Thailad på 3 veckor

Av Emlanm
13 feb. 2014 10:03
Visningar: 461
Vi startar i Phuket, stannar första natten efter lång flygresa. Sen tänkte vi ge oss iväg direkt. Någon som har tips på en rutt som inkluderar Koh Lipe? När man "bara" har tre veckor på sig. I vilken ordning som är bäst att ta öarna och vilka öar man ska hinna med på den tiden t ex? Vilka öar som man ska stanna på och vilka öar som endast behövs göras dagsutflykter till? Resan ska avslutas i Phuket, då flyget går hem därifrån. Dela gärna med er av era äventyr :D
13 feb. 2014 10:52
Vi är på Koh lipe nu. Vi har varit på Koh lanta och Koh Bulone. Kan verkligen rekommenderar
Båda ställena. Men Koh bulone är helt underbart. Perfekt att stanna till där man ska till Koh lipe.
Det är verkligen paradiset!
Av Emlanm
13 feb. 2014 12:00
Citerat från Katten36:
Vi är på Koh lipe nu. Vi har varit på Koh lanta och Koh Bulone. Kan verkligen rekommenderar
Båda ställena. Men Koh bulone är helt underbart. Perfekt att stanna till där man ska till Koh lipe.
Det är verkligen paradiset!
Så härligt :D Hur länge blir ni borta? Var har ni bott på de olika öarna? Har ni gjort någon utflykt till öarna runt om de öarna ni varit? Kanske en bra rutt att åka från Phuket till Koh lanta, vidare till Koh Bulone och vidare till Koh Lipe, sen stanna till vid någon annan ö för att sen ta sig till phi phi och sedan vidare tillbaks till Phuket :)
Av Hille2
13 feb. 2014 13:57
Citerat från Emlanm:
Citerat från Katten36:
Vi är på Koh lipe nu. Vi har varit på Koh lanta och Koh Bulone. Kan verkligen rekommenderar
Båda ställena. Men Koh bulone är helt underbart. Perfekt att stanna till där man ska till Koh lipe.
Det är verkligen paradiset!
Så härligt :D Hur länge blir ni borta? Var har ni bott på de olika öarna? Har ni gjort någon utflykt till öarna runt om de öarna ni varit? Kanske en bra rutt att åka från Phuket till Koh lanta, vidare till Koh Bulone och vidare till Koh Lipe, sen stanna till vid någon annan ö för att sen ta sig till phi phi och sedan vidare tillbaks till Phuket :)
Med den rutten har ni drygt tre dagar för varje plats och med tanke på åtminstone 6 av dem blir resdagar så verkar det bli en stressig rutt...
Av Emlanm
13 feb. 2014 14:19
Skev lite fel i förgående medd. Vi ska stanna vid fyra öar bara, och göra dagsutflykter till öar bredvid. Vi har kollat båtar, som går tidigt på morgonen och framme i tid. Då är längsta sträckan på 5 timmar. Vi ska bara ha två dagar i phuket totalt, en dag när vi kommer dit och en dag när vi ska hem. Då såg vi Koh Lanta - Koh Bulone (ska endast stanna 2 dagar här) - Koh Lipe - Phi phi som en möjligt rutt. Vad rekommenderar du annars? :)
Av Hille2
13 feb. 2014 15:09
Jag är fel person att rekommendera något kring de här öarna då jag slutat att åka dit för ett bra tag sedan. Jag reagerade bara på att det var så många platser. Men som du beskriver det nu så är det nog en möjlig rutt. Vill man stanna ett tag till på någon av öarna går det ju alltid att ändra sig under resans gång.
Av Xygen
13 feb. 2014 15:12
Ska också vara borta i 3v, med utgångspunkt Phuket :-)
Tänkte börja med ett par nätter i Khao Lak, för att smidigt kunna ta sig till Similan Island.
Sedan vidare till Phuket stad, för att direkt ta färjan till Lanta. Phi Phi, och Lipe är också öar vi tänkt besöka.

Är också ute efter "den perfekta rutten" för att hinna se alla fina öar :-)
13 feb. 2014 15:47
Hej!
Vi är borta ca 25 dagar och vi till Bangkok, bodde där 1 natt.
Flög till Krabi med Air Asia till Krabi där vi åkte bil till Koh lanta.
Vi bodde på Lanta Miami, såååå fint hotell. Lugnt och skönt. Vi va där i 5 nätter.
Sen åkte vi vidare till Koh Bulone där vi bodde på Bulone resort. Helt underbart ställe.
Nu är vi på Koh lipe och bor på sita resort 5 nätter sen blir det lipe resort 4 nätter.
Vi åker speed boat till Trang för att flyga till Bangkok. Vi ska vara 2 dagar i Bangkok för shopping.
Vi har åkt med tre barn 8,10 och 12 år. Det har gått mycket bra.
Vi har inte åkt till andra öar. Kommer kanske att göra det, men vill gärna slappa lite också.
Vi är mycket nöjda över våran rutt.
13 feb. 2014 16:03
Jag är nyss hemkommen från ca 4v i thailand. 1:a gången i landet. Oavsett länder så har jag aldrig riktigt förstått den grupp människor som av någon anledning skall beta av så mycket man kan på sin semester. Vad finns det för njutning med att stressa igenom sig ett land eller en del av ett land? Känns det coolt att till sina vänner berätta om att man varit överallt? Jag träffade mycket folk på min thailandresa och de flesta under 30år är de som stannar 2-3dagar bara innan de skall vidare - blir en jäkla massa restimmar o pengar som äter upp semestern.

Jag stannade 7dagar på Ko Bulon, 10dagar på Ko Lanta, 5 dagar i Chiang Mai och 5 dagar i Bkk. Helt perfekt för mig och hann med att njuta ordentligt på varje plats! Andra gäster på min resort på Ko Lanta blev förvånade när jag berättade om att jag redan varit där 7 dagar, dock fanns det andra gäster som också stannade längre.

Mitt råd är att ta det lungt, njut, lär känna folk på vägen o tagga ned. Jag struntade i Ko Lipe trots att jag hade så nära från Ko Bulon. Mitt råd är också att försöka googla fram platser i thailand som inte är kända ännu, kanske lättare sagt men säkert värt mödan. Åker jag till thailand igen så kommer jag inte sätta min fot på någon ö alls, inte heller i de större turistorterna, men kanske 1-2 timmar med buss utanför. Detta för att uppleva äkta thailand, och för att slippa alla skojare som vill lura dig på pengar(framför allt taxichaffisarna) samt för att leva billigt. På turistorterna är priserna kraftigt höjda jämfört med riktiga "thai-priser" Man behöver bara ta sig 30min bil bort så är priset något helt annat!

Hoppas inlägget inte blev för negativt, thailand är vackert och människorna mkt vänliga.
Av Emlanm
13 feb. 2014 17:11
Citerat från Thai2013:
Jag är nyss hemkommen från ca 4v i thailand. 1:a gången i landet. Oavsett länder så har jag aldrig riktigt förstått den grupp människor som av någon anledning skall beta av så mycket man kan på sin semester. Vad finns det för njutning med att stressa igenom sig ett land eller en del av ett land? Känns det coolt att till sina vänner berätta om att man varit överallt? Jag träffade mycket folk på min thailandresa och de flesta under 30år är de som stannar 2-3dagar bara innan de skall vidare - blir en jäkla massa restimmar o pengar som äter upp semestern.

Jag stannade 7dagar på Ko Bulon, 10dagar på Ko Lanta, 5 dagar i Chiang Mai och 5 dagar i Bkk. Helt perfekt för mig och hann med att njuta ordentligt på varje plats! Andra gäster på min resort på Ko Lanta blev förvånade när jag berättade om att jag redan varit där 7 dagar, dock fanns det andra gäster som också stannade längre.

Mitt råd är att ta det lungt, njut, lär känna folk på vägen o tagga ned. Jag struntade i Ko Lipe trots att jag hade så nära från Ko Bulon. Mitt råd är också att försöka googla fram platser i thailand som inte är kända ännu, kanske lättare sagt men säkert värt mödan. Åker jag till thailand igen så kommer jag inte sätta min fot på någon ö alls, inte heller i de större turistorterna, men kanske 1-2 timmar med buss utanför. Detta för att uppleva äkta thailand, och för att slippa alla skojare som vill lura dig på pengar(framför allt taxichaffisarna) samt för att leva billigt. På turistorterna är priserna kraftigt höjda jämfört med riktiga "thai-priser" Man behöver bara ta sig 30min bil bort så är priset något helt annat!

Hoppas inlägget inte blev för negativt, thailand är vackert och människorna mkt vänliga.
Jag håller med dig, inte iheller för att "stressa" runder. Vi har sagt att vi vill ha minst 4 dagar på öarna, förutom då Koh Bulon. Sen självklart, blir man extra förtjust i ett ställe. Så stannar jag hellre där några dagar längre. Var i Phuket 2 veckor 2012. Då bodde vi bara på ett ställe, sen gjorde vi dagsutflykter till öar runt omkring när vi kände för det, bara tog det lugnt och hade det gott. Men jag är mycket för äventyr, samtidigt som jag älskar att ligga och läsa en bra bok på en härlig " tyst" strand. Så tänkte att denna resan ska bli lite både och :) Var bodde du på Koh Bulon? Och lite extra nyfiken på Koh Lanta. Hittade du något extra bra där? Jag var på Koh Pangan en gång, som många åker till för fullmoon party, men vi hittade ett ställe som låg långt borta från allt det där. Bodde i en bungalow på en privat strand, med hängmattor i träden på stranden och knappt något folk. Det var nog det bästa stället jag varit på någonsin. Ett paradis. Tack för att du tog dig tid. Ska tänka igenom detta :)
Av Emlanm
13 feb. 2014 17:40
Citerat från Xygen:
Ska också vara borta i 3v, med utgångspunkt Phuket :-)
Tänkte börja med ett par nätter i Khao Lak, för att smidigt kunna ta sig till Similan Islands.
Sedan vidare till Phuket stad, för att direkt ta färjan till Lanta. Phi Phi, och Lipe är också öar vi tänkt besöka.

Är också ute efter "den perfekta rutten" för att hinna se alla fina öar :-)
Så härligt. När åker ni? Jag har hört väldigt bra om Koh Lipe och Koh Bulon av vänner som varit där. Sen fick jag tipset av en här på reseguiden att ta en longtail båt över till Koh Adang intill Koh Lipe. Där kan man även tälta. Underbar utsikt om man går upp till toppen har jag sett på bilder. Phi Phi vill jag till igen för att besöka bamboo island och loh samah bay. Kan tänka mig att Loh Samah Bay är perfekt vid lågsäsong, en del båtar där annars, men det är otroligt vackert :)
Av Emlanm
13 feb. 2014 17:45
Citerat från Katten36:
Hej!
Vi är borta ca 25 dagar och vi till Bangkok, bodde där 1 natt.
Flög till Krabi med Air Asia till Krabi där vi åkte bil till Koh lanta.
Vi bodde på Lanta Miami, såååå fint hotell. Lugnt och skönt. Vi va där i 5 nätter.
Sen åkte vi vidare till Koh Bulone där vi bodde på Bulone resort. Helt underbart ställe.
Nu är vi på Koh lipe och bor på sita resort 5 nätter sen blir det lipe resort 4 nätter.
Vi åker speed boat till Trang för att flyga till Bangkok. Vi ska vara 2 dagar i Bangkok för shopping.
Vi har åkt med tre barn 8,10 och 12 år. Det har gått mycket bra.
Vi har inte åkt till andra öar. Kommer kanske att göra det, men vill gärna slappa lite också.
Vi är mycket nöjda över våran rutt.
Tack :D Har mailat Bulone resort nu om tillgänglighet de datumen vi tänkt. Vi har tänkt att bo så billigt som möjligt, och med enkel standard, gärna bungalow som på Bulone Resort. Inte kännas som "charter". Er resa låter härlig, hoppas den fortsätter minst lika bra :)
Av Hille2
13 feb. 2014 19:14
Oj, tittade in på deras hemsida och tyckte att de hade väldigt höga priser även om bungarna såg fräscha ut och inte alls hade särskilt enkel standard.
Av Emlanm
13 feb. 2014 19:47
Citerat från Hille2:
Oj, tittade in på deras hemsida och tyckte att de hade väldigt höga priser även om bungarna såg fräscha ut och inte alls hade särskilt enkel standard.
Ja, tyvärr är de dyra där. Sökt runt på google. Trivs vi kanske man går över till att tälta istället ;) betydligt billigare på koh lipe beach resort, 100-130 kr natten i enkla bungalows :)