Vietnam

28 juli 2009 09:08
Visningar: 9624
Hej!
Vi Åker till Vietnam i mitten av November och kommer att resa runt i 4 veckor! Är det någon som känner för att dela med sig av sina erfarenheter tar vi tacksamt emot tips om allt möjligt :-)
// Emma och Christian
Av Evoline
28 juli 2009 19:51
Har vart där några gånger, men oftast bara i Saigon/Ho Chi Minh City.

Vet inte vad ni tycker om, men det ni måste göra/se är:

Vietnam Krigsmuseum i Saigon, för att se bilder/vapen från vietnam kriget, ligger centralt.

Cu Chi, vietnam tunnlarna som soldaterna grävde ner sig i flera våningar, bodde och hade sina gömställen, ligger ca 2h från Saigon.
Hyr en guide som berättar och visar allt, skjut med olika vapen för en dollar per skott...

Nha Trang, sköna stränder, går att åka båt ut till en ö med massa akvarium/havs fiskar, ligger flera timmar från Saigon

Skippa Vung Tao, känd badstrand men inte fint vatten eller så..., ligger ca 2h från Saigon.

Nöjesställen som Dam San Park är skön att softa i, mata krokodiler eller fiska upp kräftor som du sen äter, ligger ca 30min från centrala Saigon, skippa badställen som ligger intill den, mest för barn.

Saigon Water Park, skön och ren bad badställe av Australien med roliga äventyrskanor, ca 30min dit.

Suoi Tien Park, softställe med saltvatten badpark intill, ca 40min.
Man betalar badställen för sig.

Dessa ställen har vi varit typ, förutom att åka runt i staden osv.
För vi gillar att ta bilder, och dessa ställen har fina bakgrunder.
Skippa helger om du vill slippa att stå i kö och en massa folk.

Shoppa i Diamond Plaza om ni vill vara i ett köpcenrum, finns inte så många.
Längst upp finns bowling, biljard, spelhall och bar osv.

Annars bara att hyra moppe och köra runt i stan...
29 juli 2009 07:42
Kul att ni ska till Vietnam. Missa inte Hoi An som är helt fantastiskt. Underbar arkitektur, mysiga människor, icke överexploaterade stränder och god mat, för att inte tala om alla fantastiska kläder man kan låta sy upp.

I Hoi An stannade jag längre än planerat! På förmiddagrna sprang jag runt till skräddarna och sydde upp kläder (det finns ca 200 skräddare och staden har runt 80 000 invånare). Jag hyrde en cykel och på eftermiddagarna tog jag mig till stränderna runt omkring. Det var en liten bit från centrum men själva cykelturen var underbar i sig.

På kvällen finns det många mysiga ställen att äta på. Dock är inte Hoi An något för den som söker nattliv. Runt 22.00 stänger allt och staden blir spöklikt tyst. Alla går och lägger sig.

Helt underbar plats!
Av Trea
4 aug. 2009 09:01
Håller med om att Hoi An är supermysigt! Trevliga restauranger, massor av skräddare, man kan ta båtturer och gå matlagningskurs t.ex. Vi gick dock både på nattklubb, karaokee, utomhusteater på kvällen och blev hembjudna till några vietnameser, så heelt dött är det inte på kvällarna... Fast det kan ha berott på att vi lärde känna några vietnameser som tog med oss... det är väl ingen partystad annars...
Halong bay vid kusten utanför Hanoi är också fantastiskt fint! En båttur där rekommenderas! Kika gärna i vårt album från Vietnam:

http://www.reseguiden.se/forum/resor/vietnam-806
Av Hassejr
6 aug. 2009 16:23
Hej!

Åk till Mui Ne, jag och min sambo var där i våras!

Grymt nice ställe för de som diggar kite-surf, bonfire fester etc!

Finns även en hel del att se runt omkring, kostade 27 dollar för en rundtur på 4 timmar
(och det va för en hel bil 4 platser) helt ok i stan Phan Tiet va det oxå,
Men shoppingen va inget att ha där, och resturangerna inte alls lika bra och mysiga som i Mui Ne!

(Mui Ne ligger typ 2 mil utanför norr om Phan Tiet ) Ta gärna nån sen nattbuss, med liggsäten
om ni skall dit eller vidare till Nha Trang, sparar tid nåt så såpass!!

Beroende på vilken budget ni har så finns det hotell för alla klasser
(snuskdyrt till backpacker billigt) Vi bodde på ett familjeägt hotell nån
km utanför "stråket" i Mui Ne, Betalde 10 dollar natten och då hade vi pool
, ac, kabel-tv.. Han som ägde det löste taxi och hjälpte till nåt sjukt mycket,
med tex turen vid åkte på osv!

Även resturangen på hotellet va helt ok, sjukt billigt med Tiger Beer på hotellet,
dom hade nån sorts lager i ena byggnaden för just Tiger Beer,
kostade väl 3 kr på resturangen!

Är ni HCMC och vill uppleva nåt annat än backpacker gatan Phan Nou Lao eller hur
det nu stavas,
Dra till China town och deras marknad, helt sjukt och billigare än turistmarknaden i stan!
Det är där vietnamserna handlar själva!
Köpte om än kopia eller nattmarknads skiftet en North Face ryggsäck 37 liters för
50 sek har hållt nåt sjukt bra,
HCMC va väl ganska bra, men inget jag rekomenderar att stanna i i mer än 2 dagar!

Kommer inte ihåg va hotellet i mui ne hette men tar reda på det om ni vill!
21 sep. 2009 19:55
Hej!

Tack för alla inlägg! Längtar efter att få uppleva detta land som verkar underbart. Vi ska läsa lite innan vi åker så vi kan lägga upp en rutt för våra 4 veckor. Något tips då vi landar i HCMC?

/ emma och Christian
21 sep. 2009 20:34
Åk till ön Phu Quoc i södra vietnam! Jättefint :)
Sen är Ho Chi Minh City ett måste!
22 sep. 2009 11:30
Hej!
Vi kommer själva att åka till Vietnam för 7 gången.
Denna gång kommer vi att starta i Hanoi och avsluta i Saigon.

Skillnaden mellan Hanoi och Saigon är som natt och dag.
Man skulle kunna tro att Saigon är huvudstaden men så är inte fallet.

I Hanoi råder ett lugn.
Vad finns då att göra i Hanoi.
Mausuleum efter Ho chi min som ligger på li de parad.
Promenader runt de olika sjöarna som ligger mitt i Hanoi. Gärna tidigt på morgonen då man ser lokalbefolkningen utöva gymnastik.
Handla saker i gamla stan. På en gata finns bara leksaker och på nästa kläder och på nästa kryddor osv.
Äta på olika restauranger och besök gärna marknadsplatser, kanske Dong Xuan passar.
Vatten teatern kan vara något.

Halong Bay
Sockertoppsberg i tusental med ett turkost vatten omkring.
Här kan man tillbringa några dagar på en båt.

Nha Trang-paradiset med kritvita stränder för sol och bad
Mui Ne- tja är man intresserad av vattensport så har man kommit rätt.
Stränderna kan tidvis vara steniga då tidvatten och stormar går hårt på vissa delar av stranden.

Saigon-Besök olika marknader.
Åk även katamaranbåt till Phan Thiet. Här kan man tillbringa några dagar.

Kom ihåg att inte vara så kritisk då ni åker till Vietnam.
Vietnam har inte samma standard som Thailand.

Vietnam är ett billigt land med vänliga och tillmötesgående människor.
Av Scharly
26 sep. 2009 11:31
Hej Emma_christian.

Vietnam är fantastisk.
Halong Bay är att rekommandera.
Sapa och Bac Ha i norra Vietnam
Hanoi har mycket att visa upp.
Gamla stan och vatten teater ska man inte missa.
Parfym pagoda i närheten av Hanoi
Åk med buss genom Vietnam.
Ninh Bình med sina fina risfält, natur.
Hoi An är vackert och intressant ( men många turister )
Hue, den gamla kejsarstaden med sin palast och monumet, tempel och pagoder
Nha Trang, sköna stränder.
Saigon
Mekon Delta tar en tur där 3 dagar
Tempel - Cao Dai mycket intressant .
Cu Chi tunnlarna
En tipp som är viktig, när du köpa någonting
Fråga alltid först efter priset. Exempel. Har du druckit en kaffe för 1 dollar
Idag. Tro inte att du gå ditt nästa dag beställer, utan att fråga och det kosta dig 1 dollar igen.
Då få du kanske betalar 2 dollar. Fråga alltid först efter priset.
Tittar på marknaden om du vill köpa frukt eller mat exempel, vad vietnameser betalar.
Då spara du mycket pengar.
Och bli aldrig arg och visa detta när du tala med dem. Istället skoja, då får dem inte det kännslan
att tappar ansiktet och du har det mycket lättare.
Vietnam är fantastisk, du kan också titta på mina Vietnam blider.
Har varit två gång där i 2 månade.
Önskar dig en trevlig resa
Mvh. Scharly