Varning för ebilhyra och autoeuropa car by sicily

6 nov. 2012 20:33
Visningar: 3138
Jag hyrde bil via ebilhyra som är en del av Rentalcars.com som ägs av Priceline i USA. Vi hyrde en bil och valde tilläggsförsäkring i form av självriskeliminering. Jag läste under ytterligare information och under frågor och svar vad som stod som skulle ingå och ej ingå i försäkringen. Dröm om min förvåning när jag fick mail från dem efter att ha begärt självriskeliminering efter att en liten lackskada uppstått och jag blivit debiterad av Car by sicily. Jag fick då veta att adminstrationsavgifter ej täcks av försäkring ej heller hyrbilsföretagets kostnad för att inte kunna hyra ut bil när den repareras och dessa kostnader står ingenstans annat än i det ytterst finstilta i kontraktet ej i tilläggsinformation eller frågor och svar kring försäkringen innan man tecknar den. Detta gjorde att denna försäkring är värdelös då vi fick betala 110 euro för dessa kostnader som uppstår varje gång en skada uppstår och om att detta ingår ej står ingenstans i anslutning till bokningen trots att jag klickat på att läsa under frågor och svar och under ytterligare information om självriskeleminering.

Bedräglig information anser jag och att adminstrations och stilleståndskostnader för hyrbilsfirman ej ingår i självriskeliminering är ett skämt. Handläggningstid för car by sicily och ebilhyra var totalt 2 månader som jag fick ligga ut med pengarna vilket är väldigt länge.
7 nov. 2012 10:37
Citerat från bjorkebo73:
Jag hyrde bil via ebilhyra som är en del av Rentalcars.com som ägs av Priceline i USA. Vi hyrde en bil och valde tilläggsförsäkring i form av självriskeliminering. Jag läste under ytterligare information och under frågor och svar vad som stod som skulle ingå och ej ingå i försäkringen. Dröm om min förvåning när jag fick mail från dem efter att ha begärt självriskeliminering efter att en liten lackskada uppstått och jag blivit debiterad av Car by sicily. Jag fick då veta att adminstrationsavgifter ej täcks av försäkring ej heller hyrbilsföretagets kostnad för att inte kunna hyra ut bil när den repareras och dessa kostnader står ingenstans annat än i det ytterst finstilta i kontraktet ej i tilläggsinformation eller frågor och svar kring försäkringen innan man tecknar den. Detta gjorde att denna försäkring är värdelös då vi fick betala 110 euro för dessa kostnader som uppstår varje gång en skada uppstår och om att detta ingår ej står ingenstans i anslutning till bokningen trots att jag klickat på att läsa under frågor och svar och under ytterligare information om självriskeleminering.

Bedräglig information anser jag och att adminstrations och stilleståndskostnader för hyrbilsfirman ej ingår i självriskeliminering är ett skämt. Handläggningstid för car by sicily och ebilhyra var totalt 2 månader som jag fick ligga ut med pengarna vilket är väldigt länge.
Kan Du precisera lite? I vilket kontrakts finstilta stod infon om att det inte gällde dessa kostnader? Stod det som jag uppfattar din text inte i infon. Du fick av eBilhyra innan Du hyrde så bör Du nog driva detta vidare mot dem.
Stod det nämnt så har man ju godkänt det när man accepterar villkoren och då kan man knappast göra något.
Sen är det ju i mina ögon inte okej att de debiterar en för en liten repa på bilen, en hyrbil har kort livslängd och slits snabbt, en ordentlig skada är en sak men en repa gör de garanterat inget åt ens. Senast vi hyrde (Budget via Holiday Autos) fick vi ett vrak som var repat och buckligt överallt, kofångaren fastskruvad med två plåtkruvor o.s.v. den var bara ett par år gammal.
Det är säkert helt enket ett sätt för uthyraren att dra in extra pengar, de hyr ut billigt genom en agent, sen lurar de av kunderna pengar med olika trick, bränslekostnader, påhittade skador, försäljning av tillägg och försäkringar o.s.v.

Edit:
Hittade lite info om denna "Självriskåterbetalningsprodukt" på deras hemsida.

"Svar: Med nästan alla billeverantörer måste du lämna en säkerhetsdeposition för det fordon som du hyr. eBilhyra erbjuder dig att köpa till en självriskåterbetalningsprodukt och skulle du bli återbetalningsskyldig, d.v.s ifall fordonet har blivit skadat, och leverantören behåller säkerhetsdeposition, kan du få denna summa tillbakabetalad av eBilhyra. För att kunna göra detta måste du skicka en kopia av leverantörens olycksfallsrapport och bevis på att betalning dragits från ditt kredit kort till vår kundtjänstavdelning. Notera att ifall en tredjepart skulle vara inblandad i olyckan, se till att du får en kopia av polisanmälan. Det är vanligt att uthyraren tar ut självrisken på en gång. De kommer sedan att starta en utredning och kontakta tredjepartens försäkringsbolag med hjälp av den information som du kan ge dem. Uthyraren kommer sedan att få pengar tillbaka från tredjepartens försäkringsbolag. När de får pengar utbetalade från försäkringsbolaget, betalar de vanligtvis tillbaka det självrisksbelopp som de har tagit. Ibland kan detta ta upp till 6 månader, om det har gått så långt och du får beskedet att du inte kommer att få dina pengar tillbaka, kan du fortfarande kontakta oss för att få dina pengar tillbaka från självriskåterbetalningen. Notera att självriskåterbetalningen enbart täcker det som är inkluderat i uthyrarens försäkring (några vanliga undantag kan vara vindruta, glas, hjul, däck, bilens undersida, interiören, personlig egendom, bogseringskostnader och skador som tillkommit då bilen körts off-road). Den täcker heller inte skador på personer i bilen. Vanligtvis, i enlighet med de flesta hyrbilsfirmors policy, kan eBilhyra inte återbetala de belopp som undantas från uthyrarens försäkring. Full information om dessa undantag kommer att visas på ditt hyreskontrakt hos uthyraren, eftersom detta varierar från land till land och mellan olika leverantörer. Eposta oss på (Logga in för att se e-postadress) för mer information."

Slut citat.

Man ska alltså kontakta eBilhyra om man vill veta vad den gäller, antagligen kan de inte svara på det (min egna erfarenhet av deras kundtjänst). Man får alltså reda på vad denna "tjänst" täcker när man väl är på plats hos uthyraren och ska där tolka all den text som finns på kontraktet.

Denna "tjänst" känns inte som något man vill betala extra för, hade den ingått så okej men att betala för något man inte vet vad det är känns fel. Överlag tycker jag att eBilhyra har ganska dålig information, själv skulle jag för ett tag sen hyra i USA med envägshyra, det var omöjligt att få besked på vad detta skulle kosta eller ens om det ingick i priset de gav, hyrde på annat håll den gången. Den gång vi hyrde av dem funkade det skapligt förutom att deras bilkategorisering inte stämde med uthyrarens, fick en mycket sämre bil än de visade, dessutom totalt nerkörd. Själv hyr jag hellre direkt från en uthyrare som jag känner till om det inte är allt för stor skillnad på priset, känns som att man får bättre bemötande (särskilt om man blir medlemm hos dem) och kanske t.o.m. bättre bil då.
7 nov. 2012 11:09
Ja jag läste precis det du citerar innan jag köpte försäkring och att stilleståndskostnader som alltid uppstår i samband med en reparation inte nämns alls är en skandal. När jag ringde och klagade hänvisade de mig till den information jag fick när de mailade över vouchern och i denna info stod det att denna typ av kostnader ej täcks och de tyckte att det var tillräckligt jag svarade att jag trodde samma info står där som den jag läst innan om vad som täcks och inte täcks i samband med köp och ytterligare information kring försäkring då hänvisade de mig till någon flik med massor av text kring allmänna villkor som finns på hemsidan. Jag ska ringa ARN idag och höra om detta är ok Anledningen till att de inte visar att kund ska stå för dessa kostnader är att då skulle ingen köpa försäkringen för tänk om man hyr en bil och skadar den lite allvarligare så bilen exempelvis måste repareras under en vecka och en vecka innan reservdelar kommer då hade man fått en räkning på 70 euro x14 dagar vilket skulle blivit en hemsk överraskning när man kommer hem trots att man tror sig köpt en försäkring som just skall täcka otäcka överraskningar sålänge man inte begått något brott mot kontraktet i form av kört offoad eller annat dumt. Min lackskada gick troligtvis att enbart vaxa bort för det var mest svart färg från en bil som stod parkerad bredvid vår bil och när vi kom tillbaka på morgonen och den bilen var borta hade vi fått en liten lackskada men i Italien lämnar ingen lappar om man råkar toucha en annan bil...

Ebilhyra eller Traveljigsaw som båda ägs av Priceline vill jag varna alla för... Hyr istället direkt av en respektabel firma och ta deras försäkringar då slipper man alla problem av denna karaktär även om det är några hundra lappar dyrare så blir det billigare i längden och sparar enormt mycket tid och irritation. Car by sicily ringde jag 10 gånger och mail bombade till slut alla i ledningen då de inte svarade på email och skickade över min skaderapport som jag var tvungen att skicka till ebilhyra för att kunna utnyttja försäkringen. Jag hotade tillslut med att anmäla företaget till Mastercard för fraud och då fick jag till slut min skaderapport.
7 nov. 2012 12:50
Ofta kan man ju konstatera att folk helt enkelt inte läst vad som gäller när de sen klagar men i detta fall håller jag med dig om att det närmast är ett bedrägeri faktiskt.

Jag gjorde en provbokning för att se vilken information man får och det man får läsa ger ju inte riktigt intrycket av att det är som din upplevelse av det hela och att man ska ingå ett avtal där man får villkoren i efterhand är helt absurt. Man får absolut intrycket att man blir ersatt för alla kostnader i ett fall som ditt.
Det är tråkigt att det är så här med bilhyra, det är så invecklat och svårt att i princip ingen vanlig människa kan hyra bil och vara säker på vad som gäller, att det sen förekommer en massa olika mer eller mindre bedrägliga metoder gör det ännu värre. Ska man behöva anlita en jurist när man hyr en bil?
Tycker verkligen att det är bra om Du går vidare till t.ex. ARN, fler måste klaga (och inte ge sig direkt) om det ska finnas någon chans att det ska bli bättre.
Anmärknimgsvärt är också att denna tjänst kostar 51:-/dag av bilhyran som jag just tittade på som i sig kostade 121:-/dag. Onekligen tjänas det pengar på alla tillägg man kan välja.
Lycka till!

"Information om din självrisk:
När du hyr en bil behöver du vanligtvis betala en del av totalsumman om det skulle bli skador på bilen eller om du skulle råka ut för en olycka. Denna del kallas självrisk. Självriskbeloppet blir normalt blockerat som en deposition på huvudchaufförens kreditkort under hyran.

Trafik-och vagnskadeförsäkring (CDW):
Trafik- och vagnskadeförsäkring är oftast inkluderat i priset när du hyr en bil och försäkringen täcker skador på bilens kaross. Detta innebär att bilen du hyr är försäkrad, men den har oftast en självrisk. På de flesta platserna finns det saker som är exluderade från skyddet, t.ex skador på vindruta, däck, underrede, ersättning av lås eller nycklar samt bärgningskostnader då dessa inte är täcka av uthyrningsbolagets försäkringspolicy.

Självrisk:
Trafik- och vagnskadeförsäkringen täcker kostnaden för reparation om du råkar ut för en olycka eller om bilen skulle bli skadad på annat sätt, självrisken är den ”första delen” av reparationskostaden och den behöver du stå för själv. Beloppet på självrisken är oftast mellan 5 196 KR och 15 588 KR.

Självriskåterbetalning:
Vår självriskåterbetalning skyddar din självrisk. Då trafik- och vagnskadeförsäkringen täcker skada eller förlust och du behövt betala ut en del av denna från din självrisk får du den återbetald från oss. Så enkelt är det! Det innebär helt enkelt att du har en sak mindre att oroa dig för."
Av Vzeman
25 aug. 2014 08:34
Mycket liknande sak hände mig också. Jag hyrde en bil i Kroatien ( http://www.rentacarcroatia.hr/sv/platser/hyra-bil-kroatien/ ), har jag kontrollerat tidningarna och frågade om det gäller att klargöra vad är inte klart, förklarade mannen mig allt, så det verkade som en bra affär, och jag trodde att det kommer allt att bli bra om vi inte göra en skada på bilen, faktiskt om någon annan inte träffar oss eller repa bilen eller vad inte ... vem vet, kan vad som helst hända och det behöver inte vara ditt fel. Så, första 2 dagarna gick bra, och sedan en morgon parkerade vi framför butiken, och när vi kom tillbaka efter kanske 20 minuter, såg vi en repa på framsidan till höger, ovanför däcket. Jag trodde kanske det det bästa draget att ringa biluthyraren och berätta vad som hände och fråga vad de ska göra nu ... sa de att ta bilen till dem så att de kan se hur stor är skadan och vi trodde att vi måste betala många pengar för det och det finns inget annat sätt. När de har sett bilen, de berättade det inte är en stor sak som de trodde att det kommer att bli (jag var typ av panik i telefon) ... och gissa vad? Vi inte fick betala för det orsaka att det var en liten repa som inte är mycket synligt !! Jag var så lättad och glad, för jag har aldrig upplevt en sådan sak! Jag rekommenderar varmt detta företag till alla, de har mycket bra service och grat priser!
26 aug. 2014 08:48
Citerat från Vzeman:
Mycket liknande sak hände mig också. Jag hyrde en bil i Kroatien ( http://www.rentacarcroatia.hr/sv/platser/hyra-bil-kroatien/ ), har jag kontrollerat tidningarna och frågade om det gäller att klargöra vad är inte klart, förklarade mannen mig allt, så det verkade som en bra affär, och jag trodde att det kommer allt att bli bra om vi inte göra en skada på bilen, faktiskt om någon annan inte träffar oss eller repa bilen eller vad inte ... vem vet, kan vad som helst hända och det behöver inte vara ditt fel. Så, första 2 dagarna gick bra, och sedan en morgon parkerade vi framför butiken, och när vi kom tillbaka efter kanske 20 minuter, såg vi en repa på framsidan till höger, ovanför däcket. Jag trodde kanske det det bästa draget att ringa biluthyraren och berätta vad som hände och fråga vad de ska göra nu ... sa de att ta bilen till dem så att de kan se hur stor är skadan och vi trodde att vi måste betala många pengar för det och det finns inget annat sätt. När de har sett bilen, de berättade det inte är en stor sak som de trodde att det kommer att bli (jag var typ av panik i telefon) ... och gissa vad? Vi inte fick betala för det orsaka att det var en liten repa som inte är mycket synligt !! Jag var så lättad och glad, för jag har aldrig upplevt en sådan sak! Jag rekommenderar varmt detta företag till alla, de har mycket bra service och grat priser!
När jag hyrde bil så fick jag en repa på lacken, men eftersom skadan var under 5cm så behövde jag inte betala någonting så det är bra och komma ihåg som tumregel under 5 cm inte skyldig att betala. finns en post om detta på den här bloggen http://semestertipset.se/wordpress/2014/08/biluthyrningar-utomlands/ som är värd att läsa
26 aug. 2014 09:15
Citerat från Resaguru:
Citerat från Vzeman:
Mycket liknande sak hände mig också. Jag hyrde en bil i Kroatien ( http://www.rentacarcroatia.hr/sv/platser/hyra-bil-kroatien/ ), har jag kontrollerat tidningarna och frågade om det gäller att klargöra vad är inte klart, förklarade mannen mig allt, så det verkade som en bra affär, och jag trodde att det kommer allt att bli bra om vi inte göra en skada på bilen, faktiskt om någon annan inte träffar oss eller repa bilen eller vad inte ... vem vet, kan vad som helst hända och det behöver inte vara ditt fel. Så, första 2 dagarna gick bra, och sedan en morgon parkerade vi framför butiken, och när vi kom tillbaka efter kanske 20 minuter, såg vi en repa på framsidan till höger, ovanför däcket. Jag trodde kanske det det bästa draget att ringa biluthyraren och berätta vad som hände och fråga vad de ska göra nu ... sa de att ta bilen till dem så att de kan se hur stor är skadan och vi trodde att vi måste betala många pengar för det och det finns inget annat sätt. När de har sett bilen, de berättade det inte är en stor sak som de trodde att det kommer att bli (jag var typ av panik i telefon) ... och gissa vad? Vi inte fick betala för det orsaka att det var en liten repa som inte är mycket synligt !! Jag var så lättad och glad, för jag har aldrig upplevt en sådan sak! Jag rekommenderar varmt detta företag till alla, de har mycket bra service och grat priser!
När jag hyrde bil så fick jag en repa på lacken, men eftersom skadan var under 5cm så behövde jag inte betala någonting så det är bra och komma ihåg som tumregel under 5 cm inte skyldig att betala. finns en post om detta på den här bloggen http://semestertipset.se/wordpress/2014/08/biluthyrningar-utomlands/ som är värd att läsa
Har Du något stöd för detta påstående att 5 cm är någon sorts regel eller gräns? Har alrig hört detta och det stämmer inte med något man läst någon annanstans.
26 aug. 2014 09:33
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Resaguru:
Citerat från Vzeman:
Mycket liknande sak hände mig också. Jag hyrde en bil i Kroatien ( http://www.rentacarcroatia.hr/sv/platser/hyra-bil-kroatien/ ), har jag kontrollerat tidningarna och frågade om det gäller att klargöra vad är inte klart, förklarade mannen mig allt, så det verkade som en bra affär, och jag trodde att det kommer allt att bli bra om vi inte göra en skada på bilen, faktiskt om någon annan inte träffar oss eller repa bilen eller vad inte ... vem vet, kan vad som helst hända och det behöver inte vara ditt fel. Så, första 2 dagarna gick bra, och sedan en morgon parkerade vi framför butiken, och när vi kom tillbaka efter kanske 20 minuter, såg vi en repa på framsidan till höger, ovanför däcket. Jag trodde kanske det det bästa draget att ringa biluthyraren och berätta vad som hände och fråga vad de ska göra nu ... sa de att ta bilen till dem så att de kan se hur stor är skadan och vi trodde att vi måste betala många pengar för det och det finns inget annat sätt. När de har sett bilen, de berättade det inte är en stor sak som de trodde att det kommer att bli (jag var typ av panik i telefon) ... och gissa vad? Vi inte fick betala för det orsaka att det var en liten repa som inte är mycket synligt !! Jag var så lättad och glad, för jag har aldrig upplevt en sådan sak! Jag rekommenderar varmt detta företag till alla, de har mycket bra service och grat priser!
När jag hyrde bil så fick jag en repa på lacken, men eftersom skadan var under 5cm så behövde jag inte betala någonting så det är bra och komma ihåg som tumregel under 5 cm inte skyldig att betala. finns en post om detta på den här bloggen http://semestertipset.se/wordpress/2014/08/biluthyrningar-utomlands/ som är värd att läsa
Har Du något stöd för detta påstående att 5 cm är någon sorts regel eller gräns? Har aldrig hört detta och det stämmer inte med något man läst någon annanstans.
Jag pratade med holidayautos angående detta efter en tvist angående en repa. repan var på 4cm och inte orsakad av mig utan skulle snabbt in på supermarketen och tillbaka när jag kom tillbaka upptäckte jag detta.

jag bestred detta eftersom jag fick en faktura på ca 200 euro. Jag fick tillslut rätt efter mycket om och men men det kostade mycket tid för att få rätt och inget jag rekommenderar. angående 5 cm regeln så är den inofficiell, ett tips bara :)
26 aug. 2014 09:35
Jag har fått betala även mindre skador än 5 cm men fått ut det på försäkringen på mitt kreditkort som har självriskeliminering i samband med bilhyra (GE kort plus). För 195 kr per år så har du självriskeliminering vilket får anses vara ett fynd med tanke på vad hyrbilsfirmorna tar betalt för denna försäkring.
26 aug. 2014 09:51
Citerat från Bjorkebo73:
Jag har fått betala även mindre skador än 5 cm men fått ut det på försäkringen på mitt kreditkort som har självriskeliminering i samband med bilhyra (GE kort plus). För 195 kr per år så har du självriskeliminering vilket får anses vara ett fynd med tanke på vad hyrbilsfirmorna tar betalt för denna försäkring.
Stämmer det finns massor med bra erbjudanden från diverse försäkringsbolag du är inte alls bunden till att köpa deras försäkringar bara för att du hyr bilen via dem.
26 aug. 2014 10:07
Citerat från Resaguru:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Resaguru:
Citerat från Vzeman:
Mycket liknande sak hände mig också. Jag hyrde en bil i Kroatien ( http://www.rentacarcroatia.hr/sv/platser/hyra-bil-kroatien/ ), har jag kontrollerat tidningarna och frågade om det gäller att klargöra vad är inte klart, förklarade mannen mig allt, så det verkade som en bra affär, och jag trodde att det kommer allt att bli bra om vi inte göra en skada på bilen, faktiskt om någon annan inte träffar oss eller repa bilen eller vad inte ... vem vet, kan vad som helst hända och det behöver inte vara ditt fel. Så, första 2 dagarna gick bra, och sedan en morgon parkerade vi framför butiken, och när vi kom tillbaka efter kanske 20 minuter, såg vi en repa på framsidan till höger, ovanför däcket. Jag trodde kanske det det bästa draget att ringa biluthyraren och berätta vad som hände och fråga vad de ska göra nu ... sa de att ta bilen till dem så att de kan se hur stor är skadan och vi trodde att vi måste betala många pengar för det och det finns inget annat sätt. När de har sett bilen, de berättade det inte är en stor sak som de trodde att det kommer att bli (jag var typ av panik i telefon) ... och gissa vad? Vi inte fick betala för det orsaka att det var en liten repa som inte är mycket synligt !! Jag var så lättad och glad, för jag har aldrig upplevt en sådan sak! Jag rekommenderar varmt detta företag till alla, de har mycket bra service och grat priser!
När jag hyrde bil så fick jag en repa på lacken, men eftersom skadan var under 5cm så behövde jag inte betala någonting så det är bra och komma ihåg som tumregel under 5 cm inte skyldig att betala. finns en post om detta på den här bloggen http://semestertipset.se/wordpress/2014/08/biluthyrningar-utomlands/ som är värd att läsa
Har Du något stöd för detta påstående att 5 cm är någon sorts regel eller gräns? Har aldrig hört detta och det stämmer inte med något man läst någon annanstans.
Jag pratade med holidayautos angående detta efter en tvist angående en repa. repan var på 4cm och inte orsakad av mig utan skulle snabbt in på supermarketen och tillbaka när jag kom tillbaka upptäckte jag detta.

jag bestred detta eftersom jag fick en faktura på ca 200 euro. Jag fick tillslut rätt efter mycket om och men men det kostade mycket tid för att få rätt och inget jag rekommenderar. angående 5 cm regeln så är den inofficiell, ett tips bara :)
Det är alltså ingen regel alls utan goodwill från uthyraren ;-)