Visum för 3 månader?!

29 sep. 2016 11:28
Visningar: 1032
Jag och familjen ska spendera tre månader i Thailand denna vinter. Vad jag förstår, när jag kollar upp visum, behöver vi ansöka för 60 dagar (30 dagar får vi "automatiskt"?). Eller ansöker man för 90 dagar?

Sen står det att visum-ansökan är giltig fr.o.m. den dagen det är utfärdat. Hur löser man det? Eller har jag fattat helt knasigt....

Kanske har någon redan frågat men orkar inte kolla igenom alla trådar. Hoppas någon vänlig själ orkar upprepa sitt svar :-)
Av Sierra
29 sep. 2016 14:42
Det går inte att kombinera de 30 dagars uppehållstillstånd man får utan Visa med ett Tourist Visa.

Skall ni stanna tre månader behöver ni ansöka om Tourist Visa Single Entry som ger er 60 dagar (obs att inrese-och utresedagar räknas). Detta kan ni sedan förlänga med 30 dagar på ett Immigration Office i landet. Varje person i familjen måste skaffa Visa.

När Visa är utfärdat och klart skall inresa ske inom 90 dagar annars är det förfallet. Sök alltså inte Visa för tidigt!
29 sep. 2016 15:39
Tusen tack för ditt svar!!
Precis vad vi behövde. Enkelt och lättläst.
Tack!
Av Emmavj
18 okt. 2016 10:10
Om man ska resa i Thailand i mindre än 30 dagar så behöver man alltså inget visum? Behöver man en utresebiljett?
Hade ett par kompisar som va med om att dom va tvungna att ha de men har inte hört det innan.
Av Hille2
18 okt. 2016 10:21
Citerat från Emmavj:
Om man ska resa i Thailand i mindre än 30 dagar så behöver man alltså inget visum? Behöver man en utresebiljett?
Hade ett par kompisar som va med om att dom va tvungna att ha de men har inte hört det innan.
Ja, man behöver en utresebiljett
Av Emmavj
16 nov. 2016 14:44
okej tack för svar :) vet ni om man måste ha en flygbiljett eller räcker det med en båtbiljett? Vi ska nämligen avsluta i Koh Lipe och åka över till langkawi & malaysia.
Av Sierra
16 nov. 2016 15:51
Det är ok med båtbiljett.
Av Emmavj
16 nov. 2016 17:17
Va bra, Tack :) När man ska in till malaysia sen verkar det vara olika ställen man kan åka till, är det något som är bättre än de andra, som har mer förbindelser till buss och så tänker jag. Tex Penang eller Kuala Perlis?
Av Sierra
16 nov. 2016 21:59
Penang, och dit kan du åka färja eller flyg där jag rekommenderar billigt flyg från Langkawi med Firefly. Färja är inte kul, 2 tim 45 min i en båt där folk är sjösjuka med allt vad det innebär..........