Sol, bad, kultur i oktober

3 aug. 2017 09:48
Visningar: 416
Planerar en veckas solsemester med mina föräldrar och vuxna barn i mitten av oktober. Min 80-årige far är mest intresserad av historia och kultur och ska hyra bil för att åka på dagsutflykter. Vi andra önskar sol och bad med vackra omgivningar.
Önskar nu tips på resmål i Europa där det fortfarande är ett varmt klimat. Mallorca och Rhodos har vi pratat om. Kan även Kroatien fungera i oktober? Eller något annat resmål?
Tacksam för tips😊
4 aug. 2017 10:40
Citerat från Floridasidan:
Larnaca på Cypern, utfärder till massor av intressanta platser på ön. Fin strandpromenad och fortfarande varmt och gott ;-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Tack gör tipset! Men mina föräldrar vill helst inte till Cypern. Jag har själv varit till Fig Tree Bay 2 gånger, varav ena gången i mitten av oktober. 25-30 graders värme och bra badtemperatur. Men vi ska absolut läsa på om Larnaca.
Mvh Lotta
4 aug. 2017 10:49
Citerat från Sundellskan:
Citerat från Floridasidan:
Larnaca på Cypern, utfärder till massor av intressanta platser på ön. Fin strandpromenad och fortfarande varmt och gott ;-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Tack gör tipset! Men mina föräldrar vill helst inte till Cypern. Jag har själv varit till Fig Tree Bay 2 gånger, varav ena gången i mitten av oktober. 25-30 graders värme och bra badtemperatur. Men vi ska absolut läsa på om Larnaca.
Mvh Lotta
Gör det, det går inte att jämföra turistorterna som Fig Tree Bay och Agia Napa med städer som Larnaca och Limmassol (som för övrigt är fint men inte har stranden mitt i stan som Larnaca, där får man bu antingen vid stranden i turistområde eller i stan).

Lockar Larnaca så kan ni ta en titt på lägenhetshotellet vi bodde på senast, Eleonora Hotel, billigt och bra men saknar pool (gratis solstolar på stranden däremot, iallafall när vi bodde där ;-) innan dess bodde vi på Atrium, okej och med takpool.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
4 aug. 2017 14:04
Svårt att sia om vädret i Kroatien i oktober, dagtid är det lagom vamt, kvällarna kan vara litet kyliga, några lokala regnskurar kan förekomma. Dubrovnik är ju fullt av historia.
I staden Sibenik finns numera katedralen samt en av fästningarna på UNESCOS världsarvslista samt andra renoverade fästningar och gamla stadsdelar. Det är en gammal stad från medeltiden. Hotell med pool att tillgå är Solaris en bit utanför staden, eller varför inte hyra en villa på D-Resort, Sibenik med egen pool?
Av Trea
13 aug. 2017 08:43
Kroatien kan absolut fungera, men man kan också ha otur och få regn. Vi spenderade hela oktober i Kroatien 2015. Det var sol och fint i stort sett hela månaden utom ca 4 dagar då det regnade. Men när det regnade då ÖSregnade det verkligen ... Här är våra Kroatien-tips: http://www.freedomtravel.se/restips/europa/balkan/kroatien/