Sol & bad i Kalifornien (SD/LA)

Av Usa2018
9 nov. 2018 22:49
Visningar: 554
Hej!
Har med stort intresse läst alla 1000 trådar här om att göra den klassiska Kalifornien roadtripen. Har lagt upp en månads trip med diverse nationalparker, LV, SF med hjälp av tips härifrån 😊

En sak jag inte hittat svar på riktigt är vart man ska ta vägen om man vill slappa, sola & vila en vecka på slutet. Vi har tänkt på SD, men efter att läst runt blir jag lite tveksamt. Ska man dela upp veckan kanske & ta några dagar vid LA stränder eller mellan LA & SD??
Vi vet att vattnet är kallt i havet, men vill kunna hänga på strand & njuta av sol ☀️
Av Hawaii
9 nov. 2018 23:09 (redigerad)
Tycker personligen att San Diego rent allmänt är en trevligare stad med mera "personlighet" och också har fler stränder som är "trevligare" (om man nu kan använda det ordet om en strand!) än vad du kommer att uppleva i LA så varför inte ta hela veckan i SD? En mera avkopplad vecka och det finns definitivt tillräckligt att se och göra. Ang. vatten temperaturen - helt riktigt, det blir ju aldrig tropiska temperaturer men på sen-sommaren och tidig höst (in i oktober), helt acceptabelt. När ska du resa?
Av Usa2018
10 nov. 2018 00:13
Tack för ditt svar! Vi åker i slutet av juni + juli. Lutar nog åt SD då sista veckan. Funderar må om man ska hyra hus el lgh så man får rå om sig lite själva efter många dagar med resande. Har du erfarenhet av det?
Av Hawaii
10 nov. 2018 00:49
Inte i San Diego (bor hos min flickvän när jag är där...), men rent allmänt med en veckas vistelse tror jag nog det kan vara trevligare med lgh/hus. Hittar du något som ser intressant ut kan jag kommentera om läget. Har själv bott i SD i tio år.
Av Usa2018
10 nov. 2018 11:44
Det vore toppen 😊
Du kan inte nämna några områden som är ok där jag kan börja kika? Har aldrig varit där, så är lite vilsen. Nära vatten är trevligt, men vi har bil så det måste inte vara promenadavstånd.
Citerat från Hawaii:
Inte i San Diego (bor hos min flickvän när jag är där...), men rent allmänt med en veckas vistelse tror jag nog det kan vara trevligare med lgh/hus. Hittar du något som ser intressant ut kan jag kommentera om läget. Har själv bott i SD i tio år.
Av Usa2018
10 nov. 2018 11:45
Tack!
Citerat från Elcanario93:
I juni / juli är havet detsamma i SD, som på Kanarieöarna och man badar.
Av Hawaii
10 nov. 2018 13:01
Ocean Beach är en kul liten stadsdel, lite "avsides" och med en bra strand och trevlig pir (längsta i södra Kalifornien). Point Loma precis intill OB också fint. (OB är lite "surfer/hippie" typ men på ett trevligt sätt). Shelter Island har bara en mycket liten strand men är annars mycket trevligt om du kan hitta något där eller i närheten. Mission Beach och Pacific Beach, speciellt nära stranden är tyvärr lite "sunkiga" numera, men kan vara OK om man hittar något en kilometer inåt land (närmare stranden och boardwalk är det ofta ett väldigt hålligång). La Jolla är mycket välkänt, men dyrare och faktiskt ingen bra strand.
Av Usa2018
10 nov. 2018 17:38
Tack snälla för hjälpen! Då ska vi spana efter boenden ikväll!
Citerat från Hawaii:
Ocean Beach är en kul liten stadsdel, lite "avsides" och med en bra strand och trevlig pir (längsta i södra Kalifornien). Point Loma precis intill OB också fint. (OB är lite "surfer/hippie" typ men på ett trevligt sätt). Shelter Island har bara en mycket liten strand men är annars mycket trevligt om du kan hitta något där eller i närheten. Mission Beach och Pacific Beach, speciellt nära stranden är tyvärr lite "sunkiga" numera, men kan vara OK om man hittar något en kilometer inåt land (närmare stranden och boardwalk är det ofta ett väldigt hålligång). La Jolla är mycket välkänt, men dyrare och faktiskt ingen bra strand.
Av Birgere
10 nov. 2018 19:41
Citerat från Elcanario93:
I juni / juli är havet detsamma i SD, som på Kanarieöarna och man badar.
Stämmer säkert men det är väl ändå kallare än i Sverige
Av Annaer
10 nov. 2018 20:31 (redigerad)
Säger också SD & Ocean beach 👍 lugn strand med mkt surfare, en massa små restauranger & barer. Rekommenderar Margarita's family restaurant, bra mexikansk mat & väldigt goda Margaritas 🍹
Hela området är avslappnat, med mest små hus/condos. Lätt att ta sig till andra delar av staden via de större vägarna. Ngr kvällar per vecka så är det en mysig farmers market precis vid stranden 👍
Hyrde lgh där 5v sommaren -17 & kommer def att åka tillbaka. SD är en klar favorit för mig, har varit där 3 ggr & det blir fler 😊
Av Usa2018
10 nov. 2018 20:51
Tack! Vi har siktat in oss på detta & hoppas på en skön vecka som avslutning på sommarens stora äventyr.
Citerat från Annaer:
Säger också SD & Ocean beach 👍 lugn strand med mkt surfare, en massa små restauranger & barer. Rekommenderar Margarita's family restaurant, bra mexikansk mat & väldigt goda Margaritas 🍹
Hela området är avslappnat, med mest små hus/condos. Lätt att ta sig till andra delar av staden via de större vägarna. Ngr kvällar per vecka så är det en mysig farmers market precis vid stranden 👍
Hyrde lgh där 5v sommaren -17 & kommer def att åka tillbaka. SD är en klar favorit för mig, har varit där 3 ggr & det blir fler 😊
Av Hawaii
10 nov. 2018 22:35
Ocean Beach Farmers' Market är varje onsdag kväll då huvudgatan (Newport) helt stängs av för fordons trafik. Hodad's (på Newport) populärt för sina hamburgers, men finns massor med andra och mycket trevliga restauranger. Mycket gå vänligt överhuvudtaget. Vatten temp runt +18/19C slutet av juni och in i juli.
Av Usa2018
10 nov. 2018 23:02
Låter toppen! Tack!
Citerat från Hawaii:
Ocean Beach Farmers' Market är varje onsdag kväll då huvudgatan (Newport) helt stängs av för fordons trafik. Hodad's (på Newport) populärt för sina hamburgers, men finns massor med andra och mycket trevliga restauranger. Mycket gå vänligt överhuvudtaget. Vatten temp runt +18/19C slutet av juni och in i juli.
11 nov. 2018 05:06
Eftersom ni har bil så kan ni åka in till Down Town och titta. En mysig stad och tex vandra utmed havet, eller/och besöka "den gamla delen" av sta´n.
Parkerar ni bra så kan ni ta spårvagnen till Mexikanska Tijuana och titta in, men glöm inte passet.

Coronadohalvön finns runt hörnet och för att komma dit kan man ta en snyggt formad bro med biltull, men kommer man söderifrån via Mission Beach, så kostar det gratis. På ön finns ett gammalt tjusigt hotell med samma namn som ön och också en beach.
Av Hawaii
11 nov. 2018 06:35
Lite snabb uppdatering till Elcanarios inlägg. Bron till Coronado kostar ingenting. Tullen slopades för ganska länge sedan eftersom bron då var fullt betalad. Hotellet är Hotel Del Coronado (lokalt "Hotel Del") och definitivt värt ett besök. D.v.s. parkera i närheten och promenera sedan lugnt in i hotellet, som är ganska exklusivt och har en lång historia. Fin strand utanför.
Av Usa2018
11 nov. 2018 11:24
Tack för tips!
Citerat från Elcanario93:
Eftersom ni har bil så kan ni åka in till Down Town och titta. En mysig stad och tex vandra utmed havet, eller/och besöka "den gamla delen" av sta´n.
Parkerar ni bra så kan ni ta spårvagnen till Mexikanska Tijuana och titta in, men glöm inte passet.

Coronadohalvön finns runt hörnet och för att komma dit kan man ta en snyggt formad bro med biltull, men kommer man söderifrån via Mission Beach, så kostar det gratis. På ön finns ett gammalt tjusigt hotell med samma namn som ön och också en beach.
Av Usa2018
11 nov. 2018 11:25
Tack igen för hjälpsamma svar 😊
Citerat från Hawaii:
Lite snabb uppdatering till Elcanarios inlägg. Bron till Coronado kostar ingenting. Tullen slopades för ganska länge sedan eftersom bron då var fullt betalad. Hotellet är Hotel Del Coronado (lokalt "Hotel Del") och definitivt värt ett besök. D.v.s. parkera i närheten och promenera sedan lugnt in i hotellet, som är ganska exklusivt och har en lång historia. Fin strand utanför.
Av Annaer
11 nov. 2018 18:16
Citerat från Elcanario93:
Eftersom ni har bil så kan ni åka in till Down Town och titta. En mysig stad och tex vandra utmed havet, eller/och besöka "den gamla delen" av sta´n.
Parkerar ni bra så kan ni ta spårvagnen till Mexikanska Tijuana och titta in, men glöm inte passet.

Coronadohalvön finns runt hörnet och för att komma dit kan man ta en snyggt formad bro med biltull, men kommer man söderifrån via Mission Beach, så kostar det gratis. På ön finns ett gammalt tjusigt hotell med samma namn som ön och också en beach.
En liten korrigering 👍
Mission beach ligger norr om Coronado. Om du kommer söderifrån, ex om du varit över i Mexico el varit vid outletet precis vid gränsen så kan du mycket riktigt köra landvägen till Coronado halvön, men det är via Imperial beach.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret