Vaccination av en 8-åring?

28 jan. 2010 23:10
Visningar: 1364
Vad vaccinerar ni era barn med när ni åker till Thailand? Twinrix eller?
Behöver man något mer?
Av Modkr
28 jan. 2010 23:22
Nej, det räcker med Twinrix om ni inte ska bo väldigt primitivt. Ev Dukoral drickvaccin,ett koleravaccin som även hjälper mot turistdiarré till ca 1/3 del. Kan dock vara svårt att få i barn eftersom det inte smakar så gott. På gränserna mot Laos och Kambodja kan man behöva malarimedicin. Med noggrann handhygien kan man klara sig långt, använd handsprit innan ni äter. Gå på restauranger med mycket folk, för där är maten inte gammal. Trevlig resa!
Av Walle
29 jan. 2010 08:04
hejsan!
Vi har också en 8-åring och han har tagit Epaxal 2 st sprutor med 6-12 månaders mellanrum sen fick han stelkramp när han va mindre.
Enligt vår vårdcentral ska detta räcka.

mvh walle
29 jan. 2010 11:03
Läs här vad som rekommenderas samt reseråd vid resa till Thailand: http://1177.se/artikel.asp?CategoryID=33879

Du skall absolut vaccinera 8-åringen med Twinrix! Tveksam om ni behöver Ducoral - bra handhygien räcker ofta långt så ta med våtservetter och/eller alkogel.

Ta med Resorb vätskeersättning då det är relativt vanligt att barn blir uttorkade i värmen.

Men som sagt - läs på ordenligt på ovanstående sajt och ta med ett litet husapotek för säkerhets skull inklusive myggmedlet MyggA.
Av Msdr
29 jan. 2010 14:54
Hej!

Jag skulle välja Twinrix så man får vaccin mot både hepatit A och B. Hepatit A är ju en fekal-oral smitta så den kan man ju råka ut för ganska lätt. Hepatit B däremot lär ni inte få om ni inte har en himla otur inom sjukvården t.ex. när ni är borta.

Ducoral kan man ju ta men det är ju ett koleravaccin, och kolera förekommer ju i låg utsträckning numera. Ger ju ett kanske 50 % skydd mot ETEC (vanlig turistdiarré) så det kan ju vara värt att prova. Jag brukar inte ta det, de gånger jag gjort det har jag ändå blivit dålig :)

/Blivande allmänläkare och resefantast :)
Av Annkan
29 jan. 2010 18:54
Halloj!!

Vi är en familj med 2 barn & har rest sen den äldsta var 2 år, vi har aldrig vaccinerat barnen förräns vi började åka
till thailand & då var yngsta 8 år, vi har tagt för hepatit A, tog spruta nr 2 idag , sen är man skyddad i 25 år, det stället vi var till tyckte att det räckte så länge barnen var små,
när dom ska ut på egen hand när dom blir lite äldre så kan det vara ide att ta tvinrix,

Ska ni iväg ? trevlig resa
vi åker den 10:e

Mvh Anka
Av Walle
29 jan. 2010 21:56
Hej igen!
Ja åsikterna är olika beroende på var man frågar....
Detta har jag läst här på nätet:

Hepatit B
Vaccination rekommenderas om man ska stanna i mer än tre veckor.
Men även om man stannar kortare tid och riskerar att bli smittad via en sexuell relation eller genom kontakt med sprutor rekommenderas vaccination.

Detta var även vad vår läkare sa till oss på vårdcentralen så han ansåg att vår grabb som inte är så gammal skulle vaccineras med Epaxal (hepatit A)

Jag tror nog båda vaccinerna passar våra barn

mvh walle
2 feb. 2010 22:43
Tack för alla tips. Det blir Twinrix men ska man bara ha 1 spruta? och hur långtid innan ska man ta den?
Diskussionen är stängd för nya svar