TIPS om BUDAPEST

Av Agnes89
28 maj 2012 22:19
Visningar: 25690
Hej!

Jag åker till Budapest i sommar, och undrar om någon har några bra tips. Boende? Sevärdigheter? Restauranger?
Tacksam för alla tips!
Av Annl
29 maj 2012 06:10
Hej,

Jag har precis kommit hem från BUdapest och det är en väldigt fin och vacker stad och det är dessutom väldigt billigt. Och god mat har de också, så du kommer förhoppningsvis inte att bli besviken.

Vad gäller boende så kan det vara bra att veta att det är prisvärt och att man inte med automatik ska räkna bort de finare hotellen för att man tror att de är för dyra.

Vi bodde kanon med riktigt bra läge på Pest-sidan i ett lägenhetshotell som var väldigt fräscht- Trendy Deluxe Apartment; fin lägenhet med balkong samt tvättmaskin (det enda som saknades var en diskmaskin).

Sevärdheter finns det mängder av och ett riktigt bra tips är att kolla runt här på RG i gamla trådar - det gjorde jag och det är en guldgruva.Ta sen och komplettera dessa tips med att dra ut Aftonbladets Reseguide avseende Budapest. I förra veckan kom det dessutom ut en helt ny Top 10 Budapest- bok, som inte heller är så dum.

Och missa inte muséet Terrorns hus - ett skrämmnande men viktigt ställe. Oerhört suggestivt gjort.

När åker du? Vår taxichaufför sa att det kunde bli väldigt varmt i juli och augusti, så det kanske du bör ställa in dig på om det är under den tiden du tänker dig att besöka Budapest.

Flygplatsen i Budapest är väldigt fin och med bra foodcourt och enkelt att hitta och fritt wifi.

Trevlig resa till denna fantastiska stad!
Av Desires
2 juni 2012 11:50
Är en favoritstad även för mig!
Vi bodde på Palazzo Zichy som var ett väldigt trevligt hotell i bra område.

Att se:

Självklart ska ni besöka det finaste terminalbadet som heter Szechenyi, ligger även i mysiga vandringsområden. Byggnaderna runt omkring är vackra romerska byggnader, så njut där en dag.På sommaren kan ni ju också dyka ner i en solstol där mellan baden, om ni vill (och om det inte är för varmt förstås).

Den finaste utsikten över Budapest har ni uppe vid Gellertberget med citadellet och Befrielsemonumentet.Besök även slottet och området där intill.

Parlamentsbyggnaden är väldigt pampig och sevärd!
Går du över till andra sidan vid floden ser du också "Skoskulpturerna" som finns här för att påminna om nazisternas förbrytelser i staden. Utställningen är gjord på denna plats till minne av dem som sköts ner direkt i floden av pilkorsare. Monumentet, 60 par skor, är skapat av konstnären Gyula Pauer.

Margreteön är nog också mysig på sommaren, här kan ni vandra, bada, jogga eller bara relaxa....

Budapest är en fantastisk stad med väldigt mycket att uppleva, du kommer inte att bli besviken!
Här har jag ett inlägg om Budapest med foton och mer tips http://www.desires.se/#post120
Av Annl
2 juni 2012 15:10
Skoskulpturerna får ni inte missa - det står inte om de i någon guidebok såvitt jag kunde hitta i alla fall, men jag hade fått tips om detta av Desires. Tips att tänka på när ni ska hitta dem är att de inte ligger precis nedanför parlamentet utan ungefär 100 meter bortanför parlamentet i riktning mot stan och Kedjebron.

Och terminalbad är ju förstås ett måste. Vi besökte både Szechenyi, som Desires skriver om, samt Gellerbadet.

Det förstnämnda besökte vi på en lördag och vi kom dit klockan sex. Kanske spelade detta in för det var rätt många som drack öl i poolen och det låg och flöt plastglas vid kanten och vi hittade även en gammal blöja vid trappan ned i poolen. Trist, men det kan som sagt vara förklaringen att det var lördag kväll och att många kanske hade förfest där. Men miljön är magisk och det var varmare bad där är på Gelllert. Och det ska sägas; badvakterna försökte verkligen att hålla efter och sa till folk att ölen skulle ställas på borden.

Gellertbadet är fint och anrikt. Vi badade bara utomhus i den varma poolen och det var mysigt - även att det var några grader kallare, som sagt. Tror att det låg på 36 grader.

Det finns så mycket roligt att göra i Budapest.
Citerat från desires:
Är en favoritstad även för mig!
Vi bodde på Palazzo Zichy som var ett väldigt trevligt hotell i bra område.

Att se:

Självklart ska ni besöka det finaste terminalbadet som heter Szechenyi, ligger även i mysiga vandringsområden. Byggnaderna runt omkring är vackra romerska byggnader, så njut där en dag.På sommaren kan ni ju också dyka ner i en solstol där mellan baden, om ni vill (och om det inte är för varmt förstås).

Den finaste utsikten över Budapest har ni uppe vid Gellertberget med citadellet och Befrielsemonumentet.Besök även slottet och området där intill.

Parlamentsbyggnaden är väldigt pampig och sevärd!
Går du över till andra sidan vid floden ser du också "Skoskulpturerna" som finns här för att påminna om nazisternas förbrytelser i staden. Utställningen är gjord på denna plats till minne av dem som sköts ner direkt i floden av pilkorsare. Monumentet, 60 par skor, är skapat av konstnären Gyula Pauer.

Margreteön är nog också mysig på sommaren, här kan ni vandra, bada, jogga eller bara relaxa....

Budapest är en fantastisk stad med väldigt mycket att uppleva, du kommer inte att bli besviken!
Här har jag ett inlägg om Budapest med foton och mer tips http://www.desires.se/#post120
21 aug. 2012 09:37
Hej jag fortsätter på den här tråden, hoppas att det är ok...
Jag har bokat en kort weekend till Budapest, fredag till måndag.
Vi kommer att bo på Sofitel Budapest Chain Bridge.
Kommer fram fredag eftermiddag och sen har vi hela lördagen och söndagen och sedan hem måndag förmiddag. Förstår att man bara hinner få en liten del av denna fantastiska stad, men bättre än ingenting. Nu till mina funderingar. Läste någonstanns att söndagar är det emsta stängt, är det så? Hade tänkt fredag ut och äta och bara strosa och lördag busstur och kanske gå i lite affärer, söndag till Szechenyi Baths and Pool (för de måste väl ha öppet på en söndag?). Vi kommer och fira en födelsedag där så gärna tips på någon resturang som har det där extra.
Tack på förhand
21 aug. 2012 19:33
Vi var i Budapest över midsommar och fick tips om en helt fantastisk och prisvärd restaurang med stjärna i Guide Michelin: Restaurang Onyx vid torget Vörösmarty. Onyx har samma ägare som cafe Gerbeaud (ligger vägg i vägg) och erbjuder caféets berömda bröd & bakelser. Mkt prisvärda menyer med tillhörande vinpaket!
23 aug. 2012 17:14
Det ser perfekt ut! Var ni där till lunch eller middag? Och tog ni något paket? Vad är det för klädkod som gäller? (Om det är någon?)
Av Annl
24 aug. 2012 05:33
Restaurang Gundel är annars ett förslag - Ungern mest kända restaurang. Anrik miljö.

Väldigt trevligt och fin och god mat och egen orkester.
Citerat från bonjovii:
Hej jag fortsätter på den här tråden, hoppas att det är ok...
Jag har bokat en kort weekend till Budapest, fredag till måndag.
Vi kommer att bo på Sofitel Budapest Chain Bridge.
Kommer fram fredag eftermiddag och sen har vi hela lördagen och söndagen och sedan hem måndag förmiddag. Förstår att man bara hinner få en liten del av denna fantastiska stad, men bättre än ingenting. Nu till mina funderingar. Läste någonstanns att söndagar är det emsta stängt, är det så? Hade tänkt fredag ut och äta och bara strosa och lördag busstur och kanske gå i lite affärer, söndag till Szechenyi Baths and Pool (för de måste väl ha öppet på en söndag?). Vi kommer och fira en födelsedag där så gärna tips på någon resturang som har det där extra.
Tack på förhand
Av Msdr
25 aug. 2012 14:05
Jag fortsätter väl också på samma tråd, jag ska till Budapest några dagar om en månad, också bara 3 nätter tyvärr... Har bara hört fantastiska saker om Budapest, så ser verkligen fram emot besöket där!!

Är det nån som åkt såna där turistbussar och på lunchkryssning eller middagskryssning? Nåt ni rekommenderar?

Åker alltså i slutet av september, klimatguiden säger ca 23 grader då, nån som varit där den årstiden? T-shirtväder eller jacka dagtid?

Jag hade gärna gått överallt, men medföljande mor kan inte gå mer än några km på sin höjd, så tror vi får använda andra transportmedel för att hinna också.

Kommer bo på Corinthia hotel, lär ligga centralt, men vet nån hur pass nära det är till olika sevärdheter?

Hur lång tid tycker ni man behöver lägga på "badhusen"? Räcker några timmar för ett besök på ett av dem?

Det blev många frågor :)

Tack på förhand!
Av Evoline
26 aug. 2012 08:29
Kom hem från bydapest förra helgen.
Vi åkte ingen turistbuss eller liknande.

Ta med dig en tunn jacka iaf i september, om det skulle vara för kallt på kvällen.

Vi hann se allt på 3 dar, men då gick vi aldrig in på museum, utan bara var utanför och tog lite bilder.
Plus så planderade vi ganska mycket.

Ert hotell, Corinthia Grand Hotel Royal om den så heter.
Ligger inte så himla centralt, ni måste tyvärr ta metro från Oktogon (gula linjen), vart ni än ska.

Skrev info här om du vill spara tid i budapest:
http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g274887-i263-k5704475-Some_Budapest_Info-Budapest.html

Vi badade i Szechenyi Bath, och var där i 3h på morgonen, det räckte för oss.
Var bara en massa pooler inomhus och 3st utomhus med olika värmegrader i de.
Fanns bastu och massage (kostar), men det skippade vi.
26 aug. 2012 17:52
Det finns flera bussbolag som kör "hop on - hop off"-turer i Budapest och färgglatt klädda säljare finns "överallt". Kan klart rekommenderas - framförallt om det är varmt i Budapest är det skönt att sitta i en buss med A/C alternativt utomhus i en dubbeldäckare.

Vi besökte Gellertbadet - förvisso tjusig inomhuspool (obligatorisk badmössa!) och härliga varmvattenpooler utomhus, men duschavdelningen, omklädningshytterna och kurbaden inomhus har tyvärr kvar öststatskänslan. Handduk ingår INTE i priset så ta med eller hyr på plats.
Av Annl
26 aug. 2012 19:32
Att åka bussarna är ett kanonbra sätt att se staden men håller helt med Cajsawarg om att omklädningsurmmet på Gellert var som gamla öst. Men badet var fint och den varma utomhuspoolen fin och go och varm.
Citerat från cajsawarg:
Det finns flera bussbolag som kör "hop on - hop off"-turer i Budapest och färgglatt klädda säljare finns "överallt". Kan klart rekommenderas - framförallt om det är varmt i Budapest är det skönt att sitta i en buss med A/C alternativt utomhus i en dubbeldäckare.

Vi besökte Gellertbadet - förvisso tjusig inomhuspool (obligatorisk badmössa!) och härliga varmvattenpooler utomhus, men duschavdelningen, omklädningshytterna och kurbaden inomhus har tyvärr kvar öststatskänslan. Handduk ingår INTE i priset så ta med eller hyr på plats.
Av Dirgis
27 aug. 2012 23:49
Jag har varit i Budapest flera gånger. Missa inte att gå till en restaurang där de spelar Zigenarmusik.
Likaså ett besök i deras "Hötorgshall".
Den klassiska musiken är outstanding och den kan man lyssna på lite här och var.
Moderna museet ar en av de större konstsamlingar i världen.
Av Dirgis
27 aug. 2012 23:52
Jag har varit i Budapest flera gånger. Missa inte att gå till en restaurang där de spelar Zigenarmusik.
Likaså ett besök i deras "Hötorgshall".
Den klassiska musiken är outstanding och den kan man lyssna på lite här och var.
Moderna museet har en av de större konstsamlingar i världen.
7 sep. 2012 12:04
Citerat från msdr:
Åker alltså i slutet av september, klimatguiden säger ca 23 grader då, nån som varit där den årstiden? T-shirtväder eller jacka dagtid?
Jag var i Budapest i september 2011, näst sista veckan i september (runt den 20:e) och då hade vi svensk sommarvärme, 25 grader och molnigt, men jag kunde lätt gå i t-shirt och shorts. Dvs, du borde inte frysa om du ska resa till Budapest de sista veckorna i september. Mina föräldrar är nere i Ungern just nu, de har haft 27-30 grader varje dag nu. September är en jättebra månad att resa till Ungern och Budapest, tycker jag.

Jag ska själv till Budapest första veckan i oktober (mån - fre) så jag hoppas att värmen håller i sig ända in till oktober. De har haft värmeböjla i Ungern hela sommaren så det blir nog en fortsatt varm höst där nere.
Av Hkn
7 sep. 2012 12:45
Några nuggets om Budapest.

Boende är billigt. Vad jag betalade för en svit med jacuzzi och terrass skulle möjligen räcka till mögliga badrum och trasig tekokare i London.

Lánchíd 19 hette mitt hotell. Ligger på Buda-sidan – men promenaden (över the Chain Bridge) är inte avskräckande. Väldigt hjälpsam personal, vilket kan behövas. Det är avgjort lättare att låta hotellets concierge boka restaurangen än att göra det själv (språkbarriären är märkbar emellanåt).
http://www.guidebook.se/archives/765

Restaurangerna är av varierande kvalitet – även de som omnämns som toppställen i guideböcker och resemagasin – om man nu inte går loss fullständigt på det ungerska köket. Jag käkade gåslever så att det räckte för en halv livstid.

- Dió är omskrivet som ett av stadens bästa. Det var inte fantastiskt men above average, som tysken säger. http://www.guidebook.se/archives/772

- Menza räknas som en, eh... trendig restaurang, vilket kan vara en omskrivning för att interiören ser ut att vara designad 1998. De misshandlar sina råvaror och har en störig attityd mot gästerna. Adress: Liszt Ferenc tér 2

- Café Kör levererade bättre än Menza. Ett försök att skapa en modern bistro. Det kulinariska resultatet är... sådär, men det var åtminstone trevligt.‎ Adress: Sas utca 17.

När det gäller thermal-bad, så föll mitt val Széchenyi, beläget i stadsparken. Snön som fallit gav en extra krydda till utomhusbassängerna. Tillbringade en halv dag där. LIte antika rutiner vid biljettförsäljningen, men det är väl en del av kulturarvet.
http://www.budapestgyogyfurdoi.hu/en/szechenyi/contact#

Så. Det var allt för idag.

:: hkn ::