Visumfråga - Inresa till Thailand via langkawi

17 sep. 2011 22:31
Visningar: 1320
Hej!

Vi reser till Malaysia och Thailand i vinter, ca 4 veckor.
Flyger till Kuala Lumpur för att ta inrikesflyg direkt till Langkawi, stanna där 3 näter och sedan vidare till Koh Lipe och Koh Lanta (totalt 22 dagar) och sedan till Kuala Lumpur igen där vi tänkt stanna 3 dagar innan hemresa.

Nu har jag förstått att det inte fungerar utan visum till Thailand då vi kommer sjövägen in i landet och då gäller det bara 15 dagar. Då måste vi alltså ansöka om ett visum här hemma till Thailand innan vi åker som gäller 30 dagar?

Sedan läste jag någonstans att man måste vara 7 dagar i Malaysia. Men hittar ingenting om det och hoppas det inte stämmer. Till Malaysia behöver vi inte visum vad jag förstått.

Tacksam för om någon kan hjälpa mig reda ut det här.

/ Jenny
Av Sierra
17 sep. 2011 23:05
Du planerar att åka från Langkawi till Lipe och därefter stanna 22 dagar i Thailand. Det är helt riktigt att du endast får 15 dagars (14 nätter) visum per automatik eftersom du kommer in sjövägen i landet.

Du måste då söka Tourist Visa Single Entry på Thailands ambassad i Stockholm eller konsulat i Göteborg. Då får du visum för 60 dagar och det kostar 260 SEK. 30-dagars visa får du automatiskt som svensk medborgare om du flyger in i landet och 30 dagar kan man inte söka visum för.

Du behöver inte vara ett visst antal dagar i Malaysia före inresa till Thailand. Det stämmer inte!
Du behöver ej heller visum till Malaysia där du får 90 dagars visa vid ankomst..
17 sep. 2011 23:21
Tack Sierra för ditt snabba och klocka svar!
Då löser det sig med att ansöka om Visum här hemma innan vi åker, det är tre månader kvar.
Var lite orolig att vi skulle behöva tänka om hela resrutten.
Vi åker på juldagen så vi har därför bokat både boendet på Koh Lipe och Koh Lanta och ska även boka det på Langkawi innan eftersom det är högsäsong och vi dessutom reser med två barn, 8 och 10 år gamla.
Har du boendetips på Langkawi? Vet att mycket är fullbokat redan, då vi kommer vara där 26-29 december.
Funderar på White Lodge. Vet du något om det?
Vi vill bo personligt, det kan vara enkelt men vi vill ha egen toa och dusch och gärna ska det vara trevlig familjär stämning.

Mvh / Jenny
Av Sierra
17 sep. 2011 23:41
Jenny,

White lodge ligger i princip mellan Cenang och Tengah, nära Underwater World och taxfreebutiken The Zon. Det ligger inte vid beachen och närmaste beach är Pantai Tengah.

Vi bor alltid på Beach Garden Resort på norra delen av Pantai Cenang. Det är ett litet familjärt poppis ställe mitt i sanden med endast 13 rum och en fantastisk restaurang varför jag gissar att det är fullt när ni är på ön. Du har bilder på Beach Garden i mina Resealbum från 2009-2011. De har dessutom ett familjerum. Skicka en förfrågan per mail om du är intresserad.
http://beachgardenresort.com/rates.asp
18 sep. 2011 08:19
Beach garden resort ser mysigt ut, men antar att det är fullbokat. Har mejlat dem.
Det är just det som är problemet att alla mysiga strandboenden vi tittat på är fullbokade.
Så när jag hitade boende på white lodge funderar jag på att ta det. Det hade fått bra recensioner trots sitt läge.
Vad jag förstod var det 5 minuters promenad till stranden.
Vi vill absolut inte bo i något opersonligt hotellkompex.
19 sep. 2011 10:33
Tack igen Sierra. Vi hittade boende på Malibest resort så det fick bli det. :-)