Varför all inclusive?

Av Loranga
24 feb. 2009 20:51
Visningar: 1465
Har noterat att fler och fler i bland annat i detta forum verkar resa all inclusive. Jag undrar lite varför man gör det. Jag förstår att det kan vara skönt att bara ligga vid en pool och få allting serverat, men samtidigt tappar det poängen med att resa för mig. När jag reser vill jag uppleva orten och vad den har att erbjuda. Saknar man inte "resandet" när man åker fullt paketerat?
24 feb. 2009 22:05
Är poängen att åka för att sola och bada är all inclusive ett mycket bra alternativ men vill jag resa runt och se mig omkring fungerar ju inte detta alternativ så på sätt och vis har du fattat poängen.
Av Trea
24 feb. 2009 22:07
Jag begriper inte heller, även om jag har full respekt för att olika människor väljer olika sätt att tillbringa sin semester. För mig känns det som att det handlar om helt olika saker. Att resa för mig är att förflytta mig, se nya platser, uppleva nya saker, träffa nya människor... Jag gissar att all inclusive handlar om nåt helt annat... man får ju förvisso förflytta sig för att komma till all inclusive-hotellet, men sen befinner man sig ju väldigt mycket på samma plats... inte mycket resande alltså... Men å andra sidan är det väl inte fel om man nu uppskattar den sortens semester... ? Som tur är måste ju inte alla tycka likadant... :)
Av Bibby
24 feb. 2009 22:11
Citerat från loranga:
Har noterat att fler och fler i bland annat i detta forum verkar resa all inclusive. Jag undrar lite varför man gör det. Jag förstår att det kan vara skönt att bara ligga vid en pool och få allting serverat, men samtidigt tappar det poängen med att resa för mig. När jag reser vill jag uppleva orten och vad den har att erbjuda. Saknar man inte "resandet" när man åker fullt paketerat?
Det finns en mer politisk tråd i detta ämne, läs där om du bryr dig.

Är det verkligen ett problem ifall nån väljer AI, jag förstår inte problemet????
Låt folk göra det utan att idiotförklara dem!
Det finns säkert en massa skäl till att de valt det, men inget är fel för dem. Måste de verkligen förklara allt för alla här?
Av Zappe50
24 feb. 2009 22:37
När jag fyllde 50 firade vi detta på Dominikanska Republiken och med All-Inclusive.
Varför ?
Jo. Det var faktiskt TOTALT avkopplande att inte "behöva" leta efter matställen. Speciellt när vi hade 2 st. (12, 8) ibland mycket kinkiga ungar som ibland lämnade maten utan att röra den och detta kändes inte kul, när man nu hade betalat för maten.
Nu behövde vi inte bry oss om detta. Ville dom äta så åt dom och dom kunde dessutom välja bland 5 restauranger !
Vi reste runt lite grand dessutom, så vi fick se en del.
Men som sagt TOTAL avkoppling att inte behöva bry sig.
24 feb. 2009 22:59
Jag försöker att hitta billiga men bra alternativ för att kunna resa så mycket som möjligt.

Förra året bokade vi en resa till Rhodos med Apollo från Gbg för att kunna hälsa på hos vår son några dagar före.
Hemresan tog vi via Sthlm. Det går bra att boka enkelresor med Apollo och för oss två gick flygstolarna på 5000 för två ( vad det sen kostar mellan Umeå och Sthlm/ Gbg är tragiskt vid jämförelse. Alla ni som bor söderöver tjänar in en bra slant )
Vi bodde på ett All inclusive i en liten by som heter Kiotari och betalade 2200 för två.

Jag saknade inte upplevelser för att jag bodde där. Vi hade bil hela tiden och åkte runt. Jag tycker att vi verkligen fick se det riktiga livet i byarna. Vi hälsade också på i en grekisk familj. Att man sen kan gå och ta sej en öl eller en kopp kaffe när man kommer tillbaka utan att ta fram pengar är inget jag lider av.

Däremot så skulle jag personligen inte vilja parkera runt poolen hela dagarna och ta för mej av allt som är "gratis". Jag är för nyfiken och det skulle bli för enformiga foton;)

I maj ska vi göra en liknande resa till Kreta. Hotell bokat även den här gången via youtravel.com.
Nu betalar vi 2800 för oss två i en vecka på ett fyrstjärnigt hotell. Om vi bara äter frukost, tar en öl eller tre så är det fortfarande ruskigt billigt! Självklart så kommer vi ändå att se oss omkring, äta på mysiga restauranger och sitta på blå stolar vid havet...
All inclusive är inte likhetstecken med strypkoppel. Man FÅR göra som man vill.

Jag måste tillägga som exempel att jag hellre om jag får välja, bor tex i Gamla Stan på Rhodos, än inne i stan. Men ibland så kostar det mer än vad man vill betala för tillfället...
Av Robbo
25 feb. 2009 10:07
Citerat från loranga:
Jag förstår att det kan vara skönt att bara ligga vid en pool och få allting serverat, men samtidigt tappar det poängen med att resa för mig. När jag reser vill jag uppleva orten och vad den har att erbjuda.
Vad säger att du måste ligga vid poolen hela tiden och få allting serverat och man "får ju" lämna hotellområdet ;-)
Vi hade All inclusive på Guadeloupe förra våren och har aldrig haft en så aktiv semester förrut.
Jag är för rastlös för att ligga still och läsa en bok i 2 veckor, he,he...
25 feb. 2009 16:34
Jag har rest en gång med all inclusive,det gör jag nog aldrig igen.Visst var maten suverän men gud vilket passande.Jag vill nog välja själv vart jag vill äta,finns det något bättre en att hitta en liten mysig restaurang med orten specialiteter ,gärna en med bara några få bord med rödrutiga dukar.
Av Loranga
25 feb. 2009 16:52
Citerat från bibby:
Är det verkligen ett problem ifall nån väljer AI, jag förstår inte problemet????
Låt folk göra det utan att idiotförklara dem!
Det finns säkert en massa skäl till att de valt det, men inget är fel för dem. Måste de verkligen förklara allt för alla här?
Oj då, där trampade man visst på en öm tå. Jag var inte ute efter att kritisera utan frågar för att jag är nyfiken. Självklart får alla resa som dom vill, och det finns inte som säger att jag inte kommer ta en all inclusive-resa i framtiden. Det skulle kanske passa mig rätt bra eftersom jag gillar att ligga i solen och läsa i två veckor : )
25 feb. 2009 17:43
Jag har funderat över varför det så sällan finns all inclusive på vinter resmålen. Är denna "resform" endat avsedd för soffporatisar vid poolkanten?

http://www.vinter-semester.se
Av Robbo
25 feb. 2009 20:20
Det här börjar påminna lite om en Thailand diskussion jag följde tidigare.
Det blir mera att jag försöker säga att jag vet bäst och försöker övertala.... det blir så mycket enklare om alla förstår att vi uppskattar olika saker och att vi uppskattar olika typer av resor med olika teman...
Av Homeros
26 feb. 2009 06:11
Håller helt och hållet med dig Loranga.. Känner med att stora delar av semestern är att vara ute och uppleva den inhemska maten, se mig omkring och lära känna stället.. Förstår att man kan ta sig utanför hotellområdet men förstår inte hur man kan göra det utan att smälla pengar? Man går väl inte ner till beachen en dag utan att köpa en fräsch sallad och ett par kalla öl:) Eller gå runt på små gator och gränder utan att sätta sig på ett myscafe och ta en fika.. Gå ut på kvällen och äta på en go restaurang och beställa in en massa olika sorters mat i överflöd, bli mätt som tusan och sen toppa med en drink på en nice bar längs hamnen..

Och gör man det trots att man reser all inclusive så är man väl inte riktigt smart... Tror ju nu inte att folk gör allt det där utan har tänkt igenom resan ordentligt för att komma undan så billigt som möjligt. Visst, de går säkert utanför hotellet och ser sig omkring men när magen börjar skrika lite så styr man tillbaks till hotellet för mat och dryck...

Nänä, det låter som ett trist sätt att resa och kan faktiskt inte heller riktigt förstå vitsen med det men det behöver jag inte heller..Folk gör ju självklart det som känns bäst för dem..

Förresten, det är inte så värst dyrt att bo i gamla stan på Rhodos som skrevs i tråden..Kolla med pension Eleni om ni tänkt åka dit.. Man får lätt ett rum för 30 Euro natten där..För två personer.. Säkert ännu billigare om man prutar lite men hon är så gullig så det vill jag inte.. Fräscha rum, fräsch toa och perfekt läge precis vid " De judiska martyrernas torg"...
Av Mpc
26 feb. 2009 09:24
Vill lägga till detta i denna diskussion att vist är det bra med all inclusiv tänker på alla dom resorna man har gjort till Tunisien om man nu har en känslig mage o förmodar gå ut på en lokal restaurang va skulle hända då jo magsjuka på direkten men om man nu som vi bra äter då vi är där på hotellets restaurang då kan man ju kalla det för all inclusive eller . För om nu gynnar jag inte dom lokala små resturangena eller på resan runt i landet utan bra den hotellkedjan
26 feb. 2009 10:26
All-inclusive för mig handlar inte alls om att låsa in mig på hotellet det är bara ett alternativ till dyrare "vanliga" hotell, för ofta håller de väldigt hög klass,att det sen ingår det mesta gör det bara bekvämt för oss när vi befinner oss på hotellet, skulle vi vara ute på stan och vi blir hungriga så är jag inte så förbannat dumsnål så vi tar en taxi till hotellet för att äta där för att sedan åka ut på stan igen eller vad det är för utflykt vi gör den dan utan vi äter nåt där vi är för stunden såklart.

Jag tycker väl personligen det skönaste med all-inclusive är det att slippa släpa pengar på stranden, vid poolen osv. förvisso så går det ju oftast att sätta upp drinken vid poolbaren på rumsnotan också men det är ju inte alltid det funkar vid strandbaren, okey fattar ju att det inte är nån jätteviktig anledning att välja a-i. men det är absolut bekvämt, därmed inte sagt att vi bokar a-i hotell speciellt ofta kanske var tionde boende vi bokar är a-i hotell,
nu reser vi ganska ofta både solresor och litet mer äventyrsbetonade resor men skulle jag åka på en resa om året skulle det säkert inte bli a-i. vi är nog allt för aktiva för det trots allt men ibland kan det vara ett bekvämt och prisvärt alternativ,
men som sagt det passar ju inte dom gånger vi bara sover på hotellet för att sen all vaken tid vara på luffen då skulle det ju bara vara korkat att betala för a-i.

men nu är det faktiskt så att det går att boka a-i. till nära nog samma pris som motsvarande hotell utan a-i. på en del destinationer och då väljer jag ju inte bort a-i av några principsjäl oavsett hur mycket tid vi blir på hotellet,
men skulle däremot inte betala kanske 5000kr/pers. och vecka för a-i. delen som en del charterbolag tar då skulle det ju kosta 20.000kr extra för vår familj för en vecka och det kan man ju inte motivera ekonomiskt om vi bara ska tillbringa nätterna där, då är det ju bara ett alternativ för de som verkligen "låser in sig" på hotellområdet då får det nog bli vanligt hotell för oss.

Har faktiskt hänt ett par gånger när vi gjort nåt stop over i spanien för att dra vidare direkt morgonen efter, att jag bokat hotell med a-incl. till i princip samma peng som utan all-incl.bara för att slippa ränna iväg från hotellet för att kunna äta för en vettig peng när vi ändå bara ska vara där ett par timmar innan vi ska i säng för natten,

Det är faktiskt så att i de flesta fall när man bokar allt själv över nätet så kan man få a-i för1500-2000kr / pers och vecka och ibland till och med mindre än så och då är det väl inte hela världen om man inte skulle kunna utnyttja det hela tiden heller,
sen finns det säkert de som gärna är kvar på hotellet hela veckan också men såna turister har det alltid funnits som ätit och druckit allt på hotellet och satt upp det på räkningen , badat i hotellets pool eller bara tagit det lugnt på hotellområdet i största allmänhet så det är ju inte nån ny företeelse även om det kanske blivit mer utbrett de sista åren, men det tror jag mycket beror på att resandet bland barnfamiljer har ökat mycket de sista åren.

Det är klart att det är frestande att ta all-inclusive när lockpriserna för barn hos vissa bolag för resa och boende ligger på 2500kr för boende på all-inclusive hotell, då är det nog lätt att man nappar på erbjudandet ,för det är trots allt så att inte alla men de flesta barnfamiljer gör inte några längre utsvävningar från hotellområdet än att de kan ta sig tillbaks till hotellet när det är dags för mat eller fika och då känns det säkert tryggt att veta vad sluträkningen för resan blir speciellt bland de som inte reser annat än när de åker på en solsemester en gång om året skulle jag tro.
mvh. Bosse.
27 feb. 2009 15:24
Citerat från robbo:
Citerat från loranga:
Jag förstår att det kan vara skönt att bara ligga vid en pool och få allting serverat, men samtidigt tappar det poängen med att resa för mig. När jag reser vill jag uppleva orten och vad den har att erbjuda.
Vad säger att du måste ligga vid poolen hela tiden och få allting serverat och man "får ju" lämna hotellområdet ;-)
Vi hade All inclusive på Guadeloupe förra våren och har aldrig haft en så aktiv semester förrut.
Jag är för rastlös för att ligga still och läsa en bok i 2 veckor, he,he...
Utan att behöva gå in på den "politik" som präglar andra trådar så summerar det här AI ganska bra.
27 feb. 2009 18:51
Citerat från robbo:
Det här börjar påminna lite om en Thailand diskussion jag följde tidigare.
Det blir mera att jag försöker säga att jag vet bäst och försöker övertala.... det blir så mycket enklare om alla förstår att vi uppskattar olika saker och att vi uppskattar olika typer av resor med olika teman...
Visst uppskattar vi olika saker, men vi ska väl också kunna diskutera olikheterna. Annars är det ju ingen mening med att gå in i en diskussion som du nu har gjort.

De personer som jag har hört berätta om sina semestrar All inclusive verkar nästan aldrig ha lämnat anläggningen. Allt finns ju på plats. Det verkar inte heller som att man gärna går ut och äter en middag på annan lokal, när allting ändå är inkluderat. Jag respekterar självklart deras val, men skulle av flera skäl aldrig någonsin själv välja ett sådant arrangemang. Jag läste i den tråd som man vill kalla "politisk" att AI kunde tänkas leda till Alzheimer. Haha! Något att reflektera över.
Av Mpc
27 feb. 2009 21:11 (redigerad)
Citerat från stensson:
Citerat från robbo:
Det här börjar påminna lite om en Thailand diskussion jag följde tidigare.
Det blir mera att jag försöker säga att jag vet bäst och försöker övertala.... det blir så mycket enklare om alla förstår att vi uppskattar olika saker och att vi uppskattar olika typer av resor med olika teman...
Visst uppskattar vi olika saker, men vi ska väl också kunna diskutera olikheterna. Annars är det ju ingen mening med att gå in i en diskussion som du nu har gjort.

De personer som jag har hört berätta om sina semestrar All inclusive verkar nästan aldrig ha lämnat anläggningen. Allt finns ju på plats. Det verkar inte heller som att man gärna går ut och äter en middag på annan lokal, när allting ändå är inkluderat. Jag respekterar självklart deras val, men skulle av flera skäl aldrig någonsin själv välja ett sådant arrangemang. Jag läste i den tråd som man vill kalla "politisk" att AI kunde tänkas leda till . Haha! Något att reflektera över.
dra inte in
Alzheimer i all inclusive
Av Mpc
27 feb. 2009 21:13
Citerat från stensson:
Citerat från robbo:
Det här börjar påminna lite om en Thailand diskussion jag följde tidigare.
Det blir mera att jag försöker säga att jag vet bäst och försöker övertala.... det blir så mycket enklare om alla förstår att vi uppskattar olika saker och att vi uppskattar olika typer av resor med olika teman...
Visst uppskattar vi olika saker, men vi ska väl också kunna diskutera olikheterna. Annars är det ju ingen mening med att gå in i en diskussion som du nu har gjort.

De personer som jag har hört berätta om sina semestrar All inclusive verkar nästan aldrig ha lämnat anläggningen. Allt finns ju på plats. Det verkar inte heller som att man gärna går ut och äter en middag på annan lokal, när allting ändå är inkluderat. Jag respekterar självklart deras val, men skulle av flera skäl aldrig någonsin själv välja ett sådant arrangemang. Jag läste i den tråd som man vill kalla "politisk" att AI kunde tänkas leda till Alzheimer. Haha! Något att reflektera över.
nu är du där i igen va har alzhemier med all inclusive? o gåra
27 feb. 2009 21:29
Citerat från mpc:
nu är du där i igen va har alzhemier med all inclusive? o gåra
Och du också tydligen. Men du får fråga Lordbyron, jag tror han har kommit något på spåren.
27 feb. 2009 21:34
Citerat från mpc:
dra inte in
Alzheimer i all inclusive
?????
27 feb. 2009 23:14
Så börjar tydligen även denna tråd att spåra ur
28 feb. 2009 10:55
Citerat från kustaffe:
Så börjar tydligen även denna tråd att spåra ur
Jösses, det är väl inget att orda om. Det är bara att återföra diskussionen till dess ursprung efter denna lilla parentes, där man inte kunnat nöja sig med hänvisning till en annan tråd utan krävt upprepade förklaringar.
1 mars 2009 17:54
Jag har samma uppfattning som du, Loranga. Även om jag nu skulle bo på samma ort en eller två veckor i följd, vill jag i alla fall äta middag på varierande restauranger ute i byn/staden. För mig är det halva nöjet med resan att söka mig bort från turiststråken och leta upp ställen som frekventeras av framför allt ortsbefolkningen.
Av Mpc
1 mars 2009 18:10
Citerat från farbror_frej:
Jag har samma uppfattning som du, Loranga. Även om jag nu skulle bo på samma ort en eller två veckor i följd, vill jag i alla fall äta middag på varierande restauranger ute i byn/staden. För mig är det halva nöjet med resan att söka mig bort från turiststråken och leta upp ställen som frekventeras av framför allt ortsbefolkningen.
ja jag håller med er att man ska få gå ut o ätta vart man vill o på olika stälen var kväll men sen vet jag inte om det är bäst att äta på hotellet i viss länder o vad kalla vi det då för ?
1 mars 2009 18:57
Citerat från mpc:
Citerat från farbror_frej:
Jag har samma uppfattning som du, Loranga. Även om jag nu skulle bo på samma ort en eller två veckor i följd, vill jag i alla fall äta middag på varierande restauranger ute i byn/staden. För mig är det halva nöjet med resan att söka mig bort från turiststråken och leta upp ställen som frekventeras av framför allt ortsbefolkningen.
ja jag håller med er att man ska få gå ut o ätta vart man vill o på olika stälen var kväll men sen vet jag inte om det är bäst att äta på hotellet i viss länder o vad kalla vi det då för ?
Det är en smaksak hur man vill resa, var och vad man vill äta. Hittar jag en trivsam restaurang med väldigt god mat, går jag gärna tillbaka en annan kväll. Vi är alla olika och har olika preferenser och jag ser inte något fel att äta på hotellet, om folk nu vill göra det. Det jag själv helt försöker undvika är hotell och restauranger, som jag i alla fall vet är utlandsägda.
Av Energi
1 mars 2009 19:14
Helt klart för att det är bekvämt och ibland billigast så.
1 mars 2009 19:49
En enda gång under alla år har vi haft All Inclusive. Orsaken var, att när vi bokade ett hotell genom Apollo för några år sen till Palma Nova på Mallorca, så var det halvpension inbakat i normala fall. Men eftersom vi reste mellan ett par speciella tidspunkter, så bjöd dom på helpension. Så var väl allt gott och väl, för vi sa, att det var en sån billig resa, så vi kunde ju lika gärna äta ute ibland.

När vi hade suttit ett par dagar och såg, att andra fick vin till maten, så frågade maken var vinet fanns att köpa. Det står där i hörnet och det ingår i priset också. Vi fick alltså välja mellan rött, vitt, rosévin och även sangria. Maten var i bufféform och var mycket omväxlande och mycket bra. Det fanns massor av olika rätter att välja bland, så det blev inte tjatigt med maten. Men bevare mej för engelsmännen som de lassade på sina tallrikar och sen inte åt upp. De tog också en hemskt massa vin, som inte dracks upp. De hade ingen kultur vid matbordet för fem öre. Damerna(?) brukade sitta i shorts och bikiniBH och herrarna i fula hemska shorts.

Äta ute? Jo vi var inne i Palma stad en dag och då åt vi lunch där. Det blev faktiskt inte flera gånger. Men jag tror faktiskt inte att vi skulle välja AI i första hand. Man vet ju inte hurdan maten är på hotellet. Vi brukar ju oftast äta ute på småkrogar och det brukar vara lyckat.

Gilla
Av Anjou
1 mars 2009 23:01
All in, är super för barnfamiljer. Har åkt med barnen och de kan dricka och äta hela dagen, de vill helst tillbringa tiden vid poolen. Det blir väldans mycket billigare med AI än om de skulle betalt för varje glas dricka, glass, snacks, frukt eller fika. Dessutom brukar det vara olika teman, chinamat, pizza, grill/barbeque så man har mycket att välja på. Kall öl, kaffe med avec, ja...man kan lyxa sig utan att tänka på ekonomin.
Att man inte reser utanför hotellet, eller äter/fikar utanför hotellet ? varför skulle man inte det, det gör vi i alla fall. Dessutom kan man om man vill be att få lunchpaket till dagarna man vill göra utflykter. Så jag trummar för AI om man åker med barnen
3 mars 2009 00:17
Oh, vad förvånad jag är... Två tummar minus för en lätt kommentar av instämmande i att man faktiskt inte behöver häcka på hotellet bara för att man har AI.

Du-har-varit-obekväm-tidigare-och-skall-hållas-kort-Maffian slår till...

Tragiskt men sant! Folk som förlorat tidigare debatter slår tillbaka med "tum-metoden".
Av Mpc
3 mars 2009 09:34
Satt o titta på tv nu på morgonen på ekonomin nyheterna sa dom att AL. Har ökat men ca 25-50 % nu. Det är inte dåligt varför nu denna ju svenska krona har fallit till botten nivå o det är en orsak till att dom bokat in på AL.

Sant eller falsk
3 mars 2009 10:16
Citerat från robbowan:
Oh, vad förvånad jag är... Två tummar minus för en lätt kommentar av instämmande i att man faktiskt inte behöver häcka på hotellet bara för att man har AI.

Du-har-varit-obekväm-tidigare-och-skall-hållas-kort-Maffian slår till...

Tragiskt men sant! Folk som förlorat tidigare debatter slår tillbaka med "tum-metoden".
Det här råkar jag ut för jämnan. Det spelar ingen roll om jag är positiv och håller mej till trådens ämne eller ej. Det är visst någon eller några, som jag inte har hållit med i olika sammanhang. Så var inte ledsen! Det finns fler än du som råkar ut för eländet med tummen ner. Diskussionerna har en tendens att spåra ut tack vare detta system. Det borde avskaffas, tycker jag, för det ger inget extra krut till diskussionerna, allvarliga eller ej.

Gilla
3 mars 2009 10:57
Citerat från gullsing:
Citerat från robbowan:
Oh, vad förvånad jag är... Två tummar minus för en lätt kommentar av instämmande i att man faktiskt inte behöver häcka på hotellet bara för att man har AI.

Du-har-varit-obekväm-tidigare-och-skall-hållas-kort-Maffian slår till...

Tragiskt men sant! Folk som förlorat tidigare debatter slår tillbaka med "tum-metoden".
Det här råkar jag ut för jämnan. Det spelar ingen roll om jag är positiv och håller mej till trådens ämne eller ej. Det är visst någon eller några, som jag inte har hållit med i olika sammanhang. Så var inte ledsen! Det finns fler än du som råkar ut för eländet med tummen ner. Diskussionerna har en tendens att spåra ut tack vare detta system. Det borde avskaffas, tycker jag, för det ger inget extra krut till diskussionerna, allvarliga eller ej.

Gilla
Det behövs inte mycket för att anses som obekväm och råka ut för minustummar. Dessutom tycks det bli personbundet och minustummas oavsett vad vederbörande säger. Avskaffa detta löjliga sätt att klämma till någon man inte klarar av en öppen debatt med.

Tummarna hämmar med all säkerhet debatten. Har verkligen medlemmarna efterfrågat detta betygsättande av tyckande?
Av Umbriel
7 mars 2010 15:13
Det jag tycker är att AI är bekvämt eftersom man inte behöver tänka på någon reskassa. Allt är betalat och klart och det är bara att äta och dricka så mycket eller lite du vill. Sen har jag även hört av några barnfamiljer att de uppskattar AI.

/Umbriel
Av Elgona
7 mars 2010 22:29
Vi är alla olika,o vill ha de på olika sätt då vi är ute o ser oss om i världen..
en del vill ha sol andra vill inte..
en del vill ha allt ordnat,sätta sej till dukat bord,andra vill inte "ha ngt bord alls"
m
9 mars 2010 07:58
Jag reser nästan bara "äventyrligt" och på egen hand och älskar att upptäcka nya platser, träffa spännande människor och gotta ner mig i det "lokala". MEN... guess what, nästa tisdag åker jag på All Inclusive till Sharm El Sheik och det ska bli helt underbart. Varför? För att jag är så himla trött och sleten och bara i behov av att inte tänka på något mer än att vara tillsammans med min kille på en strand, vid ett härligt hav fullt av vackra fiskar. Mat när suget faller på och inga bekymmer alls. Men samtidigt drömmer jag om min nästa "backpackingresa"... man kan väl vara mångsidig eller?
9 mars 2010 19:18 (redigerad)
Citerat från ynnej1976:
Jag reser nästan bara "äventyrligt" och på egen hand och älskar att upptäcka nya platser, träffa spännande människor och gotta ner mig i det "lokala". MEN... guess what, nästa tisdag åker jag på All Inclusive till Sharm El Sheik och det ska bli helt underbart. Varför? För att jag är så himla trött och sleten och bara i behov av att inte tänka på något mer än att vara tillsammans med min kille på en strand, vid ett härligt hav fullt av vackra fiskar. Mat när suget faller på och inga bekymmer alls. Men samtidigt drömmer jag om min nästa "backpackingresa"... man kan väl vara mångsidig eller?
Håller med dig allt behöver inte vara himmel eller helvete personligen reser jag oftast egenbokade resor utan något inkuderat alls men ibland kan det vara skitbekvämt att bara ha allt ordnat, vill man ut på ett dagsäventyr ett par gånger under veckan så hindrar det ju inte att man äter ute på stan då så dumsnål får man inte vara bara för att man betalt en slant för bekvämligheten att ha plånboken på hotellrummet när man väl är på hotellområdet.

Som exempel så ska vi nästa vecka iväg till Lanzarote under åtta dygn och vi har bokat flyg hyrbil och hotell själva men det var faktiskt så att eftersom vi ville ha frukost inkluderat för att slippa tjafsa med att handla på oss det för att kunna äta i lägenheten så skiljde det bara 1500kr för alla tre personer om vi ville ha all-inclusive istället så vi bokade det, vi kommer förvisso vara ute och ränna dagtid men det kan ju vara skönt att bara knalla in i serveringen vid kvällsmaten eller ta ett par pilsner på kvällen och de dagar vi bara blir på hotellet utnyttjar vi väl det destå mer det går ju en hel del drickabart så det väger nog upp merkostnaden så det är nog väl investerade pengar trots allt.
mvh. Bosse.
Av Mittmi
9 mars 2010 20:09
Somliga åker ju 20 ggr till samma ställe och även till samma hotell så det är väl helt enkelt så att vi gör som vi vill. Skulle nog inte lägga så mycket energi på att fundera på detta bara jag får resa vart och hur jag vill.
Av Lunne
12 juni 2011 17:32
Jag skulle ALDRIG köpa all-inclusive. Både för att man riskerar att tillbringa sin semester på hotellet och för att det oftast inte gynnar det lokala samhället. Många av dessa hotell ägs av utländska företag. Så risken finns att man använder upp dricksvattnet som hotellet köpt loss i ett land med vattenbrist(ortsbefolkningen har inte råd) och inte lämnar annat än sopor efter sig (som en del hotell gärna dumpar i lokala vattendrag så att detta vatten blir obrukbart).

Prova något annorlunda istället! Bo på ett lokalägt hotell, prova restaurangerna på stan och försökt att inte duscha för länge. Då kanske samhället kan få en chans att utvecklas också, på sina villkor. Pruta kanske man ska göra, men med måtta. För det är inte schysst om vi rika västerlänningar åker till varmare länder, nyttjar deras mark och vatten och sen sticker därifrån och lämnar dem i ett ännu ekonomiskt svårare läge än när vi kom dit... Vi borde kunna eftersträva att semestra med gott samvete istället för att bara utnyttja andra människor för att få lite sol en vecka eller två. Har man inte "råd" att resa med respekt för andra människor kanske man ska spara ett tag till (för även om det är mysigt att resa så går det att klara sig med en semester i Sverige). Jag tycker att man allra minst bör läsa informationen som finns på www.schystresande.org innan man sätter sig på planet.
14 juni 2011 16:07
Tja, alternativet är ju att ingen turism kommer till landet överhuvudtaget och inga nya jobb eller extern valuta kommer landet till godo överhuvudtaget.
Av Lunne
14 juni 2011 16:54
Citerat från robbowan:
Tja, alternativet är ju att ingen turism kommer till landet överhuvudtaget och inga nya jobb eller extern valuta kommer landet till godo överhuvudtaget.
... eller så använder turisterna lite vanlig hederlig konsumentmakt? Om man ska bo all-inclusive på semesterorten kvittar det väl för ortsbefolkningen- pengarna stannar inte i landet utan hamnar hos researrangörerna och hotellägarna som i regel är utlänningar. Det enda lokalbefolkningen får är färre (har man t.ex. färdig piña colada i kran behövs ingen bartender) och sämre betalda jobb, sopor och utsläpp från hotellen, brist på vatten och ökad sexhandel. Men det finns förstås alternativ.

Alternativet är att sträva efter medvetet turistande. Kanske bo på ett lite mindre hotell som är lokalägt och försöka äta på de lokala restaurangerna så ofta som möjligt, spara på vattnet och handla souvenirer av lokalbefolkningen. Fråga hur arbetsvillkoren för hotellets anställda är och om de har en lön som går att leva på. Ytterligare ett problem med AI är att ingen dricksar längre- allting är ju "redan betalt", men hotellens anställda jobbar ibland för 9 kr/timme trots att minimilönen (som inte heller går att leva på) är 14 kr. Man kan säga till på hotellet om man misstänker att någon köpt eller håller på att köpa sex av barn, eller ringa Ecpats hotline.

Listan kan göras mycket längre! Att hävda att alternativet till AI är utebliven turism låter i mina öron- ursäkta- rentav banalt och som en dålig ursäkt att köra på i gamla spår istället för att göra något åt problemen vårt semestrande orsakar.
14 juni 2011 19:26
Är på min första All inclusive, på Karat Hotel Alanya. Måste säga att det oxå är en upplevelse.. Rinnande potatismos, avslaget öl i plastmuggar, fråga om en liten sked till ägget varje morron..:-), verkligen blandat toppar o dalar, grymt god glass, och kaffet är bättre än på många ställen i omgivningen, tzatzikin o köttet är bra också.

Jag gör utflykter på dagarna (mest olika marknader häromkring), o hinner jag hem till lunch eller middag så äter jag på hotellet, annars nånannanstans..

Fanns ingen särskild tanke bakom att det blev AI, tyckte bara att detta hotellet hade bästa läget för mej, och enda alternativet här var AI, och prismässigt så var det i linje med vad många andra hotell med (för mej) sämre lägen kostar utan något inkluderat...
15 juni 2011 05:19
Citerat från lunne:
Citerat från robbowan:
... eller så använder turisterna lite vanlig hederlig konsumentmakt?
Som jag sagt tidigare. Svenne Bryr sig inte om vart pengarna tar vägen. man vill ha eb "billig" och bekväm semester utan för mycket fuzz.
Listan kan göras mycket längre! Att hävda att alternativet till AI är utebliven turism låter i mina öron- ursäkta- rentav banalt och som en dålig ursäkt att köra på i gamla spår istället för att göra något åt problemen vårt semestrande orsakar.
Jo, men alla har inte ditt världssamvete om som tidigare sagt. De flesta kanske sitter med dåligt samvete när de läser en artikel hemmavid eller ser något undersökande TV-program. På semestern slås detta av.

Vad jag tycker är banalt - och naivt - är att tro att det inte är kapitalismen i form av utländska investerare som driver på utvecklingen inom turismen. Utan dessa pengar skulle många länder befinna sig än lägre ned på skalan av socialt välbefinnande.

Det är bara att se på västvärlden... Kapitalismen har - i praktiken - utrotat fattigdomen som våra farföräldrar kände den.
Av Annl
18 juni 2011 12:23
Robbowan,

Bra skrivet! Instämmer till fullo!

Det är ju inte all inclusives vara eller icke vara som är roten till det onda i många fattiga länder utan helt andra faktorer som korruption, maktmissbruk, strukturella problem, religion, utbildningsnivå m.m. Det är ju denna problematik som man bör angripa och försöka göra något åt för att få ordning på landet så att människor får det drägligt.
19 juni 2011 14:36
Anni: Jo, jag veta att jag upprepar mig, men personligen är inte AIC en form som passar mig.

Många ser däremot inte till helheten utan pekar på en viss del som roten till det onda.

Alla vet om nackdelarna med AIC (liksom fördelarna), men att se detta som kärnan i ett problem som egentligen är en kedja av händelser som (eventuellt) startar med den förste trekkern som hittar en "orörd" strand och slutar med att en AIC resort býggs för att tillhandahålla 4-5:e generátionens besökare med boende, mat, dryck och underhållning är att avskriva sig själv allt ansvar för den fortsatta utvecklingen sedan man tog - vad man själv anser vara - jungfrueliga steg på en orörd strand i ett otillgängligt område i valfri del av världen.