Tips/råd backpacking Sydostasien

25 jan. 2016 09:57
Visningar: 186
Hej!

Vi är 4 killar på 20år som nu ska iväg på vår första backpacking resa till Sydostasien och behöver tips och råd. Kan tillägga att ingen av oss varit i Sydostasien tidigare.

Vi räknar med att vara borta i ungefär 2 månader mellan februari och april. Vår resrutt ser ut som följande: Singapore-Malaysia-Bali-Thailand. (Bra/dålig rutt?)
Vi har flyg och boende ordnat till Singapore. Är nattåget till Kuala lumpur från Singapore något att rekommendera?

Min stora fråga är, vad får man inte missa när man åker till dessa länder? Platser, aktiviteter, fester mm. Ge mig så mycket tips ni kan!! Allt uppskattas. Vill hinna med så mycket som möjligt under denna perioden.

Kanske oklar formulering, men som sagt alla tips/råd uppskattas.

Tack på förhand.
Av Citat
29 jan. 2016 16:58
Bali ligger ju en bit ifrån resterande länder som ligger "ihopkopplat". Skulle nog ta Thailand-Malaysia-Singapore och sen flyga till Bali eller först Bali och sen Singapore-Malaysia-Thailand/ev tvärtom.

Jag har inte varit på Bali men i resterande länder. Singapore är mycket dyrare och mindre, ni behöver inte mer än ett par dagar där. Om det är fest ni söker är det södra Thailand ni ska till. Där har ni ju den kända Full Moon Party på Koh Phangan, annars är Koh Phi Phi en riktig fest ö. Koh Chang som ligger närmre Kambodja är annars en trevlig ö. Norra Thailand ska vara jätte fint men jag var tyvärr aldrig där.

Malaysia har ju lite allt möjligt. Om ni är lite frilufsmänniskor av er rekommenderar jag Cameron Highlands.

Jag och en vän backpackade för ett år sen, här är vår blogg amandaemelieasien.blogg.se, så kan man trycka in sig på resp. land, om ni vill läsa :)
4 feb. 2016 20:09
Jag har varit i Bali. I sanur, kuta, ubud och sen åkte vi till Giliöarna utanför Lombok. Jag rekommenderar verkligen att besöka någon av dem!!!!!
Är ni partyfolk ska ni till Kuta, backpackerfolk och vill se tempel och grejer, dra till Ubud och bo i money forrest. Ordna en dagstur och se riktigt coola tempel.
Spara lite deg och passa på att ta in på lyxhotell i Bali. Hög Standard och det behöver inte va så dyrt:-) i sanur hittar man sina ställen men det är annars rätt sömnigt. Iaf nät jag va där. Mars för två år sen

I Thailand har jag bara varit i Bangkok och Koh Chang.
I Bangkok aå tycker jag att ni ska bo på rambuttri road. Det ligger precis vid khao San road. Men det är lite mindre så man får sova.
Sen finns de ju en massa tempel. Å en tripp ut till mbk om ni vill shoppa.
Om ni ska till Koh Chang så dra till Lonely Beach. Otroligt bra ställe!!!!