Vaccin i Thailand

26 nov. 2010 18:04
Visningar: 2480
Hejsan!
Jag ska åka till Thailand i början av Januari och undrar nu vad man bör vaccinera sig mot!
Har hepatit A, vilka andra är nödvändiga?

Tack på förhand!
Matilda
Av Hathor
26 nov. 2010 18:50
A B är viktiga,titta över skydd mot stel kramp..Hawrix en kombination ,bar att ha o den ger skydd i många år.
Jag har själv också tagit skydd mor rabies,i många länder har hundra o katter detta....
ring ditt närmaste sjukhus o infektionskliniken,dom är alltid billigast.
lycka till
26 nov. 2010 19:53
Personligen skulle jag kolla vårdguiden får vårdrelaterade frågor och reseguiden för resprat. Men det är ju jag ;:)

trevlig resa//BL
26 nov. 2010 22:47
Tack så mycket för era svar!
Ska ta reda på detta :)
Av Modkr
3 dec. 2010 23:00
Hej!
Vilka vaccin du behöver beror lite på hur länge du ska vara i Thailand och om du ska bo primitivt eller ej.
Men för en vanlig chaterresa räcker det med fullgott grundskydd mot polio, stelkramp och difteri och hepatit A( smittar via mat och dryck). Sedan är det inte fel att även ha vaccin mot hepatit B (smittar via blod och sexuella kontakter).Eftersom du bara är 19år skulle jag rekommendera att du även vaccinerar dig mot hepatit B,3injektioner( 1inj-1mån-1inj-5mån-1inj) samt fyller på med en poliospruta när du blir 20 år.Det finns även ett drickvaccin mot kolera som också hjälper mot den allvarligaste formen av magsjuka. Men den hjälper inte mot all magsjuka.Får man ofta magsjuka här hemma ska man kanske dricka den, men själv har jag aldrig gjort det.
Ska du resa som backpacker och bo primitivt bör du även vaccinera dig mot tyfoid.
Tänker du bo på landsbyggden nära Kambodja , Laos, Burma behöver du också malariaprofylax.
Tänk på att alltid använda vanligt myggmedel utom när du solar och badar, för man kan få stora irritationer av vanliga myggbett. Denguefebermyggorna trivs oftast på dagtid i folksamlingar medan övriga myggor gillar skymning bättre.De senare finns ofta nere vid marken, så tänk på att framförallt smörja in fötterna och benen så att de inte biter dig när du sitter och äter.
Trevlig resa!
4 dec. 2010 15:10
Vilket fylligt svar, tack så hemskt mycket!