Tyngsta handbagaget. ditt guldkorn hem

3 feb. 2009 23:12
Visningar: 337
Vem har asat hem på det tyngsta handbaget efter semestern. Själv har två stenkatter rest med mig i min ryggsäck hem från Egypten 5.5kg./st.
Det var inte lätt att gå rakryggad och se ut som det inte var mycket i ryggsäcken för den var självklart inte med vid incheckningen
Av Marika
3 feb. 2009 23:32
Kan inte kalla det souvenir men i våras hade jag en jobbig dag i Göteborg när jag i en asiatisk matbutik lyckades få köpa deras inredning - en stor väggdekoration i trä med uthuggna elefanter (se mitt resealbum "Asiatisk inredning). Jag har många gånge tittat på dessa väggdekorationer i Thailand men har inte lyckats pressa ner någon i resväskan så nu var min lycka stor!

Vad jag inte tänkte på var att jag faktiskt var i Göteborg för att shoppa kläder och vi var på väg till Nordstan. Kan säga att många tittade på mig i affärerna och att mina amar var 5 cm längre vid dagens slut.... men det var det banne mig värt ! =)
4 feb. 2009 00:44
Mitt handbagage, en ryggsäck, när jag åkte hem från Chamonix (med buss) vägde in på 15,5 pannor vid hemkomsten (den var, av Kronenbourg & vänner, väsentligt mycket tyngre när jag klev på bussen i frasseland!) Rätt slitigt att släpa på. För att inte tala om att försöka skohorna ner den i sätet brevid min inte alltför timida lekamen... Men vad gör man inte för lite gott å sörpla på..

Hade även en rätt maffig packning hem från Cinderella senast.... En travelbag på 100-talet liter, där "magen" på väskan låg lägre än hjulen, teleskophandtaget kröktes. Som tur är har den modellen även ett "vanligt" handtag.. Fast ett par nitar på detta rök.
Den innehöll allsköns flytande presenter, snask, kläder, på leg 2 på resan även kläder för fortsatt färd till sommarstugan+ 4 plattor bira..
Busschaffisen som hjälpte mej med den på bussen trodde jag jäklades! Han luftade misstankar om Dolda kameran eller nåt liknande.
Han deklarerade ljudligt, så alla skulle höra, att avstigningen, den fick jag minsann fixa själv!(Har ifs viss förståelse för hans aviga inställning till mitt bagage)
Vill minnas att den smäckra tingesten vägde runt 70 kilo.. (Inte chaffen då, utan väskan!)

/Putte
Av Elgona
5 feb. 2009 07:02
från marocco hade jag i mitt handbagae två st stora Tagine,dom vägde omkring 4 kg /st..
tungt o besvärligt va de,men oj vad jag var glad när jag kom hem ,o att dom var hela..
Av Zappe50
5 feb. 2009 13:06
Kul diskussion !

Jag och min förra fru var på Madeira för 28 år sedan och vi hittade massvis med häftiga porslinsfigurer.
Vi köpte en jättestor groda och ett stort fat i form av en fisk som vi fick inpackade av butikspersonalen.
Sedab hoppades vi på gudskelov, men vid incheckningen blev vi stoppade och fick tillsägelsen av en dansk
flygbolagsrepresentant att "det är inte med SJ ni åker utan det här är ett flygbolag" !
Sedan fick vi packa upp porslinssakerna och bära dom i händerna och sitta med dom mellan benen under hela
flygturen !
Men Vi fick i alla fall hem dom i ett stycke.
Saken var den att vi tog chansen eftersom det var så billigt och vi tyckte att om vi inte fick ta med dom så var det i alla fall
värt ett försök.

Urmas
5 feb. 2009 14:34
Vi var på Tenerife i början på 1980-talet. Innan hemresan hade vi köpt en vägglampa i typisk kanarisk stil med metallhållare och stor glaskupa. Rätt stor och tung.

När vi var på hemväg hade det blivit snökaos i Danmark, så vårt plan kunder inte gå ner på Kastrup, utan fick ta en runda mot Billund, men det vände igen på vägen mot Köpenhamn. Då fick de besked, att vi skulle till Göteborg och där skulle vi övernatta och sen få flyget tillbaka till Kastrup. Vi fick inte ut våra bagage, utan de blev kvar på flygplatsen.

Saken var den, att då hade jag en butik (jobbade ensam) och hade annonserat och skyltat att rean skulle börja klockan 12 på måndagen. Vi fick ju resa till Kastrup igen och där fick vi ut vårt bagage. Då var klockan rätt mycket, så i stället för att ta tåget tog vi en taxi till Helsingör. Chauffören körde inte raka vägen, det märkte vi, för vi hade kört den vägen flera gånger.

När vi närmade oss Helsingborg med färjan tog jag lampan och ett par spritflaskor, vi hade köpt och stack iväg först av alla. Butiken låg inte långt från Färjestationen, så jag behövde inte släpa så lång väg med lampan. Utanför butiken stod det då en lång kö, för då var klockan ½1. Många kände jag som mina vanliga kunder och det var flera som drog en lättnadens suck, att det inte hade hänt mig något.

Men när så maken skulle gå genom tullfiltret, blev han stannad och tillfrågad om han hade någon sprit. Nej, den har min fru tagit med sig. De öppnade våra två resväskor och hittade ju mina kläder också. Men han klarade sig från allt. Och mitt handbagage var verkligen tungt, men hur mycket det vägde, det vet jag inte. Lampan sitter på däremot hedersplats på väggen i vårt vardagsrum fortfarande.
7 feb. 2009 18:01
Hej Affe...

Jag har definitivt inte släpat hem det tyngsta handbagaget men däremot det mest värdefulla. (Du Affe vet säkert vad jag menar)
Mitt "handbagage" vägde ca 5,5 kg, hade en ålder på 6 månader och dom allra brunaste pepparkaksögon, hon sov sig i genom hela resan hem till Sverige och hon förändrade mitt liv för alltid.

Hälsn. Ellis
7 feb. 2009 18:42
Ellis,
jag vet precis. Jag har varit värre än dig för jag hade två men viktmässigt mindre
Men tala om ett värdefullt handbagage, detta måste upplevas för att förstå
7 feb. 2009 19:31
Ellismellis och Kustaffe utnämner jag som vinnare här.

Kram Gilla
7 feb. 2009 19:35
Citerat från gullsing:
Ellismellis och Kustaffe utnämner jag som vinnare här.

Kram Gilla
Tack och kram Gilla

Alf