Sydafrika

6 jan. 2019 16:52
Visningar: 138
Hej. Vi är 4 seniorer (60+) som funderar på att mars-20 åka till sydafrika mars-20. Vi är ute i god tis men mest för att få råd och tips. Vi planerar att resa 3-4 veckor och jag skulle vilja kombinera sol och bad med upplevelser såsom safari och liknande saker. Jag undrar också om boende, prisbild och tar tacksamt emot alla tips.
Med vänlig hälsning

Anders O
6 jan. 2019 17:47
Jag har varit till Sydafrika två gånger och kommer troligen att återvända igen, finns hur mycket som helst att se.
Med 3-4 veckor har ni ju massor av tid. En kombo av Kapstaden och Kruger förstås, men ni hinner även något mer kanske i östra Sydafrika?
Om ni inte är jättevana att boka och resa själv, kanske ni ska ta hjälp av en arrangör, tex Sydafrikaexperten.se.

Alla mina tips, foton etc hittar ni här:
https://4000mil.se/index.php/category/afrika/sydafrika/
6 jan. 2019 19:49
Tack snälla du för svar. Vi ska läsa och begrunda dina reseskildringar. Vi har rest en del tidigare så boka flyg och boende fixar vi nog. Än en gång, tack så mycket!
Anders O
Av Hawaii
6 jan. 2019 21:40
Missa inte Nelson Mandelas hem (nu ett museum) i Soweto, en lagom dagsutflykt från Johannesburg. Lätt att hyra en bil med förare. Apartheid Museum också intressant. Var där för ett par år sedan och bodde på Radisson Blue Sandton som är ett utmärkt hotell och lätt att komma till med Gautrain direkt från Johannesburg Airport. Stationen är precis över gatan. Ska faktiskt till Syd-Afrika igen i mars och kommer att bo på samma hotell. Nelson Mandela Square ligger c:a 10-15 minuter därifrån (till fots) - massor med trevliga och utmärkta restauranger.
6 jan. 2019 22:41
Jag var i Sydafrika 2015. Jag var i Kapstaden, Durban och St Lucia, Kapstaden var fantastisk så den är helt klart ett måste! St Lucia var också toppen där såg jag flodhästar på bara några meters avstånd, de var i lägenhetens pool och drack vatten. Men Durban var helt ok, Sydafrika är inget badland. Med alla starka strömmar och vågor (samt hajar) det blir inte så trevligt, varmt är det inte heller. Sydafrika är fantastiskt på alla sätt och vis men ingen baddestination (vilket jag inte har något emot)