Varför sådan skillnad i hotellpriser?

Av Sockra
4 mars 2010 06:55
Visningar: 2675
Vi sitter nu och kollar upp hotell, även budgethotell. Vilket många gånger kan vara väldigt fina hotell. Hittade ett via Agoda, en site som man kan boka via. Hittade ett jättefint hotell på Koh Samui, det kändes ofantligt billigt för standarden. Ca 1500 kr för 5 personer i 3 dagar. Sökte sedan på skoj på det hotellet för att kolla på deras egna hemsida. Då kostade samma tid ca 3 500 kr. Som jag uppfattade det så var det med frukost båda två.

Är det ngn som vet. Är det vettigt att boka via Agoda innan vi åker, eller ta det på plats. Är det vanligt att det är så här.....

Tack
4 mars 2010 07:56
Hotellens officiella priser är alltid högre. Själv så brukar jag använda www.tripadvisor.se sök på den staden/platsen du ska till och sen hotell, skriv in dina datum så får du upp hotell och rekommendationer från folk som faktiskt varit där, du ser alltså folks betyg om hotellen, omdömen mm, man länkas vidare till olika hotellbokningssajter så man kan jämföra vilken som har bäst deal med hotellet. Ofta slutar det med att booking.com ligger bäst till i pris.
Nu när vi bokade Kina och hotell i Shanghai och Peking så mejlade jag direkt till hotellet och "prutade" via mejl o fick på så vis ännu bättre pris.
4 mars 2010 11:08
Stora bokningssajter såsom agoda och sawadee har bra rabatter! Kolla dock slutpriset på agoda då det tillkommer skatt...

www.sawadee.com är en pålitlig och tyskägd sajt med bra priser - ca 35% billigare på våra favorithotell!
4 mars 2010 11:20
En bra sight jag bokat genom är expedia.se.
Vid de tillfällen jag bokat Kambodja och Thailand) har de varit prisvärda-och allt fungerade.
Ingemar
4 mars 2010 19:28
Det är precis som du själv konstaterat att det ofta är dubbelt så dyra priser på hotellens egna sidor jämfört med om du bokar via sökmotorer på nätet, ibland kan det även skilja en hel del mellan de olika hotellsök sidorna också så det kan löna sig att söka samma hotell på flera ställen tex. genom tripadviser som någon skrev.

nedan en länk till mina samlade länkar för resande.
mvh. Bosse.
http://fiskeofritid.webs.com/billigahotell.htm
Av Cechol
4 mars 2010 19:37
Det är precis som det ska vara Sockra!
Olika agenter köper upp rum och har sk. "allotments" som gör att de köper in ett viss antal rum på vissa datum och därmed får ett bättre pris. Det är så det alltid fungerar, de får en "mängdrabatt" gör ett påslag och säljer vidare till nästa agent, som då tex kan vara agoda eller andra resebyråer. Det gör att du som kund får ett bättre pris samtidigt som att hotellen för sälja rum långt i förväg.
4 mars 2010 20:25
Citerat från cajsawarg:
Stora bokningssajter såsom agoda och sawadee har bra rabatter! Kolla dock slutpriset på agoda då det tillkommer skatt...

www.sawadee.com är en pålitlig och tyskägd sajt med bra priser - ca 35% billigare på våra favorithotell!
Som Cajsawarg säger. så bör du kolla upp slutpriset på Agoda, jag hittade ett hotell förut på Agoda.
Där priset man ser först, var billigare än genom sawasdee.com.
Men när jag gick längre fram till jag fick se slutpriset,så tillkomm skatt.
Då blev sawasdee.coms priser billigare till slut...

Så jämför slutpriset av dessa 2 bokningssidor... vi brukar alltid boka via sawasdee.com

Lite nyfiken bara vilket hotell, funderar ni på?

Mvh/Siam
Av Sockra
4 mars 2010 23:02
Åh tack alla för att ni svarar.

Då är det alltså lite bättre att försöka boka lite i förväg än att hoppas att man får ett bra pris på plats. Åker ju under lågsäsong. Juni, juli.

Siam; Vi ska ha boende på Koh samet, Hua Hin , Bangkok och Koh Samui. Det jag syftade på när jag skrev inlägget var Grand Seaview beah hotel.

Fortsätt gärna diskussionen. =)
5 mars 2010 08:42
Citerat från sockra:
Åh tack alla för att ni svarar.

Då är det alltså lite bättre att försöka boka lite i förväg än att hoppas att man får ett bra pris på plats. Åker ju under lågsäsong. Juni, juli.

Siam; Vi ska ha boende på Koh samet, Hua Hin , Bangkok och Koh Samui. Det jag syftade på när jag skrev inlägget var Grand Seaview beah hotel.

Fortsätt gärna diskussionen. =)
Visst är det en fördel att boka hamifrån långt i förväg om man är ute efter ett visst hotell eller standard men är man inte så noga med boendet och nöjer sig med litet lägre standard så kan det på en del resmål löna sig att boka först på plats åtminståne under lågsäsong då finns ju gott om boende och möjlighet att pruta på plats, är det inga större pengar för boendet så kanske bekvämligheten att ha boende bokat när man kommer fram är viktigare än att man kan spara nån hundring genom att skena runt som en besatt och jaga boende det första man gör på sin semester.

Jag kan förstå att man om man är på en backpackerresa under flera månaders tid vill hålla kostnadera nere genom att på plats pruta sig till billigt boende men ska man ner på en "vanlig" semestertripp på nån vecka vill man kanske ha allt klart för att slippa omaket med att leta boende.
mvh. Bosse.