Tågluffkort el biljetter på plats?

Av Emelie
27 juni 2010 11:50
Visningar: 443
Halloj!

Jag och syrran kommer backpacka i sydost Europa i sommar. Vår största fundering ligger kring transporten mellan de 5-8 länderna vi tänkte besöka. ¨

Någon som har erfarenhet om det är billigast/bäst att köpa ett "tågluffarkort" från Sverige el att köpa tåg/bussbiljetter på plats mellan de olika städer & länderna?
Vi tänkte besökade vi hinner utav Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Grekland, Albanien...

Skulle verkligen uppskatta tips!
Mvh, Emelie
Av Emelie
2 juli 2010 22:04
Ps. Jag tror ett tågluffarkort ungefär skulle gå på 1.600skr...
Av Marcoe
13 juli 2010 22:52
Hej!

I sydostra Europa finns ett speciellt tagluffarkort kallat Balkan Flexipass, vilket galler pa i princip hela Balkanhalvon samt hela Turkiet.
Jag kommer daremot inte exakt ihag vad det kostar, men det kan man nog hitta pa internet.

Kortet galler daremot inte i Slovakien eller Ungern, sa det far ni ha i atanke.
Albanien har i princip ingen jarnvag alls (de enda linjerna som finns ar inte kopplade till nagot internationellt nat), vilket gor att det inte innefattas av varken Interrail eller Balkan Flexipass.
Dar ar buss istallet att foredra. Detta ar valdigt billigt.

//Marco
Av Emelie
28 juli 2010 13:24
Tack for svar! Vi bestamde oss for att lata bli interrail kort, vilket jag tror var ganska bra.
Vi har akt ungefar lika mycket buss som tag. Manga bussar har varit betydligt skonare och aven gatt mycket snabbare an tagen i tex Rumanien och Bulgarien.
Nu pa slutet blir det till storsta del bat innan vi far tillbaka till Svberige. Hoppas du ska fa en fortsatt skon resa!