Thailand & Australien budget!

10 jan. 2012 11:25
Visningar: 3142
Hej!

Jag och en kompis ska sticka iväg till Thailand och Australien nu om 3 veckor och resfebern börjar krypa på. Vi har blivit osäkra på om vår budget håller för något vi verkligen inte skulle vilja göra är att åka hem tidigare än planerat!

Resan startar med flyg till Bankok för att sedan ta oss ner med buss mot Koh Samui , Koh Pangan, Koh Tao (där vi hade tänkt ta dykar set).
Vi stannar i Thailand i 22 dagar innan vi åker till Sydney.

I Australien stannar vi 3 månader och åker längst östkusten Byron bay, surfers, Brisbane, Cairns. Hade även varit kul att ha råd med lite utflykter så som Fraser Island, Alice springs osv. Saken är den att vi flyger hem från Sydney också så får se till att göra en snygg vändning någonstans på vägen för att sedan åka söterut igen.

Budget:

Thailand:
200kr/dag dvs 835,77 THB
22 dagar = 4400kr dvs 18 387 THB

Australien:
400kr/dag dvs 53,02 AUD
90 dagar = 36000kr dvs 4 771,81 AUD

SAMMANLAGT : 40400 kr! (kommer att ha runt 45000 men alltid bra med lite ut i fall att pengar)

Kom gärna med tips på saker vi borde göra eller öar / ställen vi borde besöka :)

Tack på förhand!
Viktor
Av Perraxx
10 jan. 2012 14:12
Kan inte svara för Australien, då jag ej varit där! Thailand däremot har jag lite koll på, och det är fullt möjligt att klara sig på en sådan budget. Beror på hur mycket man festar till det. Alkoholen brukar stå för en ganska ansenlig procent av reskassan i Thailand då den är förhållandevis dyr jämfört med allting annat. Om man inte dricker den lokala spriten då förstås. Den är rätt så hemsk (hur mycket cola man än blandar i). Se till att resa runt "local" style. Tåg är snorbilligt men lååångsamt, bussar lite snabbare och fortfarande billigt. Skippa AC kör med fläkt ca 200-500 baht/natten, käka streetfood typ Khao Pad rätter med kyckling,fläsk, eller beef för mellan 25-60 baht. Själv hade jag en budget på ca 3500 i månaden, men det här var längesedan och så tältade jag en hel del oxå!

Lycka till
ha de´
Av Johan_j
15 jan. 2012 04:16
Jag tycker du har raknat ut en ganska bra budget. Det enda som kan spracka den ar alkohol och transport. Hyr ni bil (inte husbil) i australien sa borde det vara ok. Har inte riktigt koll pa vad det kostar att hyra i Australien, men en van har nere i NZ flyttade en husbil mellan Christchurch och auckland, en ganska vanlig husbil inget extraordinart. vanligtvis kostade den NZ 175$/dag. Wicked vans brukar ligga pa typ NZ60$. (NZ 1$=5.2SEK). Astralien ar dyrare, vet dock inte riktigt hur mycket. Lifta borde inte vara ngt problem. Dar kommer ni billigast undan och ni kommer onekligen traffa mycket skona manniskor..
40k pa 4 manader borde ni kunna klara av, om ni lever billigt och haller er till goon...

Have a good one.