Sri Lanka flygbiljett hem

19 aug. 2015 12:39
Visningar: 307
Hej,

När man kommer till vissa länder måste man ju ha en flygbiljett hem så dom kan se att man tänkt lämna landet. Någon som vet om detta gäller Sri Lanka? Vill inte bestämma redan nu när jag ska åka hem eller om jag ska resa vidare till annan destination.
Av Bibby
19 aug. 2015 14:11
Du behöver ingen biljett hem, men kanske en biljett som visar att du kommer lämna landet och den kan ju gå vart som helst.

Det har jag fått visa många gånger då jag rest in i ett land med enkelbiljett. Den biljetten tror jag att du kommer att få visa på din avgångsdestination, ej när du landar i Colombo (ev där också kanske).
20 aug. 2015 10:48
Tack,

Förlåt kanske är väldigt trög nu men fattar jag rätt med att jag måste ha en flygbiljett (om inte hem så någon annan stans) så dom , som du sa, vet att man lämnar landet?
21 aug. 2015 10:34
Oftast räcker det med att visa att man har tillräckligt med pengar för den tid man avser att vistas i landet. Kommer du med en ryggsäck och inte hela ditt förråd i släptåg så kommer det inte va några problem.
Av Bibby
21 aug. 2015 20:26
Citerat från Josefin_jonson:
Tack,

Förlåt kanske är väldigt trög nu men fattar jag rätt med att jag måste ha en flygbiljett (om inte hem så någon annan stans) så dom , som du sa, vet att man lämnar landet?
Ja.
26 aug. 2015 11:34
Problemet ligger ju inte direkt hos landets myndigheter utan hos flygbolaget. Har du inte en turochretur eller annan biljett ut ur landet så kommer du troligen inte att kunna checka in varifrån du reser. Flygbolaget är det som får se till att du lämnar landet om du av någon anledning inte släpps in i landet.
26 aug. 2015 13:18
Citerat från Johnvagabond:
Problemet ligger ju inte direkt hos landets myndigheter utan hos flygbolaget. Har du inte en turochretur eller annan biljett ut ur landet så kommer du troligen inte att kunna checka in varifrån du reser. Flygbolaget är det som får se till att du lämnar landet om du av någon anledning inte släpps in i landet.
Inte riktigt sant. "Problemet" ligger visst hos landets myndigheter, det är de som bestämmer reglerna och det är dessa regler flygbolaget följer.
Och reglerna säger:

Passport required.
- Passports and other documents accepted for entry must be valid for a minimum of 6 months from the arrival date.

Visa Issuance:
Visa required, except for Holders of passports issued by
Sweden can obtain a visa on arrival for a max. stay of 30
days. Fees vary and must be paid in USD. Extension of stay
possible for additional 150 days. (SEE NOTE 51704) (SEE NOTE 56148)
NOTE 51704: Passengers traveling as tourists must obtain
an ETA on arrival, or before arrival at www.eta.gov.lk .
NOTE 56148: Passengers traveling for business must obtain
an ETA before travel from a Sri Lankan representation abroad.

- Visitors must hold proof of sufficient funds to cover their stay and documents required for their next destination.

Warning:
- Nationals of Sweden not holding return/onward tickets could be refused entry.
26 aug. 2015 14:39
Tack för alla svar :) får helt enkelt bestämma mig nu och tror det blir 4veckor till Bali på ett "äventyr och volontärprogram" :D
27 aug. 2015 14:18
Jovisst Marie, självklart är det landets lagar som gäller. Dock är flygbolagen hårdare än vad landet är när det gäller uppvisande av utresehandling. Jag har flugit till Sri Lanka ett 20tal gånger sedan 1980, har aldrig behövt visa utresehandling vid ankomst till landet. Och läser vi den "varning" du bl a refererar till står det att svensk medborgare kan (could) nekas inträde till landet om utresehandling saknas.
Ett sätt att komma ifrån utresehandlingen är att prata med resebyrån och boka en hemresa och få ett intyg på bokningen och sedan man landat avboka hemresan.

Sri Lanka är ett härligt land likaså dess invånare, grattis alla ni som planerar en resa dit. Ha det gott!