Diskussioner: Tips & råd om Italien

Här kan du ställa frågor inför resan, diskutera och utbyta erfarenheter med andra resenärer.
Boende runt Gardasjön utan bil?
Italien Silversara5, 3 juni 2025
Senaste svar av Silversara5 för 1 år sedan
0
Hejhej! Vi tänkte ta oss ner till Gardasjön med tåg, så vi kommer alltså inte ha någon bil. Vi ska stanna där i fyra nätter. Nu finns det ju väldigt mycket olika små byar man kan bo i, så vi känner oss lite förvirrade. Vart rekommenderar ni att bo? Om man dessutom vill kunna ta sig runt till andra ...
Cinco tierra, Italien
Italien Piam, 23 apr. 2025
Senaste svar av Mia134 för 1 år sedan
2
Hej! Vart ska man bo om man vill besöka Cinco Tierra, Italien? Hur är det med La Spezia? Ngn som har något tips om bra & prisvärt boende? Mvh Pia
sicilien
Italien Albin02, 3 apr. 2025
Senaste svar av Mirreli för 1 år sedan
1
Min familj funderar på att åka 5-6 dagar till Sicilen. Vill mest ha sol bad och avkoppling. Vill bo nära något centrum så att restauranger osv finns inom gångavstånd. Var rekommenderar ni att man bor då. Vi flyger till Palermo. Tänker oss någon utflyktdag. Vad rekommenderar ni? Vi åker i augusti
Sicilien: Catania-Taormina
Italien Mystiqus, 6 jan. 2025
Senaste svar av Mystiqus för 1 år sedan
0
Vi landar 19.50 på Catania flygplats och stannar på Sicilien en vecka. Hur skulle ni ha gjort? Stanna i Catania en-två nätter och sen åka vidare till Taormina. Eller åka direkt till Taormina från flygplatsen? Hur är det smidigast att ta sig till Taormina centrum? Ta tåget dit? Men tåget verkar ...
Cinque Terre
Italien Beachman, 30 jan. 2023
Senaste svar av Jonas73 för 3 år sedan
4
Vi ska besöka Cinque Terre framåt hösten och har börjat spåna lite på boende m.m. Har fått för mig att man helst inte ska bo i någon av "De fem små byarna" utan lite utanför, så skulle vilja ha lite tips på vart man ska bo. Vi kommer förmodligen att flyga till Pisa och därifrån ta tåg dit vi ska bo. ...
Köra på Sicilien
Italien Kvinnan67, 8 sep. 2022
Senaste svar av Ales för 3 år sedan
3
Hej alla :) Ska till Sicilien 3 veckor nu i oktober. Ska hyra bil. Är det någon här som vet hur det är att köra till Taormina ?? (kommer dit sent på kvällen7natten) Och ni får gärna skriva lite tips, både på själva bilkörningen och lite annorlunda platser att besöka som kan hänföra mig ;) ...
Stort sällskap, hyra hus... tips på var? Juni eller augusti?
Italien Asanisse, 14 aug. 2015
Senaste svar av Peterfuchs för 3 år sedan
6
Hej! Vi är ett sällskap på runt 7 familjer, ca 20 pers, som ska till Italien nästa sommar. Behöver tips på bra (och inte så superdyrt) hus att hyra, helst med pool och stora gemensamma ytor. Någon som vet bra uthyrare? Åker antingen i juni eller i augusti, vilket är bättre? Var är det allra ...
Rom
Italien Kjelleberglund, 28 mars 2022
Senaste svar av Mirreli för 4 år sedan
16
Hej, är en man (pensionär)som fyller jämnt i September 2022. Jag önskar råd och tips om hotel i centrala Rom, där det är gångavstånd till de flesta sevärdheterna? Det ska inte vara de flådigaster hotellen, utan något mittemellan inklusive frukost. Jag, min fru och 2 vuxna barn ämnar bo i 4 dagar, ...
Tåg/buss neapel till sorrento
Italien Beatriice93, 24 juli 2018
Senaste svar av Strandenborg89 för 4 år sedan
2
Hej. Jag och min sambo reser till sorrento på torsdag morgon. Vi flyger till neapel och vi tänkte ta tåg eller buss till sorrento. Är det lätt att hitta till tåg eller buss för att börja med? Kan man betala på bussen och vid tåget? Är det någon som vet ungefär vad det kostar? Så vi inte bör ...
Toscana, cinque terre, Como-gardasjön
Italien Juliaaaida, 8 aug. 2021
Senaste svar av Birgere för 4 år sedan
2
Jag planerar en överraskingsresa till min sambo som fyller 30år. Behöver alla tips. Tänker rutt enligt rubriken. Tänker flyg till Pisa, besöka en vingård i Toscana. Tips på vingård med boende som ej kostar en förmögenhet? Förstått det är smidigt med tåg mellan byarna i cinque terre. Men hur ...
Från Nice till Positano?
Italien Sanja5555, 4 juli 2021
Senaste svar av Sanja5555 för 4 år sedan
6
Hej Jag åker till Nice i aug och funderar på att åka vidare till Posiatno och stanna några dagar, min fråga är vad är det bästa sättet att åka tåg, flyg eller finns det det en färja man kan ta? Någon som har gjort likanande resa?
Roadtrip runt Sicilien
Italien Melaman123, 30 okt. 2020
Senaste svar av Evas-restips för 5 år sedan
2
Hej allohopa, Var 1a gången i Juli. Hyrde bil och åkte runt ön. Rekommenderar Etna, Cefalu och såklart Taormina. Grym mat, vackert landskap och bra viner :) Här är vår resa: https://youtu.be/k9SWNfMk2VU Förhoppningsvis hjälpsam för den som funderar på att åka nästa sommar :)
Tips Sicilien, mamma-dotter-resa i mitten av juni 2020
Italien Maddej1980, 27 jan. 2020
Senaste svar av Desires för 5 år sedan
6
Jag och min dotter på 11 år tänkte ta en liten minisemester på 4 dagar till Sicilien. Vi landar i Catania men tänkte hyra bil och köra till något mindre mysigt ställe med fin strand (gärna liten) och kanske ta en båttur eller något. Annars är vi bara ute efter att slappa, sola, bada och strosa i ...
Tips om norra Italien vid Medelhavet
Italien Emilj, 13 jan. 2020
Senaste svar av Emilj för 6 år sedan
10
Planerar bilsemester i sommar och målet är norra Medelhavet, sannolikt Italien. Tar därför tacksamt emot tips om ställen på främst östra kusten mellan Venedig och Slovenien men även västra kusten mellan Pisa och Frankrike. Intresserad av både hotell och bungalow. Familj med 3 barn (7, 11, 14). Tack!
Hyra hus på norra Sardinien.. var är bäst?
Italien Storfamilj, 1 sep. 2019
Senaste svar av Ales för 6 år sedan
1
Hej alla! Vi är en familj som ska hyra hus på norra Sardinien nästa sommar och tittar nu på Air bnb. Vi skulle gärna vilja bo nära havet, men inte nödvändigtvis vid en strand, utan funkar lika bra lite "vilt" i naturen, bara så att man kan ta morgondopp.. Skulle också gärna vilja bo inte alltför ...
Toscana 4 heldagar, tips på bilrutt
Italien Ceagriprod, 15 okt. 2016
Senaste svar av Linn89 för 6 år sedan
2
Jag och min sambo ska åka en långhelg i slutet av oktober, vi landar i Florens sent onsdag kväll och åker hem från samma ort sent söndag. När vi semestrar älskar vi att hyra bil, se lantbruk och promenera i naturen. Vi är inte konstintresserade. Vad är rimlig rutt att planera? Någon som har vart på ...
Bäst att bo vid Comosjön
Italien Friss, 14 apr. 2019
Senaste svar av Friss för 6 år sedan
6
Hej!! Är ett gång tjejer som ska till Comosjön i slutet på september. Har läst mycket om var man ska bo, men svårt att bestämma oss. Först var vi inne på Como city, men det är det inte många som rekommenderar. Bellagio gillar många (trots lite turistigt), Verenna verkar mysigt, men kanske lite dött ...
Napoli
Italien Winni2014, 18 juni 2019
Senaste svar av Daniel_pettersson för 6 år sedan
1
Ska resa till Napoli för första gången. Vad ska man tänka på? Vad att uppleva? Vi har 2 dagar i Napoli ska bo i Sorrento.
Roadtrip Italien - Öst eller västkust?
Italien Fru_appellund, 12 maj 2019
Senaste svar av Fylke74 för 7 år sedan
1
Hej! Förra sommaren bilade vi med vår 1-åring till norra Italien där trippen såg ut som följande: Gardasjön - Verona - Monterosso al Mare i La Spezia - Pisa - Volterra - Florens - Bologna - Venedig - Lido di Jesolo Som så många andra så förälskade vi oss i Italien och planerar nu att göra ...
Bra att veta vid bilhyra / bilsemester i Italien
Italien Rolf_52, 12 apr. 2015
Senaste svar av Storfamilj för 7 år sedan
11
Postade det här inlägget i en tråd som verkar ha somnat in men eftersom våra erfarenheter av bilhyra i Toscana kan vara bra att känna till för er som planerar att bila i Italien gör jag ett nytt försök. Hade min sämsta hyrbilsupplevelse någonsin i Toscana. Och jag är inte ensam om den ...
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. Nästa