en jobbresa och tänkte mig gammal öststat, lite trött och rostigt så där. Men jag hade helt fel. Ligger nära Italien och Österrike så lite italienska o Österikiska influenser tror jag. Och som sagt inte ännu så trötta på turister utan lite genuint så där.
Öststat var precis det ord jag var ute efter, tack!

Så Slovenien är kanske inte så illa?
Hur är prisnivån i Slovenien?
Av Mpc
21 juli 2008 00:10
Åker du till Slovenien så ska du upp till bled som är en underbar mycket vacker kurort samt på vägen ner till Medelhavet så åk in om Skotsjangrottorna för att sen landa i Piran glöm inte bort Lipiza- hästar är sen killen din intressera av fisk så har dom ett underbart fiske vatten..
Själv så var jag där för 10 år sen
Av Masker
21 juli 2008 09:56
Den här sidan verkar bra för att kolla både prisnivå och annat http://www.aftonbladet.se/resa/europa/slovenien/. När jag var där för ca ett par år sedan tyckte jag det var otroligt billigt speciellt att äta och dricka. Ett glas riktigt gott lokalt rödvin var billigare än ett glas cola. Jag tror också på en dagsutflykt till Bled.
Av Qupido
21 juli 2008 19:13
Hej! Ljubljana och Slovenien är fint men tråkigt. Jag skulle nog satsa på staden Split i södra Kroatien. Dels går det att hitta billiga flygstolar och weekendresor dit och dessutom hittar ni det ni söker - sevärdheter, shopping och sol. Staden är behändig, inte för stor och inte för liten (knappt 200 000 invånare). Hela innerstaden med den romerske härskaren Diokletianus palats i centrum är som ett enda stort museum. Prisläget är bra och det finns inget som går upp mot att sippa en cappuccino eller ta en öl på strandpromenaden Riva som är kantad med caféer, uteserveringar och palmer medan man tittar på folk som flanerar förbi eller båtar och yachter som lägger till. Mer om Split: http://www.expressen.se/1.129448
Av Alfva
21 juli 2008 20:33
Tack alla, nu börjar det bli extremt svårt att bestämma sig för vart man ska åka! Vi kommer nog att bita oss hårt innan vi bestämmer något!

(När jag skrev sol menade jag inte bad - bara värme)
22 juli 2008 15:07
Barcelona, Prag, Florens, Nice... Bra städer. Alla med tydlig och intressant karaktär.
22 juli 2008 17:49
PRAG ! Lagom stor stad att upptäcka under en helg, det är promenad avstånd mellan dem flesta sevärdheterna. T.ex. kan man gå från Gamla torget med det astronomiska uret och vidare till Karlsbron, inte alls långt. Men ska du däremot upp till pragborgen får du nog ta bussen eftersom borgen ligger på ett berg över staden.
Dessutom är det god mat och lagom mycket shopping!
Av Nickeb
22 juli 2008 18:57
En stad som många tycker är bra är Bratislava, någon som varit där?? Jag har själv inte varit där, men hört mycket positivt..........

Prag tipsar många om, jag var där för ca ett år sedan och blev ganska besviken faktiskt, det var extremt turistiskt och hur mycket folk som helst, karlsbron gick knappt att ta sig fram på och vid klockan då den slog jämt ska vi inte tala om. även discon och restauranger var fullsatta (vi fick vända ett par gånger faktiskt). Mat o dryck var dock ganska billigt.
Dessutom är det väldigt likt Budapest så i det fallet hade jag nog kört en repris på det.

Berlin är oxå en stad jag hört mycket gott om, särskilt som partystad (har en bror som är "partyanimalno1 som prisar just Berlin och Barcelona för just clubhopping)
Av Glenns
22 juli 2008 19:45
Jag rösta på Palma, bättre än så blir det inte
25 juli 2008 21:05
Bratislava var jag och firade nyar nu senast i... Det var inte den roligaste staden jag varit i... kul att ha varit dar, men det kandes som valdigt mycket oststat far jag saga... nu var det ju vinter nar jag var dar och da ar ju de flesta stader graa och trista men det fanns inte sa mycket att gora heller! Daremot var hotel Danube helt okej... Och de sommarbilder man sag fran staden ser fina ut men jag hade akt ngn annanstans...

David
25 juli 2008 21:25
Ser att ni varit i många huvudstäder. Ta en skalp till, åk till Lissabon, en av europas huvudstäders pärlor.
Gillar man "havets läckerheter" har ni kommit rätt. De har mängder av "havs"rätter. Ett gott portvin som avslutning på måltiden är inte hellre fel. Lissabons historiska centrum ligger på sju kullar, vilket gör att många av stadens gator är för branta för motorfordon, och staden innehåller tre bergbanor och en hiss (citerat från Wikipedia).
Portugals riviera Estoril ligger inte så långt från Lissabon
Enligt vissa medföljande fanns det rätt mycket shopping också!
Mitt andra alternativ är Aten (vågar nästan lova varmt). En härlig stad om man vill se lite kultur (Akropolis, Dionysos teatern, mm
Efter en liten bussresa kan du hamna i Pireus en underbar hamnstad med många små fina restauranger och kanske någon härlig båtutflyckt.
Av Qupido
25 juli 2008 22:56
Jag skulle rekomendera Split i Kroatien eller Prag i Tjecken. Split har mer sol men Prag, så klart, är ju som huvudstad mer intressant och har bättre shopping att erbjuda. Vädret kan däremot vara sisådär med.
Av Alfva
28 juli 2008 10:27
Tack tack tack för alla underbara råd!

Tyvärr får vi flytta fram resandet lite, augusti verkar inte bli möjligt på grund av att vi "råkade" just byta bil. Vi får spara några månader till helt enkelt, men nu har jag ju underbart många alternativ som låter perfekt.. :)

Och jo, Palma är underbart, men jag har ju redan varit där 20+ gånger, jag gillar att testa nya saker.. :)
29 juli 2008 22:35
lyssna på mig och ingermar_e nu.... åk till lissabon... ni kommer inte bli besvikna... det är ett billigt alternatv med" //Daod