Vart ska man åka?

13 jan. 2009 03:11
Visningar: 6267
Hej!

Tanken är att jag och min sambo ska komma iväg lite under detta året.
Har funderat en hel del på de grekiska öarna.
Vill åka någonstans där man får känna av den grekiska atmosfären, vill inte ha hela turistgrejen liksom.
Visst, turister finns nästan överallt, men det är ju mer eller mindre och jag skulle föredra mindre *skratt*
Så någon som har några trevliga tips om vart denna lilla drömhåla kan finnas? :)
Gärna med fin natur och kanske lite sevärdheter inom köravstånd... vad vet jag? :)

Tack på förhand!

13 jan. 2009 13:20
Nu vet jag inte hur ni tänkte ta er dit och fram, men röstar på att ni åker till Kroatien. Inte överexploaterat ännu, lång kustremsa där du kan hitta många små drömhålor.
13 jan. 2009 23:25
Vi kommer att ta flyget..
Okej, ja har kollat lite på det med... Är inte det lättaste att bestämma sig *hm*
Sen är vi inte bara ute efter att ligga på stranden och lapa sol utan vill åka på lite utflykter och se en liten del av landet.
Hur är kroatien när det gäller det?
14 jan. 2009 14:51
Citerat från hrimfaxe:
Vi kommer att ta flyget..
Okej, ja har kollat lite på det med... Är inte det lättaste att bestämma sig *hm*
Sen är vi inte bara ute efter att ligga på stranden och lapa sol utan vill åka på lite utflykter och se en liten del av landet.
Hur är kroatien när det gäller det?
Flyg till Dubrovnik (sevärdhet i sig), ta er till en liten håla eller ö i närheten där ni bor och utgår ifrån. Utflykter till Sveti Stefan, Bron i Mostar i Bosnien, (ta med passet), Plitvicesjöarna (16 sjöar som faller i varandra).
Av Sirapp
1 feb. 2009 09:44
Klart som korvspad. Ni ska åka till NAXOS!!!! :-)
1 feb. 2009 09:53
Grekland känns all mer som det nya Gambia, dvs ett land dit ensamma kvinnor åker för att roa sig med unga, lokala förmågor.
Så ska du resa med en partner så rekommenderar jag att ni åker till något annat land.
Av Nickeb
1 feb. 2009 10:08
Hajar inte riktigt varför folk ens funderar på Grekland (eller Thailand vintertid) när man inte vill vara bland alla turister och köra turistgrejen?!?

Visst naturligtvis finns det ställen i dessa länder som inte är särskilt turistiska men varför krångla till det?

nä våga göra något annorlunda om du inte vill hänga runt på turistgatan. Kroatien tycker jag låter som en utmärkt ide, sicilien hade jag själv velat se och utforska.
4 mars 2009 17:40
Velar som fan mellan Samos och Kefalonia. Någon med erfarenhet från båda öarna som kan hjälpa mig välja?
Tänkt resa ospec. Är öarna lika dyra? Lika fina stränder och snorklingplatser?
Bra avstånd på de olika öarna så man lätt kan ta sig runt till fots mellan orterna (om man hamnar på någon mindre spännande).
Har bara varit på Karpathos tidigare och tyckte den va lite trist. Inget partyliv (inte för jag tänkt festa men trist när det är dött)
och ingbra shopping. Har absolut inget emot stenstränder. Är mer ett plus då det är större risk för bättre snorkling med stenbotten=)
Gillar fin natur och bra sevärdigheter (Kefalonias grottor lockar verkligen).
Vart tycker ni jag borde åka?
=)
4 mars 2009 19:11
Citerat från brandywine:
Grekland känns all mer som det nya Gambia, dvs ett land dit ensamma kvinnor åker för att roa sig med unga, lokala förmågor.
Så ska du resa med en partner så rekommenderar jag att ni åker till något annat land.
Det var det dummaste jag någonsin har hört. Vi har varit på många olika ställen i Grekland och det där förfarande får väl stå för de ensamma kvinnor, som vill uppleva det. Det gäller ju i så fall många flera länder. Grekland är så mångfacetterat, att alla på något sätt hittar ett favoritställe. Vi älskar grekerna, för deras förtjusande sätt och Grekland är helt enkelt ett paradis för oss.

Gilla
5 mars 2009 15:59
Citerat från liten_smurf:
Velar som fan mellan Samos och Kefalonia. Någon med erfarenhet från båda öarna som kan hjälpa mig välja?
Tänkt resa ospec. Är öarna lika dyra? Lika fina stränder och snorklingplatser?
Bra avstånd på de olika öarna så man lätt kan ta sig runt till fots mellan orterna (om man hamnar på någon mindre spännande).
Har bara varit på Karpathos tidigare och tyckte den va lite trist. Inget partyliv (inte för jag tänkt festa men trist när det är dött)
och ingbra shopping. Har absolut inget emot stenstränder. Är mer ett plus då det är större risk för bättre snorkling med stenbotten=)
Gillar fin natur och bra sevärdigheter (Kefalonias grottor lockar verkligen).
Vart tycker ni jag borde åka?
=)
Ingen? =) Tänkt boka nu innan helgen är slut.
Av Katitzi
5 mars 2009 16:25
Citerat från brandywine:
Grekland känns all mer som det nya Gambia, dvs ett land dit ensamma kvinnor åker för att roa sig med unga, lokala förmågor.
Så ska du resa med en partner så rekommenderar jag att ni åker till något annat land.
Det var det dummaste jag hört! Har varit över tjugo ggr i Grekland och aldrig sett något speciellt av detta. Tittade dessutom på din karta - du verkarar ju inte ens ha varit i Grekland!
Av Katitzi
5 mars 2009 16:31
Hej liten Smurf! Jag har varit på bägge öarna och båda är jättefina! Svårt att säga vilken som är bäst. Om du väljer Kefalonia är nog Lassi bäst för dig. Då har du gångavstånd till Argostoli stad där det finns många uteserveringar och några klubbar.
Väljer du Samos är nog Phytagorion eller Vathi de orter där det händer mest. Trevlig resa!
5 mars 2009 21:20
Till Liten smurf:
Samos är inte llika vacker som Kefalonia men
varmare under den period du vill resa. Däremot
är havsvattnet fortfarande överraskande kallt
trots de kanske 28-30 grader i luften. En fiskare i
Samos berättade för mig att det är väldigt kraftiga
strömmar i havet runt omkring ön. Min fd sambo
frös ordentligt trots att hon är tuff.
Som sagt, är Kefalonia vackrare, anser jag, men
värmen är inte alls lika stabil som på Samos (om
jag minns rätt du ska där nere i början av juni).
En sak ska du ha klart för dig: inga av de två öar
är nån slags Ibiza! Vill du ha mer liv kommer du
att vara besviken. Du är kanske lite för ung och
ointellektuell för att upskatta Kef. och Sam. till fullo.
Åk dit när du bli äldre!
6 mars 2009 16:41
Citerat från lordbyron:
Till Liten smurf:
Samos är inte llika vacker som Kefalonia men
varmare under den period du vill resa. Däremot
är havsvattnet fortfarande överraskande kallt
trots de kanske 28-30 grader i luften. En fiskare i
Samos berättade för mig att det är väldigt kraftiga
strömmar i havet runt omkring ön. Min fd sambo
frös ordentligt trots att hon är tuff.
Som sagt, är Kefalonia vackrare, anser jag, men
värmen är inte alls lika stabil som på Samos (om
jag minns rätt du ska där nere i början av juni).
En sak ska du ha klart för dig: inga av de två öar
är nån slags Ibiza! Vill du ha mer liv kommer du
att vara besviken. Du är kanske lite för ung och
ointellektuell för att upskatta Kef. och Sam. till fullo.
Åk dit när du bli äldre!
Ok. Tack för ditt svar. Det skrämmer inte mig att det är lugnt och inget festande men blir lite rädd att det ska va "kallt".
Kollade på Kalimeras sida och just nu var det 18 grader på Samos och bara 12 på Kefalonia!
Men på Apollos sida där det står dagstemperaturer skulle det vara 30 grader på båda öarna men två grader svalare i vattnet på Samos.
Förra året i början av juni var vi på Karpathos och där skulle det vara två grader svalare både i vattnet och luften än Kefalonia.
Trots Kefalonia ligger mycket mer norrut!
Inte för man kan lita på sådana väderspekulationer men jag behöver väl inte oroa mig för att frysa?