Vägval genom Death valley

27 maj 2014 14:12
Visningar: 2494
Ska åka från Yosemite till Las Vegas i sommar och undrar vilkan väg jag ska välja genom Death Valley.

Vi kommer sova 1 natt i Mammoth Lake och åka därifrån till Las Vegas.
Är det bäst att åka väg 395 för att sedan ta väg 136 och 190 genom Death Valley och köra ut ur Death Valley till väg 95?

Låter det som ett bra upplägg? Någon som har åkt denna väg eller annan väg och kan rekomendera?

Finns det matställen inne i Death valley gör man klokast i att bunkra upp med mat och vatten?
Av Marulk
27 maj 2014 18:20
vi körde just den rutten förra sommaren. övernattning i Mammoth Lake efter Yosemite och vidare genom DV mot LV. Bered er på en fantastiskt vacker men backig väg. Man pendlar från 1500möh o under havsnivå flera ggr. Det tar på bilens krafter. Rekommenderar att ni bunkrar vatten både till er själva och till bilen innan ni far in i nationalparken. Vi bunkrade upp i Bishop som du passerar på vägen.
Ett litet ynka stop med bensinmack finns inne i DV. Vi stannade dock inte där och kan därför inte säga om där fanns ngt ät eller drickbart. Vi hade turen att få vara med på en stridsflyg övning just som vi kom in i parken. det var mäktigt. Mäktig är för övrigt hela parken. Ngr bilder därifrån har jag lagt upp här på RG.
28 maj 2014 20:15
Jag körde andra hållet från Las Vegas via Detah Valley till Bishop där jag övernattade. På nationalparkens hemsida hittade jag förslag på vägar att köra in mot Death Valley. där kan ni ju få lite förslag på vad som passar er bäst.
http://www.nps.gov/deva/planyourvisit/upload/Routes%20from%20Las%20Vegas.pdf

Jag följde "most scenic route" som den beskrevs och tog lite längre tid. Körde man den sträckan kom man rakt på sevärdheterna Badwater Basin och Devils Golf course som var mäktiga innan man kom till besökscentrumet Furnace Creek i parken. Sedan åkte man innan dess mycket bland uttorkade sjöar som var vackert.

Rekommenderar precis som Marulk att ha full tank och fullt matförråd innan man åker in i parken. Är ni där på sommaren vill man dock inte gärna sitta ute i värmen och äta picnic, själv åt jag min inköpta mat inne på det svala visitor centret.

Oavsett är det en helt fantastisk park!
6 juni 2014 18:48
Jag lånar tråden lite eftersom jag också har en fråga kring bila genom Death Valley.
Vi ska köra från Las Vegas mot SFO via Death Valley och övernatta i Stovepipe Village.
Nu undrar jag hur det är med körning och hettan? Vi kommer vara där om ett par veckor. Jag läste någonstans att man inte skulle ha AC på i bilen. Och är det värt att åka denna "omväg"?
Tacksam för tips inför denna heta men spännande sträcka...
7 juni 2014 13:18
Om man tycker om att åka genom häftig natur och kanske stanna vid vägen o ta lite foto så lär man inte ångra denna omväg. Även om man bara åker utan att stanna är det värt det. Har för mig man rekommenderas slå av acn i uppförsbackarna för att skona motorn, det finns information på deras hemsida om vad man ska tänka på vid resor i parken. Www.nps.gov lycka till!
Av Marulk
7 juni 2014 21:52
Kan bara instämma med "kvibergresor" - ni kommer inte ångra denna fantastiskt vackra "omväg" som egentligen inte alls är ngn omväg. Som du skriver kan det vara klok att stänga av AC i de värsta uppförsbackarna, för backigt är det. Ta med en extra dunk vatten ifall motorn skulle få för sig att bli överhettad....just in case...osså extra vatten till er själva förstås. Bishop är ett bra stop före för bunkring.
Ni kommer få en fantastisk rutt :)
7 juni 2014 23:09
Tack för era tips och länk! Då bunkrar vi upp med vatten och laddar kameran :)