Vad är dina bästa tips om Sydostasien?

Av Dalaaa
1 okt. 2017 19:54 (redigerad)
Visningar: 208
Hej på er! Har planer på att backpacka i Sydostasien i januari på sammanlagt 5 månader med en budget på runt 60.000kr. De länder som jag har tänkt att besöka är troligtvis Thailand, Malaysia, Vietnam, Filippinerna och Indonesien. Möjligtvis att avsluta hela resan med någon vecka i Australien också, men det är inte helt bestämt än.
Det jag är nyfiken på är lite kortfattat hur ni själva skulle lägga upp rutten, vilka länder skulle ni besöka och vad skulle ni göra i de olika länderna? Vad skulle ni avstå och vad skulle vara ett måste att besöka eller göra?

Sen också, om du bara fick tipsa om en enda sak att se, besöka eller uppleva i hela Asien, vad skulle det då vara?

Kul att höra andras åsikter och tankar som även kan hjälpa mig på vägen.

Tack på förhand, dalaaa
Av Erik777
2 okt. 2017 09:55
Mitt bästa tips är att inte försöka besöka så många länder som möjligt. Fundera på vad du vill se och uppleva under resan. Det som överraskat mig mest positivt i Sydostasien är faktiskt Bangkok. Som är en mycket renare, trevligare, mer mångfacetterad och roligare storstad än jag trodde den skulle vara. Så det får väl bli mitt must see tips.

Avstå att se och göra exakt samma sak flera gånger. Många backpackers har druckit öl på "reggae bar" i Bali, Phuket, Penang, Tioman, Boracay, Phu Qoc och Phi Phi. Men aldrig besökt en restaurang utan meny på engelska.

Med så mycket tid på dig behöver du egentligen inte planera överdrivet mycket. Du kan planera under tiden du reser. Sätt några hållpunkter, typ när du måste lämna ett land pga visumregler, annars kan du låta det bli som det blir.
Av Dalaaa
15 feb. 2018 17:21
Citerat från Erik777:
Mitt bästa tips är att inte försöka besöka så många länder som möjligt. Fundera på vad du vill se och uppleva under resan. Det som överraskat mig mest positivt i Sydostasien är faktiskt Bangkok. Som är en mycket renare, trevligare, mer mångfacetterad och roligare storstad än jag trodde den skulle vara. Så det får väl bli mitt must see tips.

Avstå att se och göra exakt samma sak flera gånger. Många backpackers har druckit öl på "reggae bar" i Bali, Phuket, Penang, Tioman, Boracay, Phu Qoc och Phi Phi. Men aldrig besökt en restaurang utan meny på engelska.

Med så mycket tid på dig behöver du egentligen inte planera överdrivet mycket. Du kan planera under tiden du reser. Sätt några hållpunkter, typ när du måste lämna ett land pga visumregler, annars kan du låta det bli som det blir.
Tack för era svar och ursäkta för det otroligt sena svaret för egen del. Startade tråden och sedan glömde dessvärre bort den lite. Blev i alla fall följande upplägg på resan Thailand, Sri Lanka, Australien, Indonesien, Filippinerna och sist Vietnam.