Visum (uttjatat jag vet, men hittar inte svar på mina frågor)

16 nov. 2013 11:10
Visningar: 651
Hejsan jag behöver hjälp med några frågor ang. Ansökan om visum till Filippinerna via ambassaden i Oslo. Jag vet att det är ett uttjatat ämne, har läst igenom flera trådar på olika forum, kontaktat konsultatet här i Sverige. Men får ingen klarhet i dessa frågor.

Först och främst, när jag ansöker om visum via Oslo, skickar dom tillbaka mitt pass rekomenderat (har haft mycket problem med norska posten, även när jag bodde där) och kan inte riskera att mitt pass kommer bort. Om dom skickar rekomenderat, meddelar dom mig tracking numret, och hur i sånna fall?)

Och vilket är bästa sättet att göra betalningen för att få brevet sänt rekommenderat?

Är tacksam för snabbt svar, och är inte intresserad av svar som handlar om att ansöka om visum på plats.
17 nov. 2013 19:22
Är det inte likadant som i Sverige?
17 nov. 2013 19:30
varför inte?? du köper det ju på flygplatsen...
18 nov. 2013 20:56
Jag satte in pengar på deras konto och skickade in kontoutdrag. Betalade in 200 nkr extra i portoavgift. Detta var drygt två veckor sen och jag väntar fortfarande på att det ska komma. Antar att de har massor att göra nu men jag återkommer när jag vet hur det funkade. Otydliga uppgifter på nätet tycker jag!
Av Ellimar
21 nov. 2013 20:27
Om du kommer med flyg så köper du visum på flygplatsen. Enkelt. I alla fall i Cebu. Lätt som en plätt.
4 dec. 2013 20:52
Nu har mitt visum trillat in. Det kom rekommenderat!!!
5 dec. 2013 14:20
Hej!Du betalade alltså in pengarna för själva visumet genom internet, sen skickade med 200 kr för portot och det räckte för att få det rekommenderat? Fick du något kolli nummer så att du kunde spåra ditt pass? Ska skicka upp mitt till Norge idag så ville bara vara säker!
Av Barbaro
7 dec. 2013 12:33
Vid ankomst till Filippinerna får man numera 4 veckors turistvisum direkt stämplat i passet. Kostar inget. Förlängning sker enkelt på Immigrations kontor som finns på flera ställen i landet. 1-2 mån åt gången och kostar ca 450 SEK för 2 mån första gången. Även vissa resebyråer hjälper till.