Thailand i oktober - var regnar det minst?

7 sep. 2010 23:36
Visningar: 1992
Hej,

Vi är en familj med två vuxna, två barn (4 & 6 år), som har tänkt åka till Thailand i 2-3 v med start 2/10. Tidpunkten för resan går inte att ändra på då jag är mellan jobb just då. Vi är resvana och känner för att luffa runt i övärlden. Vi vill dock undvika de områden som är mest utsatta för oktoberregnen. Någon som har erfarenhet av var i Thailand det är soligt och skönt i oktober? Läste någonstans att det regnar mer på västra kusten än östra.

Tanken är att min man är med de första två veckorna och att barnen och jag åker hem ytterligare en vecka tio dar senare. I så fall kör vi nog enklare (läs genuina) ställen vecka 1-2 och ett lite bekvämare ställe med pool när jag är ensam med barnen. Tips på ställen vi inte får missa?
10 sep. 2010 13:35
När vi åkte i okt-nov förra året så kom vi fram till att (genom att läsa massor!) Koh Samet verkar få minst regn. Hela den kusten ligger väl bra till vid den tiden på året. Vi kom i mitten av oktober och det verkade som om vädret precis slog om när vi kom till Koh Chang. En bosatt engelsman talade om att vi haft tur för vädret hade varit ostadigt veckorna innan, så garanterad bra väder är man ju inte. Sen är det väl så att det inte regnar hela dagar även under regnsäsong utan det kommer skurar. Det är ju ändå varmt.