Vaccination

Av Miak
15 jan. 2007 17:19
Visningar: 39024
Hur långt innan Thailandsresan måste man vaccinera sig?
Vi tänkte ta Hep A och ev mot turistdiarré.
15 jan. 2007 19:15
Några veckor innan för hep A. Strunta i vaccinet mot turistdiarré, det är rätt dyrt och hjälper inte. Köp istället Immodium på apoteket. De hjälper garanterat.
Av Heidi
14 juli 2007 02:32
Hej, jag tog endast mot Hepatit A och endast 2 v innan. Ett par som jag känner tog en massa vacinationer bla mot turistdiarré (Dukoral)men de blev magsjuka ändå. Jag läste någonstans att Dukoralen endast ger ca 70% skydd.

Mvh Heidi
Av Legusta
14 juli 2007 09:27
Vaccination !
Allmänt kan man säga att när du reser utomlands bör du vara vaccinerad mot Hepatit A (smittsam gulsot), difteri, stelkramp och polio. Och detta gäller även Thailand i synnerhet om du håller dig till turistorterna.

Tänk även på att även skydda dig mot magsjuka och sexuellt överförbara sjukdomar.

Hepatit A tar du 5 veckor innan och påfyllnadsdos (2) en månad senare sedan kan du ta den tredje dosen 6 månader efter den första så har du ett längre skydd.

Vilket skydd ger vaccinet ?

* Polio: 100 procent, om man har tagit fyra sprutor. Polion är nästan utrotad, riskområden är Indien, Pakistan, Bangladesh och Afrika. Poliovirus sprids främst med förorenat vatten.
* Stelkramp: 100 procent. Orsakas av en bakterie som finns i jord och smittar via öppna sår. Smittar alltså inte mellan människor.
* Difteri (äkta krupp): 90–95 procent. Skyddet avtar med tiden. Efter 20 år bör man förnya vaccineringen. Smittar med saliv, när man t ex dricker ur samma glas som en smittbärare.
* Kolera: 70–80 procents skydd mot kolera, och cirka 50 procents skydd mot turistdiarré. Kolera sprids i förorenat vatten.
* Hepatit A: 100 procent. Orsakas av virus som sprids i förorenat dricksvatten.
* Hepatit B: 95 procent. Virus som sprids sexuellt och med blod.
* Tyfoidfeber: 70 procent. Orsakas av bakterie som sprids med vatten och mat.
* Japansk encefalit: Nästan 100 procent. Svår sjukdom med hög dödlighet, men det är sällsynt att turister drabbas. Sprids av myggor.
* Malaria: Vaccin finns inte. Läkemedel mot malaria skyddar inte från smitta men hindrar sjukdomen från att utvecklas. De ska börja tas innan man åker och måste tas under hela resan och en tid efter hemkomsten. Men även den som tar malariamedel enligt föreskrifterna, och blir smittad, kan bli sjuk när medicineringen upphör.
Vaccination av barn mot difteri, stelkramp och polio infördes i Sverige 1953-55. Om man är osäker på vilka vacciner man har fått, bör man prata med en läkare innan man reser.

Läs mer:
www.smittskyddsinstitutet.se

Källor: Bengt Normann, smittskyddsläkare, Mats Wahlberg, professor samt Smittskydds­institutet och Socialstyrelsen.

Ytterligare råd för god hälsa på resande fot
När du väl har klarat av vaccineringen och är på plats på ditt resmål, betyder det inte att du är helt immun mot allt och att du kan äta och dricka allting utan att tänka dig för. Kranvatten bör till exempel inte drickas i de flesta länderna i Asien eller Afrika (eller vissa av de sydeuropeiska länderna). I flera länder i Sydamerika och Centralamerika kan det även vara tillrådligt att inte dricka kranvatten.
Kranvatten går dock att dricka om det är kokt, eftersom bakterierna dör vid kokning. På de platser där man inte bör dricka kranvatten, finns vanligen buteljerat vatten att köpa (de som bor i landet kan inte heller dricka kranvattnet). Vattnet säljs då vanligen i enliters plastflaskor och kostar till exempel i Asien ungefär 1-2 kronor per flaska.
Däremot behöver du inte nämnvärt oroa dig för att borsta dina tänder i kranvatten eller för att ha is i groggen. Risken för att du skall bli sjuk på grund av detta är väldigt liten.
När det gäller mat, så är ett grundråd att den skall vara ordentligt kokt/stekt och att den skall vara rykande het när du får den på tallriken. Således kan du även med god aptit äta mat från gatustånd, där de tillagar maten direkt till dig och du får den rykande het (ett välbesökt gatustånd betyder vanligen att maten är bra).

Hjälp att hitta mottagning
Billigast brukar det bli att vaccinera sig på ett sjukhus och då är det oftast dess infektionsklinik som sköter detta. Kontakta ditt närmaste sjukhus för att höra om de utför vaccinering (i Stockholm gör tyvärr inga sjukhus det). Även vårdcentraler brukar ha fördelaktiga priser. Privata vaccinationsmottagningar är i många fall dyrare.
Om du vaccinerar dig genom landstinget, brukar de ofta ta ut en besöksavgift och sedan får du betala en avgift för varje vaccin.

Grundvaccination rekommenderas för stelkramp till alla svenskar. Det består av 3 doser givna inom ett år. Efter 10 år ges en 4:e dos, därefter ges en 5:e dos efter ytterligare 30 år. Man i stort sett räkna med att alla som följt de svenska barnvaccinationsprogrammet har skydd till 40-års åldern, men då behöver en påfyllnadsdos.

Läkemedlen kan bara anskaffas på mottagning och som du behöver för grundskyddet är: Dukoral: 322 kr (Kolera,turistdiareé), Hör efter (Stelkramp, Difteri), Imovax: 108 kr (Polio), Havrix: 288.50 kr, Avaxim: 283.50 kr, Twinrix: 371 kr, (Hepatit A-virus)

När du vet vad dom heter kan du ringa runt för bästa pris.
Priserna är från Fass och bara riktlinjer för mottagningarna att följa.

Tips !
Om du får en släng av lös mage (diarré), så gäller det ofta att vänta ut magen och låta den friskna till av sig själv (kan ta en tre till fyra dagar). Men du hjälper till på följande sätt: ta det varligt med maten (speciellt kryddstark), vanligt enkelt vitt kokt ris är bra, omelett och rostat bröd (utan smör) likaså. The är en bra dryck och faktiskt även avslagen Coca cola eller Fanta.

Jag kan tipsa om mitt "favo" magmedel som brukar funka för mig: Poo Chai Pills. Det är ett kinesiskt örtmedicin och det hjälper bland annat till vid lös mage. I Kina går det lätt att få tag på och även i många ställen i övriga Asien (prova exempelvis kinesiska apotek). Poo Chai är små runda vinröda piller, som finns i små och smala genomskinliga platsburkar (skulle tippa ungefär 30-40 piller i varje burk). Man tar alla piller ur burken i ett svep och sköjer/dricker ett stort glas (kok)hett vatten. En ny burk skall tas ungefär var fjärde timma och för mig brukar det oftast hjälpa efter ett antal burkar.

Om du åker till länder där temperaturen ligger långt över vad vi är vana vid i Sverige (30-35 grader i skuggan) är det två saker du bör tänka extra mycket på: att dricka mycket för att ersätta vätskeförlust och att sola med måtta.
Du måste ersätta förlorad vätska eftersom du svettas ut mycket varje dag, speciellt om du vistas mycket i solen. Det är lätt att dricka för lite och sedan drabbas av uttorkning. Drick mycket, helst vanligt kallt dricksvatten på flaska.
Under en dag kan du behöva dricka 4-5 liter, oftast dricker du mer i början av resan. Drick alltid mer än du tycker att du behöver och drick regelbundet även om du inte är alltför törstig. Ett sätt att se om du druckit för lite är om din urin är väldigt gul och då måste du dricka mer.

MVH Leif

Av Tima
1 aug. 2007 01:20
hehe magsjuka - vad är det?
Min sambo har resa till yrke, av inte-vet-jag vilka skäl har jag har aldrig blivit risig i kistan när vi luffat runt tillsammans på dem mest konstiga ställen ... men han, ojojoj, glöm Dukoral för det fungerar verkligen inte och ta istället vid akut behov lite kaffepulver med några droppar citron, rör ihop till en halvtjock massa och se till att få i dig 2 tsk och du kommer förmodligen bli riktig hård i magen igen inom ett dygn :-)

Grundskyddet kan vara bra att ha oavsett om du ska till Thailand eller inte - Polio, stelkramp, tyfus och Hep A. 2 månader innan räcker, se över det du fick som barn, beroende på ålder ska polio och stelkramp förnyas.

'Mygga' funkar bättre än att proppa i sig malariatabletter som kan orsaka depressioner och annat.

Sawadee kap
Tima