Valsafari?

19 dec. 2016 14:04
Visningar: 3107
Hej
Skall till Sri Lanka i januari undrar om någon varit på valsafari var det något att åka på.
Vilken nationalpark är bäst att åka till för en safari.
Vi bor i hikkaduwa på Citrus hotell.
Anders
22 dec. 2016 19:35
Hejsan, när jag var på Sri Lanka tog vi en båttur från Mirissa, har tidigare varit på valsafari på Island och där var mycket mer att se, men vi såg valar, och jag tycker ändå det var värt priset kommer inte riktigt ihåg vad vi betalade men det var inte speciellt dyrt. Angående safari valde vi Yala vi såg elfant en hel del, krokodiler, massa fräcka fåglar, lite olika ödlor, apor, hjort, vildsvin, någon typ av buffel. Jag får säga jag också var nöjd med denna parken, men vi hade förhoppningar på att se leopard, då Sri Lanka är det landet med flest leoparder, fick i efterhand höra att Wilpattu skulle vara bättre för just Leopard
25 dec. 2016 08:17
Angående valsafari så hörde vi att de jagar och stressar valarna, så vi skippade det.

Vanlig safari:
Vi tyckte att Yala var hysteriskt och gillade Udawalawe bättre. Du kan läsa om våra safariupplevelser på Sri Lanka här:
http://4000mil.se/index.php/sri-lanka/
30 dec. 2016 09:33
Ska man se valar och tänka på djurens bästa ska man absolut välja Raja and the whales, dom värnar om djuren och jagar dom inte som många andra gör. Dessutom otroligt trevliga och bra service ombord.
Av Moltas
30 dec. 2016 09:57
Personligen tyckte jag att just valsafarin var den minst lyckade turen på vår resa till Sri Lanka.
Många båtar i farten och alla var ute efter att visa oss turister så det blev stor samling runt den val som visade sig.
Yala var lyckat för vår del, med tanke på att vi fick se Leoparder, och elefanter på riktigt nära håll t.ex. Men vi kanske hade tur helt enkelt.

//M
7 jan. 2017 07:37
Kom precis hem från två fantastiska veckor på Sri Lanka. Om vi börjar med nationalparkerna så var vi i Yala och Udawalawe. Hade fina upplevelser i båda men Udawalawe var betydligt lugnare plus att avstånden var kortare. Rikt djur- och fågelliv i båda men om man inte måste se leopard är nog Udawalawe att föredra.

Valsafarin var vår verkliga höjdpunkt. Valde Whale Watching Club i Mirissa efter att ha läst goda omdömen, och det kändes värt det högre priset (4000 lr). Åkte på två turer och spenderade totalt ett par timmar med en eller två blåvalar på lugn sjö. Kustbevakningen höll sig i närheten av båtarna och jag fick ingen känsla av att man gick för nära dessa fantastiska djur. Såg även delfiner, havssköldpaddor och en vacker vattenorm. Kan starkt rekommenderas!