Turkiet - med besk eftersmak

Av Emmaf
29 okt. 2009 10:29
Visningar: 5359
Har precis kommit hem från en vecka i Alanya, Turkiet. Vädret var underbart och stranden var superfin. Jag brukar inte åka till klassiska charterorter och var beredd på att det skulle vara på ett visst sätt. Standardiserade restauranger, hotell och turister en masse.

Förstod att det skulle finnas försäljare som är hyfsat "på". Men den här resan har gjort mig cynisk. Försäljare och restaurangpersonal var extremt aggressiva och ohövliga. Att få äta ifred var att glömma. De tog sig även friheter att ta på, pussa på!! och trycka sig mot oss. Försäljare tog för vana att ändra priser när det var dags att betala och skrek mig rakt upp i ansiktet när jag sa ifrån.

Sammanfattningsvis: turkarna är falska. När de är trevliga är det inte för att ge bra service. De är bara intresserade av en enda sak: dina pengar.
29 okt. 2009 13:17
Jag har läst liknande kommentarer från andra turistorter. Jag tror att det mer är ett utslag av den hysteriska kampen om kunder och uppjagade stämning som skapas på turistorter, än ett karaktärsdrag.
/BL
29 okt. 2009 14:07
Att alla turkar skulle vara falska tycker jag är ett väldigt orättvist och tråkigt uttalande. Prova något annat än de stora turistorterna så kanske du ändrar uppfattning. De turkar jag har träffat har varit mycket trevliga och hjälpsamma.
29 okt. 2009 16:47
Testa andra ställen än de djupaste turisthålorna så lär du märka stora skillnader. Har själv rest igenom Turkiet, dock utanför dessa turistorter som bl a generat vänner varav en kommer på besök inom kort. Om du nu inte brukar åka till turistorter, varför tror du att alla turkar är sådana som på en turistort då???

Dra inte ett helt land över en kant bara för att det finns påstridiga försäljare i en turistort!!!

Mvh Daniel
29 okt. 2009 17:16
DET AR VAL PA TURISTORTERNA MAN SKA BLI VANLIGT BEMOTT,,,DET AR VAL KVANTITET ETT LAND NORMALT.ONSKAR SIG. ATT HANVISA TURISTEN TILL MINDRE BESOKTA PLATSER LOSER VAL INTE PROBLEMET, ELLER....:-(
29 okt. 2009 17:26 (redigerad)
Citerat från elcanario93:
DET AR VAL PA TURISTORTERNA MAN SKA BLI VANLIGT BEMOTT,,,DET AR VAL KVANTITET ETT LAND NORMALT.ONSKAR SIG. ATT HANVISA TURISTEN TILL MINDRE BESOKTA PLATSER LOSER VAL INTE PROBLEMET, ELLER....:-(
Du kan börja med att sluta "skrika" och skriva mer läsligt med gemener!

Att sådana här problem kommer upp på turistorter är inte så konstigt då turister kommer dit med välfyllda plånböcker vilket vissa snabbt inser att de kan tjäna en hacka på. Detta leder till försäljare av olika slag som kan anses vara jobbiga osv. Vänligt bemött tror jag dock man kan bli i även dessa orter om man visa respekt mot dem med, men det finns självklart undantag i mitt påstående med.

Trevlig kväll =)

Mvh Daniel
Av Legusta
29 okt. 2009 18:31
Jag har rest första gången i Turkiet och blivit mycket väl bemött trots svårigheter med språket så fick jag hjälp att ordna bästa pris på resa till annan ort. Visst finns det påstridiga säljare även här i Sverige, jag ignorerar dom som jag upplever jobbiga och jag vill inte vill ha kontakt med dom. En bra säljare är påläst och låter kunden styra om det blir ett köp eller inte, blir du vänligt bemött kommer du tillbaka tro mej.
Alla är inte så i Turkiet du kommer med ett tråkigt påstående "Emmaf", jag har åkt världen runt och jag kan med bestämdhet säga att dom värsta säljarna där inte är värre än någon annanstans.
29 okt. 2009 18:49
Var i Kusadasi 2007 och träffade jätte trevliga turkar. Affärsägare som bjöd på te och visade sina varor och som var lika trevliga fast man inte köpte något.
Så "skitstövlar" finns det i alla länder!
29 okt. 2009 19:05 (redigerad)
Citerat från elcanario93:
DET AR VAL PA TURISTORTERNA MAN SKA BLI VANLIGT BEMOTT,,,DET AR VAL KVANTITET ETT LAND NORMALT.ONSKAR SIG. ATT HANVISA TURISTEN TILL MINDRE BESOKTA PLATSER LOSER VAL INTE PROBLEMET, ELLER....:-(
Om jag skulle jämföra med den erfarenhet som jag har av spanjorer. Då undrar jag, ska jag sammanfatta spanjorerna som rånarbenägna, som i Barcelona där jag blev rånad på ryggsäck och innehåll? Eller kanske påflugna och efterhängsna, som de inkastare jag träffat på i Los Christianos? Eller möjligen fifflare, som de fuskare med restaurangnotor jag råkade på i Puerto Rico? Eller är de helt vanliga trevliga människor som de flesta jag mötte i Cordoba, Granada och Bilbao? Så hur ska jag sammanfatta spanjorerna?
29 okt. 2009 21:07
Citerat från macgunde:
Citerat från elcanario93:
DET AR VAL PA TURISTORTERNA MAN SKA BLI VANLIGT BEMOTT,,,DET AR VAL KVANTITET ETT LAND NORMALT.ONSKAR SIG. ATT HANVISA TURISTEN TILL MINDRE BESOKTA PLATSER LOSER VAL INTE PROBLEMET, ELLER....:-(
Du kan börja med att sluta "skrika" och skriva mer läsligt med gemener!

Att sådana här problem kommer upp på turistorter är inte så konstigt då turister kommer dit med välfyllda plånböcker vilket vissa snabbt inser att de kan tjäna en hacka på. Detta leder till försäljare av olika slag som kan anses vara jobbiga osv. Vänligt bemött tror jag dock man kan bli i även dessa orter om man visa respekt mot dem med, men det finns självklart undantag i mitt påstående med.

Trevlig kväll =)
Du ska overhuvud taget inte bryr dig om vilket tonfall jag har i mina inlagg. Skulle jag skriva i klarsprak vad jag tycker om en del kommentarer sa skulle kansliga personer klaga hos directionen och jag skulle fa en varning eller blir avstangd, sa jag foredar att skrika sa det inte hors.
Mvh Daniel
29 okt. 2009 21:26
Du ska overhuvud taget inte bryr dig om vilket tonfall jag har i mina inlagg. Skulle jag skriva i klarsprak vad jag tycker om en del kommentarer sa skulle kansliga personer klaga hos directionen och jag skulle fa en varning eller blir avstangd, sa jag foredar att skrika sa det inte hors.
Mvh Daniel
Jag är förvirrad...hörs det mindre om man skriker?

//BL
29 okt. 2009 21:42
Citerat från elcanario93:
Citerat från macgunde:
Citerat från elcanario93:
DET AR VAL PA TURISTORTERNA MAN SKA BLI VANLIGT BEMOTT,,,DET AR VAL KVANTITET ETT LAND NORMALT.ONSKAR SIG. ATT HANVISA TURISTEN TILL MINDRE BESOKTA PLATSER LOSER VAL INTE PROBLEMET, ELLER....:-(
Du kan börja med att sluta "skrika" och skriva mer läsligt med gemener!

Att sådana här problem kommer upp på turistorter är inte så konstigt då turister kommer dit med välfyllda plånböcker vilket vissa snabbt inser att de kan tjäna en hacka på. Detta leder till försäljare av olika slag som kan anses vara jobbiga osv. Vänligt bemött tror jag dock man kan bli i även dessa orter om man visa respekt mot dem med, men det finns självklart undantag i mitt påstående med.

Trevlig kväll =)
Du ska overhuvud taget inte bryr dig om vilket tonfall jag har i mina inlagg. Skulle jag skriva i klarsprak vad jag tycker om en del kommentarer sa skulle kansliga personer klaga hos directionen och jag skulle fa en varning eller blir avstangd, sa jag foredar att skrika sa det inte hors.
Mvh Daniel
Du kanske skriker när du diskuterar till vardags med inte vet jag, men så länge du svarar på mina inlägg med att skrika (endast VERSALER) så kommer jag kommentera detta. Vad ger det att "skrika" istället för att skriva vad du nu tycker? Inte mycket mer än att du kommer att verkar störig på samma sätt som en person som skriker i en diskussion.

Mvh Daniel
Av Axtri
29 okt. 2009 22:43
Jag kan inte tala för eller emot Turkiet, blir bara nyfiken på att åka dit nu när vi kan åka direkt från Kiruna... Men aldrig har jag upplevt värre säljare än som på Gran Canaria, ja usch, inte i närheten ens av Tunisien till exempel. Där fick man i alla fall gå ifred men inte på GC. Men på Kreta var det ett rent nöje att vara. Väl bemötande och service. Men ingenting kan jämföras med Mauritius. Där finns inget att klaga på tvärtom.
29 okt. 2009 23:11
Citerat från emmaf:
Har precis kommit hem från en vecka i Alanya, Turkiet. Vädret var underbart och stranden var superfin. Jag brukar inte åka till klassiska charterorter och var beredd på att det skulle vara på ett visst sätt. Standardiserade restauranger, hotell och turister en masse.

Förstod att det skulle finnas försäljare som är hyfsat "på". Men den här resan har gjort mig cynisk. Försäljare och restaurangpersonal var extremt aggressiva och ohövliga. Att få äta ifred var att glömma. De tog sig även friheter att ta på, pussa på!! och trycka sig mot oss. Försäljare tog för vana att ändra priser när det var dags att betala och skrek mig rakt upp i ansiktet när jag sa ifrån.

Sammanfattningsvis: turkarna är falska. När de är trevliga är det inte för att ge bra service. De är bara intresserade av en enda sak: dina pengar.
Jättetråkigt för dig med den bittra eftersmaken. Men det är inte utmärkande för turkarna, utan överhuvudtaget i turistnäringen. De branscher du nämner som var besvärliga är utpräglade serviceyrken där falskhet är själva fundamentet. Du hade helt andra förväntningar och är besviken. Men var beredd - det kommer mera. För du kommer att resa flera gånger och råka ut för det igen. Det har jag gjort i väldigt många länder.
Jag önskar också att varje resa skulle vara en drömresa i rosa, där allting flyter och är harmoniskt. Där alla vill mig väl och ja, varför inte där allting är gratis...Så synd att rosa har en motsatsfärg...
Av Ellinor
30 okt. 2009 09:55
Hej på er,
Vi vill bara från vårt håll påmminna om att hålla en trevlig ton mot varandra här i diskussionerna.
Trevlig helg!

Vänliga hälsningar,
Ellinor Thunberg
Webbredaktör
Av Energi
30 okt. 2009 16:07
Citerat från emmaf:
Har precis kommit hem från en vecka i Alanya, Turkiet. Vädret var underbart och stranden var superfin. Jag brukar inte åka till klassiska charterorter och var beredd på att det skulle vara på ett visst sätt. Standardiserade restauranger, hotell och turister en masse.

Förstod att det skulle finnas försäljare som är hyfsat "på". Men den här resan har gjort mig cynisk. Försäljare och restaurangpersonal var extremt aggressiva och ohövliga. Att få äta ifred var att glömma. De tog sig även friheter att ta på, pussa på!! och trycka sig mot oss. Försäljare tog för vana att ändra priser när det var dags att betala och skrek mig rakt upp i ansiktet när jag sa ifrån.

Sammanfattningsvis: turkarna är falska. När de är trevliga är det inte för att ge bra service. De är bara intresserade av en enda sak: dina pengar.
Därför kommer jag aldrig att sätta min fot på en turistort i Turkiet igen.
Myndigheterna vet att det är ett problem och försöker stävja detta med att sätta upp kameror och bötfälla allför påstridiga försäljare, inkastare.
Av Tubbe
31 okt. 2009 16:11
Hej,

Jag har varit i en hel del länder där försäljare och resurangpersonal har varit jobbiga. Men i Turkiet är det värst tycker jag.

/ Tubbe
31 okt. 2009 17:36
Citerat från emmaf:
Försäljare och restaurangpersonal var extremt aggressiva och ohövliga. Att få äta ifred var att glömma. De tog sig även friheter att ta på, pussa på!! och trycka sig mot oss. Försäljare tog för vana att ändra priser när det var dags att betala och skrek mig rakt upp i ansiktet när jag sa ifrån.

Sammanfattningsvis: turkarna är falska. När de är trevliga är det inte för att ge bra service. De är bara intresserade av en enda sak: dina pengar.
Från besök i Istanbul känner jag inte alls igen Emmaf:s beskrivning av turkar. Folkslaget ”turkar” är tydligen helt olika i Istanbul och i badturistmetropolen Alanya liksom jag själv upplevt att beteendet mot turister hos spanjorer i exempelvis Granada skiljer sig enormt gentemot Los Christianos. Jag har även funnit stor skillnad hos italienare i t ex Florens gentemot badorten Rimini. Och så vidare. Frågan är, kan samma folkslag verkligen ha helt olika ”nationalkaraktärer” enbart beroende på bostadsort? Eller kan skillnaderna möjligen förklaras av andra omständigheter? På samtliga platser kryllar det faktiskt av turister.
31 okt. 2009 19:34
Citerat från mirjamir:
Citerat från emmaf:
Försäljare och restaurangpersonal var extremt aggressiva och ohövliga. Att få äta ifred var att glömma. De tog sig även friheter att ta på, pussa på!! och trycka sig mot oss. Försäljare tog för vana att ändra priser när det var dags att betala och skrek mig rakt upp i ansiktet när jag sa ifrån.

Sammanfattningsvis: turkarna är falska. När de är trevliga är det inte för att ge bra service. De är bara intresserade av en enda sak: dina pengar.
Från besök i Istanbul känner jag inte alls igen Emmaf:s beskrivning av turkar. Folkslaget ”turkar” är tydligen helt olika i Istanbul och i badturistmetropolen Alanya liksom jag själv upplevt att beteendet mot turister hos spanjorer i exempelvis Granada skiljer sig enormt gentemot Los Christianos. Jag har även funnit stor skillnad hos italienare i t ex Florens gentemot badorten Rimini. Och så vidare. Frågan är, kan samma folkslag verkligen ha helt olika ”nationalkaraktärer” enbart beroende på bostadsort? Eller kan skillnaderna möjligen förklaras av andra omständigheter? På samtliga platser kryllar det faktiskt av turister.
Angåend "nationalkaraktär". Min far hade en tejpat upp en liten lapp ovanför sin arbetsplats där han jobbade som svarvare i över 30 år. Den löd ungefär så här:

"Italienare är små, svartmuskiga och svåra på kvinnor, finnar dricker vodka och slåss med kniv"

Att börja prata om nationalkaraktär känns farligt... först och främst för att generaliseringar oftast är grova och därigenom missvisande (är alla svenska tystlåtna?) men också därför att steget till rent rasistiska uttalanden inte blir så stort. Rasbiologiska uttalanden om vissa människors mindre värde är ju direkta resultat av sådana grova generaliseringar. Att säga att turkar är falska är i mina ögon ett rasistiskt uttalande, så själva diskussionen började ju iofs redan där i ett rasistiskt uttalande, men låt oss försöka vara litet mer nyanserade och komma vidare i diskussionen istället. Jag måste göra alla som trodde annorlunda besvikna genom att berätta att det finns ingen elak "turkgen". Kan inte någon ta på sig att också förklara varför det kan vara så här på vissa platser som är starkt beroende av turismen? Jag orkar inte.
31 okt. 2009 19:47 (redigerad)
Citerat från busylizzy:
Kan inte någon ta på sig att också förklara varför det kan vara så här på vissa platser som är starkt beroende av turismen? Jag orkar inte.
Det är exakt den frågan jag vill ha svar på. Varför trycker sig inte turkarna i gemen på kvinnliga turister, klämmer och pussar dem i Istanbul? Varför ändrar de inte priser och skriker rakt i ansiktet på turister i Istanbul? Varför är de inte extremt agressiva och ohövliga mot turister i Istanbul? Kan det ha något med turisterna själva att göra, att detta bara sker på sol- och badorter?
31 okt. 2009 20:06
Citerat från busylizzy:
Jag måste göra alla som trodde annorlunda besvikna genom att berätta att det finns ingen elak "turkgen". Kan inte någon ta på sig att också förklara varför det kan vara så här på vissa platser som är starkt beroende av turismen? Jag orkar inte.

http://home.swipnet.se/~w-45852/svenska/kemal.htm
31 okt. 2009 20:25
Citerat från elcanario93:
Citerat från busylizzy:
Jag måste göra alla som trodde annorlunda besvikna genom att berätta att det finns ingen elak "turkgen". Kan inte någon ta på sig att också förklara varför det kan vara så här på vissa platser som är starkt beroende av turismen? Jag orkar inte.

http://home.swipnet.se/~w-45852/svenska/kemal.htm
Vi vet att det finns enorma sociala etc problem i Turkiet, men kan du inte ta på dig att förklara med egna ord?
31 okt. 2009 21:10 (redigerad)
Citerat från elcanario93:
DET AR VAL PA TURISTORTERNA MAN SKA BLI VANLIGT BEMOTT,,,DET AR VAL KVANTITET ETT LAND NORMALT.ONSKAR SIG. ATT HANVISA TURISTEN TILL MINDRE BESOKTA PLATSER LOSER VAL INTE PROBLEMET, ELLER....:-(
Citerat från mirjamir:
Om jag skulle jämföra med den erfarenhet som jag har av spanjorer. Då undrar jag, ska jag sammanfatta spanjorerna som rånarbenägna, som i Barcelona där jag blev rånad på ryggsäck och innehåll? Eller kanske påflugna och efterhängsna, som de inkastare jag träffat på i Los Christianos? Eller möjligen fifflare, som de fuskare med restaurangnotor jag råkade på i Puerto Rico? Eller är de helt vanliga trevliga människor som de flesta jag mötte i Cordoba, Granada och Bilbao? Så hur ska jag sammanfatta spanjorerna?
Elcanario, då kanske du kan passa på att utveckla även detta med spanjorers eventuella "förändring" sedan orten blivit en utpräglad sol- och badort.
Av Cesa
31 okt. 2009 21:19
Har varit i Turkiet 8 gånger, och har blivit trevligt, hjälpsamt o bra bemött varje gång. Dock märkte jag en lite annorlunda ton när jag åkte i slutet av säsongen. Svårare att pruta och en liten hårdare ton än i början på säsongen. Tråkigt att du upplevt det så, för jag har, som tur är, en helt annan bild och upplevelse. Det är klart att dom är intresserad utav våra pengar, det är ju deras levebröd. Thailändarna som alla pratar så gott om, dom ger bra service så länge du betalar, så det är nog lite same same världen över.
Av Emmaf
1 nov. 2009 11:44
Hej igen!

Jag var lite upprörd när jag skrev mitt första inlägg och tar naturligtvis tillbaka det om att turkarna är falska. Ett dumt och rasistiskt uttalande om mig. Jag skäms av hela min själ och bad till och med en av mina turkiska vänner att läsa det och bad om lynchning.

Det jag vill tydliggöra är att det gäller försäljare och restaurangägare i Alanya som är falska. Och ja! Det finns såklart undandtag men det är bara de undantag som bekräftar reglen (min tråkiga upplevelse).

Jag har diskuterat saken med mina turkiska vänner (har både svenskfödda turkar och vuxna immigranter i min bekantskapskrets) och de förnekar inte problemet kring aggressiva och taffsande försäljare. Tvärtom har de själva ett gäng historier att bidra med!

Jag har naturligtvis respekt för er som besökt Alanya och har bra erfarenhet av er vistelse. Själv har jag haft underbara semestrar på platser andra fått en dålig uppfattning om. Det är så med resandet och livet i stort.

Tack för alla era inlägg!
3 nov. 2009 16:06
Hej Emma
Det blev ju en bra diskussion, som förhoppningsvis kan fortsätta på ett eller annat sätt, eftersom så många frågor har väckts.
Mvh / M
Av Emmaf
4 nov. 2009 15:47
Ja mitt syfte med diskussionen var kring bemötandet av butiksinnehavare och restaurangägare i Alanya mot turister. Problematiken kring den hårda attityden som uppstått i många klassiska turist och charterdestinationer.

Som en tidigare skribent skrev löser det inte problemet att hänvisa till mindre besökta orter. Jag är väl medveten om att en charterresa ger en "genuin reseupplevelse" men blev ändå väldigt besviken. Allt resulterade i att vi inte åt mat på restaurang (lagade själva) vi handlade inte några kläder och det kommer dröja innan jag åker dit igen. I slutändan har de missat en kund.

Det finns säkert de människor som tycker om att bli "ompysslade" och kan ta aggressiva och otrevliga försäljare. Men varför kan de inte läsa av och lägga av när de märker att ett sällskap vill tex äta sin mat i fred utan att behöva ha kyparen i knät?

6 nov. 2009 07:22
Jag tror inte det är så lätt att läsa av människor, alla är inte bra på det, och om man dessutom kommer från en annan kultur blir det ännu svårare.
22 juni 2010 10:33
Jag ska för första gången besöka Turkiet och Alanya nu i Juli, jag misstänker att jag inte löper så stor risk att bli pussad på!
Jag tar dock till mig att dom kanske försöker höja priserna när det är dags att betala så jag kommer att kräva att menyn stannar kvar på bordet till det är dags för notan!
Skulle jag råka ut för försäljare inne på en restaurang så lär det inte bli fler besök där, man måste ju kunna få äta i fred för dom i alla fall.
Av Lan
14 juli 2010 22:48
Har varit första och sista gången i turkiet, aldrig mer
14 juli 2010 23:31
Jag har bara varit i Turkiet tre gånger, senast hösten 2009 och jag har BARA goda erfarenheter av både vistelsen och folket jag träffat. För mig är er stora negativitet till Turkiet ett stort frågetecken, jag åker gärna tillbaks igen
Av Hathor
15 juli 2010 14:05
överallt dit man kommer så finns det ett intresse för VÅRA pengar.. Turkiet inget undantag....
Man får ta det som händer med ett leende,se de som en upplevelse,så slipper du besk eftersmak..
m
15 juli 2010 23:46
Bulgarien är min själ inte bättre, kommer inte att åka dit även om jag skulle få betalt för det
Av Tubbe
16 juli 2010 10:28
Citerat från cesa:
Har varit i Turkiet 8 gånger, och har blivit trevligt, hjälpsamt o bra bemött varje gång. Dock märkte jag en lite annorlunda ton när jag åkte i slutet av säsongen. Svårare att pruta och en liten hårdare ton än i början på säsongen. Tråkigt att du upplevt det så, för jag har, som tur är, en helt annan bild och upplevelse. Det är klart att dom är intresserad utav våra pengar, det är ju deras levebröd. Thailändarna som alla pratar så gott om, dom ger bra service så länge du betalar, så det är nog lite same same världen över.
Har svårt att hålla med dig här ang Thiland och Turkiet. Tycker att det är stor skillnad på när det gäller respekt mot turismen.

/ r
Av Tj
16 juli 2010 10:43
Var i Alanya 08 ....trevligt allt utom de förbaskade försäljarna....fick nästan gå i handgemäng med vissa för att bli av med dem.....däremot pussandet lös med sin frånvaro!! : )
Av Mpc
16 juli 2010 11:55
Säger bara som så..... så har det varit i många år i Turkiet med INKASTARE på restauranger o i Affärna det var nästa lika dant t i tyskland i slut av 60 talet men då bara till klubbar och dyligt
det är väll inget nytt . men jag kan nog hålla med att om då jag säger till så vill jag ha respekt .
2 aug. 2010 18:45
Hemma igen efter 2 veckor i Alanya och det var första och sista gången jag reser till Turkiet.
Saltad nota 4 ggr. (som jag upptäckte) och en taxiresa runt halva stan för att komma upp till borgen på berget.
Varför är dom så korttänkta? Har dom inte fattat att sådant här sprider sig på internet.
Om ni nu ändå åker hit så ta med papper och penna och skriv ner vad det ni beställer in kostar innan ni lämnar ifrån er menyn så blir det enklare att se om notan är saltad.
Jag har varit på Kreta, Rhodos och Kos och aldrig råkat ut för detta så det får bli Grekland i fortsättningen.
Vill dock gärna framhålla restaurang Dolphin där dom var riktigt trevliga och roliga och dessutom serverade riktigt god och billig mat o öl (3 Lira för 50 cl Efes), den ligger på en liten gata som heter Bulut str. mittemot Gunes Beach Hotell 900 m. öster om centrum jämte MIGROS Supermarket
Av Msdr
2 aug. 2010 20:07
Det var en het och lång diskussion här som jag känner att jag måste lägga mig i en gång :D

Jag har varit en gång i Side (många år sedan) och en gång i Alanya (iofs också det ett tag sen, typ 9 år). Jag har faktiskt positiva upplevelser från dessa tillfällen, ingen som försökte "hustla" oss och då var vi ändå två ensamma blonda tjejer som var ute sent på kvällarna då vi var i Side. Blev endast antastade i liten utsträckning. Försäljarna tyckte jag endast var medium-påflugna då :)

Har dock inte svårt att tänka mig att det förändrats till det negativa på senare år då turismen blommat ordentligt.
24 aug. 2010 14:54
Hm... jag va i Alanya oktober 2007. Vädret va härligt, hotellet ok, killen i strandbaren va jättekul.
Men.. försäljarna...De var aggressiva och otrevliga. Så till den grad att det förstörde en stor del av semestern. Jag önskade att jag hade haft en t-shirt där det stått på turkiska: jag är från Sverige, om jag inte självmant kommer in till din affär - låt mig va ifred! Och respektera min önskan!!!
Både jag och min sambo sa: aldrig mer Turkiet!
Nu letar jag resa för oktober. Siktade in mig på Cypern. Men har en jobbarkompis som talade sig varm för Turkiet och sa att nu är det mycket bättre, det har kommit en lag som säger att försäljarna inte får ge sig på folk. Men när jag läser här så förstår jag att det har inte alls blivit bättre. Och fortsätter leta efter resa till Cypern.
24 aug. 2010 19:46
Maderann skriver: "Och fortsätter leta efter resa till Cypern." Kanske rätt!!

Jag har möjligtvis en förklaring till varför några av er har avvikande uppfattning om turkarna och klarar sig för de fula och aggressiva påhoppen. Kommer man "blek" och "färsk" turist" så är det en signal till försäljarna och inkastarna:"Släng er på dem för de är lätta byten", men när hyn börjar mörkna så bedarrar påhoppen. Man börjar också att lära känna försäljarna och har man bröstat (jag är stor :=) ) sig tillräckligt så blir man lämnad i fred. Kanske får man höra att man är "smålänning" eller dylikt.
Det är en evig kamp för våra pengar och är turisttillgången god, som i Istanbul, så är givetvis påhoppen mindre. I Side som (nästan) helt är inriktad på turistpengar är min erfarenhet, och många med mig, att turkarna har en MYCKET mer påträngande attityd än på större orter. Är då tillgången liten, då blir det tufft. Det gäller då att aldrig ha ögonkontakt med angriparen eller att ta i några varor eller visa med bestämdhet att man inte aviker från att köpa. Tyvärr de missar en kund!!

Som redan sagts flera gånger, det är ingen större skillnad i andra länder, exempelvis Thailand, men många turkar missbrukar integriteten och kan var MYCKET framfusiga. Däremot upplever jag turkarna som ärliga. Jag kände mig aldrig lurad. Att notan inte överensstämmer kan bero på det "finstilta". Kniv och gaffel, bröd och annat tilltugg kom EXTRA på notan.
25 aug. 2010 09:13
Citerat från ynnej1976:
Att alla turkar skulle vara falska tycker jag är ett väldigt orättvist och tråkigt uttalande. Prova något annat än de stora turistorterna så kanske du ändrar uppfattning. De turkar jag har träffat har varit mycket trevliga och hjälpsamma.
kan hålla med dig ynnej1976 att det är klokt att söka sig bort ifrån de större turistgettona men som charterturist hamnar man ju oftast där och det finns ju faktiskt många turistorter på annat håll där de här "problemen" inte är lika stora tex. grekiska turistorter och har man varit till tex. mallis och kreta innan och sen nästan släpas in i affärer av de turkiska försäljarna så kan jag nog förstå att man kan bli avskräckta från att resa till den orten igen.

Att döma hela landet för att det finns dryga försäljaredet är väl att ta i men det kan ju faktiskt vara så att man vill bo i en turistort för det utbud av restauranger barer affärer osv. som det för med sig men inte nödvändigtvis vill lägga all energi på att freda sig mot inkastare och efterhängsna försäljare det kan ju vara lätt frustrerande och stressande för många medans andra finner det kul att munhuggas och pruta litet men för mig måste jag säga att det mest blir en plåga och det suger energin ur mig i långa loppet och inte är det nån härlig hårig karl som försöker pussa mig inte he he!.

Nä skämt åsido har jag inget emot varken turkiet eller turkar över lag utan det är väl just det där påflugna tjatandet på en del ställen som jag kan tycka vara segt oavsett var jag är och det finns mycket att se i turkiet och håller man sig borta från de större gettona funkar det kanonbra.
mvh. Bosse.
1 sep. 2010 11:02
Grundtipset är att undvika det stora turistorterna i allmänhet och alanya i synnerhet. Vi har en nyköpt lägenhet i akbuk utanför Didim ( se www.zarashus.se) och där är det helt lugnt.
På strandpromenaden i Didim ( heter eg Altinkum) är det värre men inte speciellt mycket. På mindre orter börjar dom rätt snabbt känna igen dig och då vill dom mer prata än få in dig i affären.
Dessutom är det lag emot att ha "inkastare". Förra året stängde myndigheterna två restauranger i Altinkum för att dom hade just inkastare så många är rätt försiktiga.

Som sagt. Turkiet är fantastiskt men man ska välja vart man vill åka. Undvik framförallt Alanya som inte har mycket med Turkiet att göra längre.
Av Sparv
6 sep. 2010 09:07
Jag har varit i alanya 5 gånger men nu senast (juli2010) blev jag så besviken. Otroligt agresiva försäljare som blev otrevliga mot mig då jag tyckte att 250 kr i utgångs bud var väl mycket. Dock otroligt trevliga ej försäljare som man stötte på. Hjälpsamma om man frågade om tex vägen till.
27 jan. 2019 20:36
En gammal diskussion men jag skulle vilja säga bara några ord, jag är född och uppväxt här i Istanbul, Turkiet , jag brukar ta med mig mina svenska vänner och alla är så glada och tacksamma att se ” Turkiet inifrån ”. För det blir ingen strand och hotel semester.
Turkiet är fulla med kontraster, så att det finns alla sorters folk här, en man från en stor stad med hög utbildning and högutbildade föräldrar skulle aldrig komma fram till en tourist och försöka kyssa och krama en . De som jobbar på tourist orterna är från landsbyggden med låg utbildning , kanske ingen utbildning alls, säsong arbetare som inte kan något om vett och etikett och tror att utländska tjejer skulle falla för de direkt för det är det de hör.
Undvik turistorterna, res på egen hand!