Trafikvett i Kroatien?

Av Johana
21 maj 2014 12:05
Visningar: 2510
Hej
Vi tänkte åka på familjesemester till Kroatien i sommar (troligen tåget till Rijeka och sedan ut till ön Krk). Vi funderar över säkerhet i trafiken, hur är det med trafikvett etc? Är det säkert att köra bil själv (om man är normalbra på bilkörning) eller är det säkrare att åka taxi med någon taxichaufför som är van vid trafiken (eller åka buss)? Några åsikter?
MVH
Johan
21 maj 2014 21:45
Det är absolut inga problem att köra bil i Kroatien. Vägarna är bra, skyltarna tydliga och trafiken inte mer annorlunda än i här hemma tycker jag.

På Krk är vägarna ganska smala och krokiga med dåliga omkörnings möjligheter, vilket ibland får folk att göra helt idiotiska omkörningar, men fortfarande anser jag att trafiken är lugn och hyfsat sansad.

/Simon
Av Desires
21 maj 2014 22:07
Kan bara hålla med, vi har inte haft problem att köra hyrbil i Kroatien, tycker det funkar ungefär som här hemma, de flesta verkar ha trafikvett - även om det även där finns många som kör för fort etc. T ex råkade vi en gång ut för en taxichaufför som körde läskigt fort från Split hamn till flygplatsen, men då sa vi till honom att han skulle sakta ned... Kanske vi bara hade otur just den gången, men taxichaufförer som kör som "dårar" kan man uppleva överallt... Nästa gång tog vi faktiskt bussen från Split till flyget!

Vi har även nyttjat bussar ibland, t ex från Dubrovnik till Split - det har också funkat väldigt bra, det finns många busslinjer där, är även billigt!
Av Johana
21 maj 2014 23:11
Finns det säkerhetsbälten på bussarna? Vi är nojiga, som ni märker ;)
Av Zahide
22 maj 2014 19:52
Trafikvettet rätt hyfsat men däremot tyckte jag det var livlig trafik längs vägarna, men detta var då på Makarska rivieran. På Krk är det säkert lugnare. Detta var i slutet på juli och det var väldigt många turister från de östeuropeiska länderna som kom resandes med bil.
27 maj 2014 11:43
Rent generellt tycker jag mig se att trafikvettet försvinner ju längre söderut i världen man kommer.
I Afrika: omkörning i kurva eller vid backkrön.
I sydeuropa: hetsigt och inte så "omtänksamt" som det kanske är här, men fullt kontrollerbart. :)
27 maj 2014 22:26
Vi hade inga problem med trafiken, tycker att det är värre i Sverige många gånger. Däremot hade vi vissa bekymmer med att hitta en biluthyrning (vi var i Zadar).
Av Desires
27 maj 2014 23:10
Håller med Chrillan, hade heller inga problem med trafiken där, vi hyrde också bil i Zadar. Bokade en bil hemifrån (som vi alltid gör), det fanns många biluthyrare att välja på, och enkelt att hämta ut den på flygplatsen.

Ja trafiken i Sverige är mycket värre - och Stockholmstrafiken är riktigt tuff, trafikanter som kastar sig in i filer hur som helst, utan att blinka och kör väldigt aggressivt!
28 maj 2014 19:34
@Desires Vi brukar också boka hemifrån och hämta ut bilen på flygplatsen, det är ju det lättaste. Just den gången i Zadar hade vi bestämt att inte ha hyrbil hela veckan och då fick vi leta lite innan vi hittade en uthyrningsfirma (men sen fungerade allt finfint).