Var ska vi åka i Filippinerna?

Av Marym
22 sep. 2015 14:21
Visningar: 346
Hej,

Vi är en familj på 4 personer (barn 8&11 år) som ska åka till Filippinerna men har ingen aning om var.... Vad rekommenderar ni? Ska vara borta 3 veckor, börjar med 4 dagar i Taiwan och flyger sedan in till Manila. Barnen är ganska resvana och vi vill helst inte var mitt i turiststråken men älskar strandhäng, snorkling och god mat:)
Vi är borta mellan jul och nyår - behöver vi boka hemifrån eller det löser sig på plats?
Vi tänkte även avsluta med några nätter i Manila- vad säger ni om det?

Tack på förhand!
21 okt. 2015 00:41
Hur många dagar totalt har ni totalt i Filippinerna?

Möjlig rundresa:
Manila-Bacolod-Sipalay-Dumaguete-Oslob-Cebu-Manila
Dock kommer nästan 1,5 dagar gå åt bussfärd.

Jag är som er, håller mig helst ifrån alltför turistiga ställen, gillar lugn lantmiljö och stränder.
Till att börja med - Manila skulle jag inte stanna i längre än nödvändigt. Flyger helst direkt till Cebu/Mactan.
Hade jag varit er skulle jag direkt ta flyget till Bacolod City (Negros Island), övernatta där om nödvändigt och ev. stanna en dag, prova lite restauranger, titta runt, plocka ut pengar och köpa förnödenheter.
Sedan tar man en buss (eller Taxi, fast räkna med att få betala minst 3000 peso) till Sipalay, Sugar Beach!
Inga försäljare (Feb 2014)! Riktigt fint, bra dykning och snorkling, bra mat dessutom!
Jag och min sambo åkte dit och tyckte att det var så värt jämfört med El.Nido på Palawan Island.
Dom har jättemysiga nipa-hyddor på Driftwood Village.

Här är en bra länk:
http://halfwhiteboy.blogspot.se/2012/04/sipalays-sugar-beach-beach-far-far-away.html?m=1

Därefter: buss till Dumaguete City - färjan till Cebu Island - tricycle eller buss till Tan-awan (Oslob)
I Oslob har dom dykning & snorkling med Valhajar, ett par jättefina vattenfall väl värda att besöka.
Finns en handfull resorter och någon enstaka försäljare här.

Sen kan man ta bussen till Cebu City Södra busstation, därifrån tar man taxi till flyg eller hotell.

Nära Cebu's flygplats på Mactan/Lapu-Lapu kan man ta en halvdags Islandhopping + snorkling med privat båt. Be bara en taxi att ta er utanför Mövenpick Hotel ute på Punta Engaño (om ni inte redan bor där) för där står det i princip ALLTID några killar med sina lättmotorcyklar som vill sälja Islandhopping till förbipasserande :) Jag har brukat betala 2000-2500 peso för en tur + några hundra peso per person för att gå iland på vissa småöar.

Hoppas det hjälper er eller någon iaf :)
Av Marym
30 okt. 2015 14:11
Tack för svaret!
Ska kolla upp din runda och förslag.... ska sätta rutten i helgen tänkte vi:)
Hade tänkt ett par nätter i Manila men ska kanske tänka om där framför allt med tanke på att vi har barnen med oss... Ska bli härligt at komma iväg!
1 nov. 2015 14:02
Hej Marym;

Titta gärna igenom Marelds fråga och min och Ann-Maries återkoppling till henne. Vårt svar kan kanske också vara lite tips till er.
Lycka till i er planering med er resa till ett fantastiskt land med fantastiska människor!